Gå til innhold

Redde liv - unntatt Jehovas Vitner?


bibben

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål jeg ikke har fått noe godt svar på (ennå)

Hvis jeg ikke sier ja til Jehova så havner jeg i helvete, har jeg forstått. Men hva med evnt egne barn som ikke er gamle nok til å ta stilling til spørsmålet, går de med i dragsuget?

Du havner ikke i noe helvete, for helvete er et symbol på evig død. Dette er noe bibelen klart å tydelig viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    54

  • FGT

    37

  • Spenol(1)

    19

  • hidi, the scorpion

    18

Mest aktive i denne tråden

Jeg har et spørsmål jeg ikke har fått noe godt svar på (ennå)

Hvis jeg ikke sier ja til Jehova så havner jeg i helvete, har jeg forstått. Men hva med evnt egne barn som ikke er gamle nok til å ta stilling til spørsmålet, går de med i dragsuget?

Barn har ansvar for sine barn, derfor er det viktig hva foreldre lærer sine barn.Vi er ikke satt til dommer over noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen link jeg heller, men både min mor og tante, som er adventister, bærer kort at de nekter blodoverføring!

Jeg har truffet adventister som har et langt mer pragmatisk forhold til dette. Har du spurt dem om dette er det offisielle ståstedet til Adventistene.

På norske og engelskspråklige nettsider finner jeg mye jeg oppfatter som åpen og ærlig informasjon om hva adventistene står for. Jeg kan ikke finne noe som omhandler blodoverføring.

Derimot ser jeg at adventistsamfunn driver sykehus. Jeg kan vanskelig forestille meg at dette ville vært mulig om de ikke tillater blodoverføring.

For øvrig er adventistene langt mer romslige mhp å la folk tenke selv.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også på det du sa om etterprøving. Jo faktisk kan Tro etterprøves. Virkningen av handlinger som er baesert på tro gir også beviser og ikke minst erfaringer, at det ikke er menneskeord.

Ja, men det det er et hav av eksempler på det. Bare min egen erfaring er nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har ansvar for sine barn, derfor er det viktig hva foreldre lærer sine barn.Vi er ikke satt til dommer over noen.

Skrev selvfølgelig feil her, foreldre har ansvar.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har ansvar for sine barn, derfor er det viktig hva foreldre lærer sine barn.Vi er ikke satt til dommer over noen.

''Vi er ikke satt til dommer over noen.''

Hvorfor er da JV blant de religioner som praktiserer aller hardest utstøtelse, der også familiemedlemmer får beskjed om å bryte all kontakt med hverandre?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

????

Dette svaret fikk jeg ikke noe ut av.

Skjønner ikke helt hva du vil frem til i forhold til den konkrete saken som diskuteres her, og spørsmålene jeg stillte rundt dette?

Det var snakk om press, var det ikke det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du havner ikke i noe helvete, for helvete er et symbol på evig død. Dette er noe bibelen klart å tydelig viser.

Så hvis jeg bare vil unngå helvete, så er det vel ikke så farlig hva jeg tror på ? Eller hva slags "fordeler" får jeg med å være `J vitne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har truffet adventister som har et langt mer pragmatisk forhold til dette. Har du spurt dem om dette er det offisielle ståstedet til Adventistene.

På norske og engelskspråklige nettsider finner jeg mye jeg oppfatter som åpen og ærlig informasjon om hva adventistene står for. Jeg kan ikke finne noe som omhandler blodoverføring.

Derimot ser jeg at adventistsamfunn driver sykehus. Jeg kan vanskelig forestille meg at dette ville vært mulig om de ikke tillater blodoverføring.

For øvrig er adventistene langt mer romslige mhp å la folk tenke selv.

mvh

''For øvrig er adventistene langt mer romslige mhp å la folk tenke selv.''

Det er de, men jeg er jo selv kristen, og hverken min tante eller mor, er sikre på at jeg kommer til evigheten;) For dem er sabbaten det alle viktigste, og alle de som ikke følger den, er dømt til evig død.

Jeg skal høre med dem angående blodoverføring, men jeg vet de bærer kort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ralleto

Så hvis jeg bare vil unngå helvete, så er det vel ikke så farlig hva jeg tror på ? Eller hva slags "fordeler" får jeg med å være `J vitne?

Du blir en av de få utvalgte som får nyte paradiset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi er ikke satt til dommer over noen.''

Hvorfor er da JV blant de religioner som praktiserer aller hardest utstøtelse, der også familiemedlemmer får beskjed om å bryte all kontakt med hverandre?

mvh

Det stemmer nok ikke det heller, selv om utenforstående kan oppfatte det slik. Det er faktisk en kjærlig handlig, men streng. Hansikten er at personen skal angre å komme tilbake igjen. Det er ikke lett, men et Krav fra bibelen. Dette er også et klart påbud, også for å holde mennigheten ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Vet du om legen fulgte vanlig prosedyre eller om kirurgisk inngrep også burde blitt gjort tidligere også for en pasient som ikke motsatte seg blodoverføring?

Kjenner du til indikasjoner og kontraindikasjoner for raskt kirurgisk inngrep i slike situsjoner?

Ja, det er jo derfor personellet har fått skarp kritikk, nettopp fordi de ikke fulgte vanlig prosedyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ralleto

Det stemmer nok ikke det heller, selv om utenforstående kan oppfatte det slik. Det er faktisk en kjærlig handlig, men streng. Hansikten er at personen skal angre å komme tilbake igjen. Det er ikke lett, men et Krav fra bibelen. Dette er også et klart påbud, også for å holde mennigheten ren.

''men et Krav fra bibelen. ''

Hvor i bibelen beskrives dette kravet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen problem, alt er åpent, og vi står sammen og kjemper for den samme sak.

Jeg forstår hvorfor folk kan havne i JV. Det må være deilig å slippe å tenke så mye sjæl. Alle vanskelige tanker og avgjørelser kan bare delegeres, eller rådføres med "de eldste".

Jeg er nok litt for tenkende og grublende til å kunne nyte godt av fordelene med JV. Jeg hadde blitt utstøtt ganske så fort tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke det heller, selv om utenforstående kan oppfatte det slik. Det er faktisk en kjærlig handlig, men streng. Hansikten er at personen skal angre å komme tilbake igjen. Det er ikke lett, men et Krav fra bibelen. Dette er også et klart påbud, også for å holde mennigheten ren.

''Det stemmer nok ikke det heller, selv om utenforstående kan oppfatte det slik. Det er faktisk en kjærlig handlig, men streng. Hansikten er at personen skal angre å komme tilbake igjen. Det er ikke lett, men et Krav fra bibelen. Dette er også et klart påbud, også for å holde mennigheten ren.''

Hvilken oppriktig tro, anger og selvstendige valg kan man oppnå når mennesker tvinges og trues av offentlig ytmykelse og total sosial isolasjon.

En tro man må terroriseres til, er ikke mye verdt. Hvis JV tro er så sann, verifiserbar og riktig, hvorfor er det da nødvendig å straffe og tvinge mennesker til lydighet. Er det så bra, vil folk velge å følge det uten år press, trusler og sanksjoner.

Og hvordan kan nekting av å motta blod være et fritt og selvstendig valg når det ligger et slikt maktapparat å truer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke det heller, selv om utenforstående kan oppfatte det slik. Det er faktisk en kjærlig handlig, men streng. Hansikten er at personen skal angre å komme tilbake igjen. Det er ikke lett, men et Krav fra bibelen. Dette er også et klart påbud, også for å holde mennigheten ren.

Og jeg som først trodde den filmen jeg så på, var delvis oppdiktet. Her sier jo du det helt ordrett , det som jeg hørte.

Tror du det er angeren som gjør at de vender tilbake ? For meg høres det like mye ut til å være savnet av storfamilien. Å bli utstøtt er brutale greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg forstår hvorfor folk kan havne i JV. Det må være deilig å slippe å tenke så mye sjæl. Alle vanskelige tanker og avgjørelser kan bare delegeres, eller rådføres med "de eldste".

Jeg er nok litt for tenkende og grublende til å kunne nyte godt av fordelene med JV. Jeg hadde blitt utstøtt ganske så fort tror jeg.

''Jeg er nok litt for tenkende og grublende til å kunne nyte godt av fordelene med JV. Jeg hadde blitt utstøtt ganske så fort tror jeg.''

You and me both;))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For øvrig er adventistene langt mer romslige mhp å la folk tenke selv.''

Det er de, men jeg er jo selv kristen, og hverken min tante eller mor, er sikre på at jeg kommer til evigheten;) For dem er sabbaten det alle viktigste, og alle de som ikke følger den, er dømt til evig død.

Jeg skal høre med dem angående blodoverføring, men jeg vet de bærer kort!

''Det er de, men jeg er jo selv kristen, og hverken min tante eller mor, er sikre på at jeg kommer til evigheten;) For dem er sabbaten det alle viktigste, og alle de som ikke følger den, er dømt til evig død.''

Men de omgås deg på en allminnelig hyggelig måte og later ikke som du ikke eksisterer selv om du ikke følger den rette læren?

''Jeg skal høre med dem angående blodoverføring, men jeg vet de bærer kort!''

Venter i spenning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Jeg forstår hvorfor folk kan havne i JV. Det må være deilig å slippe å tenke så mye sjæl. Alle vanskelige tanker og avgjørelser kan bare delegeres, eller rådføres med "de eldste".

Jeg er nok litt for tenkende og grublende til å kunne nyte godt av fordelene med JV. Jeg hadde blitt utstøtt ganske så fort tror jeg.

''Jeg forstår hvorfor folk kan havne i JV. Det må være deilig å slippe å tenke så mye sjæl. Alle vanskelige tanker og avgjørelser kan bare delegeres, eller rådføres med "de eldste". ''

Skjønner også dette. Særlig for usikre og søkende mennesker. Men dersom de får det bedre med seg selv ved å bli JV, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er nok litt for tenkende og grublende til å kunne nyte godt av fordelene med JV. Jeg hadde blitt utstøtt ganske så fort tror jeg.''

You and me both;))))

Skal vi danne vår egen sekt? Jeg lest noe om at det krevdes minst tre medlemmer for at menigheten/sekten kunne dannes. ;)

Så hva skal være lov og ikke lov ?

Og hvilket paradis skal vi sikte oss inn mot ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...