Gå til innhold

Alternative behandlingsformer


Abelone

Anbefalte innlegg

Er det noen der ute som har erfaring med homøopatisk behandling av MBD,eller eventuelt andre ting som har hatt tydelig effekt?

(Jeg har merket meg Glandin 25)

Vi har selv prøvd i ett og et halvt år uten melk,sukker og kunstig søtstoff. Det var ikke noen stor suksess,(kanskje mest psykisk for oss foreldre... )

Men det finnes jo faktisk dyktige homøopater,så jeg bare lurer...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Min erfaring er at homøopatisk behandling ikke har spesiell god effekt. Mange av de barna jeg følger har vært til homøopat før de kommer til meg, og jeg kan ikke huske å ha møtt noen som har fått effektiv hjelp. Du kan komme med den innvending at de som blir hjulpet ikke behøvde å komme til meg- og jeg ser at du har et poeng. På den annen side ville det vært en sensasjon om det var homøopatiske midler som hadde effekt, slik at vi alle ville ha visst det.

Jeg har møtt dem som synes de har vært hjulpet av melkefri diett og noen som mener at en kost uten E-stoffer og fargestoffer gir god symptomlindring, men de fleste som prøver finner ikke at effekten har vært så god at det er umaken verdt. Dersom det er andre som har erfaringer om dette ville det være interessant å høre her på DOL.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at homøopatisk behandling ikke har spesiell god effekt. Mange av de barna jeg følger har vært til homøopat før de kommer til meg, og jeg kan ikke huske å ha møtt noen som har fått effektiv hjelp. Du kan komme med den innvending at de som blir hjulpet ikke behøvde å komme til meg- og jeg ser at du har et poeng. På den annen side ville det vært en sensasjon om det var homøopatiske midler som hadde effekt, slik at vi alle ville ha visst det.

Jeg har møtt dem som synes de har vært hjulpet av melkefri diett og noen som mener at en kost uten E-stoffer og fargestoffer gir god symptomlindring, men de fleste som prøver finner ikke at effekten har vært så god at det er umaken verdt. Dersom det er andre som har erfaringer om dette ville det være interessant å høre her på DOL.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Mat som inneholder mye E-stoff, kunstig farge og sukker er ofte næringsfattig. Et kosthold som inneholder lite E-stoff vil derfor gjerne være et mer næringsrikt kosthold.

Et tilstrekkelig næringsrikt kosthold er igjen viktig for at hjernen skal fungere optimalt og innlæringsevnen på topp. Ved AD/HD, konsentrasjonsproblem og tilpasningsvansker kan kanskje mangel på viktige næringstoffer gi ekstra store utslag.

Hjernen består mye av fettsyrer og et kosthold rikt på essensielle flerumetta fettsyrer er rene hjerneføden. Slike fettsyrer finnes i feks matolje, nattlysolje, tran, makrell, nøtter og i fiskeolje.

Raffinert fiskeolje finnes i daglivarebutikker markedsført som Omega3. Disse kaplsene inneholder mye DHA-olje som har dokumentert effekt mot bipolare depresjoner. Det er mulig at DHA også er effektiv mot AD/HD.

Ellers finnest det et kosttilskudd markedsført under navnet Efalex, bestående av fiskeolje, nattlysolje og solsikkeolje, som kanskje kan lindre AD/HD. Eneste innvendingen er at det er svindyrt, 200 kr for 100 ml olje. Det blir 2000 kr/literen !!

Kanskje like å kjøpe makrell i tomat, peanøtter og lignende. Da får man i tillegg en hel masse andre næringstoffer.

PS. Dette er gode råd også for folk som ikke har AD/HD. Gir garantert ingen skadeeffekter.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...