Gå til innhold

Redde liv - unntatt Jehovas Vitner?


bibben

Anbefalte innlegg

Og jeg som først trodde den filmen jeg så på, var delvis oppdiktet. Her sier jo du det helt ordrett , det som jeg hørte.

Tror du det er angeren som gjør at de vender tilbake ? For meg høres det like mye ut til å være savnet av storfamilien. Å bli utstøtt er brutale greier.

''Og jeg som først trodde den filmen jeg så på, var delvis oppdiktet. Her sier jo du det helt ordrett , det som jeg hørte.''

Jeg kjenner folk som har blitt utstøtt og behandlet som om de var døde/aldri har eksistert av sine familier. Det er en forferdelig påkjenning. Kjenner også foreldre som har brutt med JV etter at de ikke lengre klarte å behandle barna sine slik.

Mange trengte hjelp i psykiatrien for å komme seg på fote etter strabasene.

Jeg finner ingen ting omsorgsfullt i deres utstøtelses historier. Bare makt, manipulasjon og kontroll.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    54

  • FGT

    37

  • Spenol(1)

    19

  • hidi, the scorpion

    18

Mest aktive i denne tråden

''Jeg forstår hvorfor folk kan havne i JV. Det må være deilig å slippe å tenke så mye sjæl. Alle vanskelige tanker og avgjørelser kan bare delegeres, eller rådføres med "de eldste". ''

Skjønner også dette. Særlig for usikre og søkende mennesker. Men dersom de får det bedre med seg selv ved å bli JV, så hvorfor ikke?

''Skjønner også dette. Særlig for usikre og søkende mennesker. Men dersom de får det bedre med seg selv ved å bli JV, så hvorfor ikke?''

Dette er ikke en kur uten bivirkninger. På lang sikt får de neppe et bedre liv enn om de i stedet hadde valgt prisen ved tanke- og ytringsfrihet. Det skal ikke mye til å komme på kollisjonskurs med Vakttårnets til en hver tid gjeldende krav.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hvorfor folk kan havne i JV. Det må være deilig å slippe å tenke så mye sjæl. Alle vanskelige tanker og avgjørelser kan bare delegeres, eller rådføres med "de eldste".

Jeg er nok litt for tenkende og grublende til å kunne nyte godt av fordelene med JV. Jeg hadde blitt utstøtt ganske så fort tror jeg.

Utstødlese her ikke noe med selvstendig tenking å gjøre, men praktisering av foreksempel eller andre alvorlig i følge bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kan en lege bare bestemme seg for det? Hva med de andre sykehusansatte som jobber på spreng en travel kveld ? Det er jo ikke sikkert at de synes noe om det, men ansvaret blir skjøvet over til dem. ''

Ja, leger kan nekte å behandle mennesker , når det går i mot deres egen tro.

Alle sykehus skal ha bloderstatning liggende, ikke pga JV, men fordi de kan få inn pasienter akutt, som de ikke har tid til å finne blodtypen på.

Hva gjør en lege til Gud? Om kvinnen selv er klar for å dø pga sin overbevisning/tro! Det gir ingen leger rett til å gå i mot pasientens utrykkelig ønske. I denne saken, hadde legen god tid til å vurdere operasjon, men valgte "letteste" utvei, dessverre.

Jeg deler ikke JV og adventistenes tro mot blodoverføring, synes det er forferdelig, ''Jeg er uenig i Deres meninger, men jeg vil inntil døden forsvare Deres rett til å hevde dem.

Francois de Voltaire'', er jeg enig i!

''Hva gjør en lege til Gud? Om kvinnen selv er klar for å dø pga sin overbevisning/tro! Det gir ingen leger rett til å gå i mot pasientens utrykkelig ønske. I denne saken, hadde legen god tid til å vurdere operasjon, men valgte "letteste" utvei, dessverre.''

Og hva om legen ble straffet om pasienten ikke overlevde? Det er en meget reell mulighet. Legen var satt i en etisk, yrkesmessig og juridisk umulig situasjon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

''Skjønner også dette. Særlig for usikre og søkende mennesker. Men dersom de får det bedre med seg selv ved å bli JV, så hvorfor ikke?''

Dette er ikke en kur uten bivirkninger. På lang sikt får de neppe et bedre liv enn om de i stedet hadde valgt prisen ved tanke- og ytringsfrihet. Det skal ikke mye til å komme på kollisjonskurs med Vakttårnets til en hver tid gjeldende krav.

mvh

''Dette er ikke en kur uten bivirkninger.''

Enig i det. Kjenner et angstfylt menneske som ble fylt av utrolig ro ved å bli med i en religiøs sekt. H*n ble utrolig blid og omgjengelig, og slutte å være så stresset av alt mulig. På bakgrunn av at jeg så hvordan religionen virket positivt på personens psyke, skrev jeg det jeg skrev.

Personlig ville jeg heller anbefalt meditasjon fremfor JV eller annen religiøs sekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo derfor personellet har fått skarp kritikk, nettopp fordi de ikke fulgte vanlig prosedyre.

''Ja, det er jo derfor personellet har fått skarp kritikk, nettopp fordi de ikke fulgte vanlig prosedyre.''

Av det jeg har lest om saken går det ikke klart fram om det er de generelle rutinene ved denne typen blødning eller rutinene ved behandling av pasienter som nekter blodoverføring som ikke er fulgt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utstødlese her ikke noe med selvstendig tenking å gjøre, men praktisering av foreksempel eller andre alvorlig i følge bibelen.

Hva kvalifiserer som utstøtelse? Hvor alvorlig må det være?

Jeg går ut ifra at det å være homofil er det ultimate no no.

Er det nok å bli utstøtt hvis en får seg kjæreste som ikke tilhører JV, eller velger å bo sammen med han uten å være gift?

Eller hva om en leser feil blader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Det er de, men jeg er jo selv kristen, og hverken min tante eller mor, er sikre på at jeg kommer til evigheten;) For dem er sabbaten det alle viktigste, og alle de som ikke følger den, er dømt til evig død.''

Men de omgås deg på en allminnelig hyggelig måte og later ikke som du ikke eksisterer selv om du ikke følger den rette læren?

''Jeg skal høre med dem angående blodoverføring, men jeg vet de bærer kort!''

Venter i spenning.

mvh

''Men de omgås deg på en allminnelig hyggelig måte og later ikke som du ikke eksisterer selv om du ikke følger den rette læren?''

Absolutt ikke! De elsker meg jo. Og jeg har fantastisk kontakt med tanta mi, som har vært en stor del av oppveksten min, og jeg elsker henne! Om alle var som hun, hadde det faktisk hvert fred i verden! Hun nærmer seg 90 år, men besøker fremdeles de "gamle" og andre ensomme mennesker, uavhengig av tro;)

Skal snakke med henne andående blodoverføing, litt sent i kveld, kanskje i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg forstår hvorfor folk kan havne i JV. Det må være deilig å slippe å tenke så mye sjæl. Alle vanskelige tanker og avgjørelser kan bare delegeres, eller rådføres med "de eldste". ''

Skjønner også dette. Særlig for usikre og søkende mennesker. Men dersom de får det bedre med seg selv ved å bli JV, så hvorfor ikke?

''Skjønner også dette. Særlig for usikre og søkende mennesker. Men dersom de får det bedre med seg selv ved å bli JV, så hvorfor ikke?

''

Om det er like bra på lang sikt, vet jeg ikke. Men å stifte familie, eller dra familien sin inn i JV, kan få større konsekvenser for den oppvoksende generasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Skal vi danne vår egen sekt? Jeg lest noe om at det krevdes minst tre medlemmer for at menigheten/sekten kunne dannes. ;)

Så hva skal være lov og ikke lov ?

Og hvilket paradis skal vi sikte oss inn mot ?

Hm...

Kardemommeloven...?

Må kanskje tenke litt på det her, men starter gjerne en menighet sammen med deg! Klarer vi å finne et medlem til, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

''Skjønner også dette. Særlig for usikre og søkende mennesker. Men dersom de får det bedre med seg selv ved å bli JV, så hvorfor ikke?

''

Om det er like bra på lang sikt, vet jeg ikke. Men å stifte familie, eller dra familien sin inn i JV, kan få større konsekvenser for den oppvoksende generasjonen.

''Men å stifte familie, eller dra familien sin inn i JV, kan få større konsekvenser for den oppvoksende generasjonen.''

Det har du rett i. Det tenkte jeg ikke på mens jeg skrev det innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette er ikke en kur uten bivirkninger.''

Enig i det. Kjenner et angstfylt menneske som ble fylt av utrolig ro ved å bli med i en religiøs sekt. H*n ble utrolig blid og omgjengelig, og slutte å være så stresset av alt mulig. På bakgrunn av at jeg så hvordan religionen virket positivt på personens psyke, skrev jeg det jeg skrev.

Personlig ville jeg heller anbefalt meditasjon fremfor JV eller annen religiøs sekt.

''Enig i det. Kjenner et angstfylt menneske som ble fylt av utrolig ro ved å bli med i en religiøs sekt. H*n ble utrolig blid og omgjengelig, og slutte å være så stresset av alt mulig. På bakgrunn av at jeg så hvordan religionen virket positivt på personens psyke, skrev jeg det jeg skrev.''

På hvilket grunnlag definerer du det hun ble en del av som en sekt? Og på hvilken måte var det trossamfunnet hun ble en del av sammenlignbart med JV.

Selv om noen velger en tro som kan virke merkverdig for andre betyr ikke det at det er et trossamfunn preget av tvang, ensretning, tankekontroll, sosial kontroll, trusler og isolasjon fra omverdenen. JV er i øvre skikt når det gjelder ufrihet, maktbruk og avstraffelse av avvikere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hvorfor folk kan havne i JV. Det må være deilig å slippe å tenke så mye sjæl. Alle vanskelige tanker og avgjørelser kan bare delegeres, eller rådføres med "de eldste".

Jeg er nok litt for tenkende og grublende til å kunne nyte godt av fordelene med JV. Jeg hadde blitt utstøtt ganske så fort tror jeg.

Ser at jeg begynner å bli litt trett nå, jeg slurveskriver en del, men praktisering av umoral, og andre alvorlige ting som bibelen fordømmer, uten å forandre seg så kan det føre til utstøtelse. Men å gjøre en alvorlig synd fører ikke automatisk til utsøtelse, først har det en kjærlig samtale med vedkommne, for å gjøre han eller hun klar over alvoret i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utstødlese her ikke noe med selvstendig tenking å gjøre, men praktisering av foreksempel eller andre alvorlig i følge bibelen.

''Utstødlese her ikke noe med selvstendig tenking å gjøre, men praktisering av foreksempel eller andre alvorlig i følge bibelen.''

Men hvordan kan JV hevde at de er selvstendig tenkende mennesker om man bruker midler som hindrer selvstendig tenkning for å holde orden i rekkene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

''Enig i det. Kjenner et angstfylt menneske som ble fylt av utrolig ro ved å bli med i en religiøs sekt. H*n ble utrolig blid og omgjengelig, og slutte å være så stresset av alt mulig. På bakgrunn av at jeg så hvordan religionen virket positivt på personens psyke, skrev jeg det jeg skrev.''

På hvilket grunnlag definerer du det hun ble en del av som en sekt? Og på hvilken måte var det trossamfunnet hun ble en del av sammenlignbart med JV.

Selv om noen velger en tro som kan virke merkverdig for andre betyr ikke det at det er et trossamfunn preget av tvang, ensretning, tankekontroll, sosial kontroll, trusler og isolasjon fra omverdenen. JV er i øvre skikt når det gjelder ufrihet, maktbruk og avstraffelse av avvikere.

mvh

Mennesket jeg henviste til, ble medlem i JV.

Jeg har personlig _ingenting_ til overs for JV. Men jeg så hvordan h*n blomstret opp og fikk det bedre med seg selv. Derfor ble jeg selv nesten litt glad på personens vegne. Fra å være så "nervøs" til å bli så rolig.

Men ærlig talt, så tror jeg h*n ville kunne fått det like bra med seg selv, med å starte å trene yoga eller meditasjon regelmessig. Fordelen her er jo at h*n hadde sluppet Vakttårnet osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kvalifiserer som utstøtelse? Hvor alvorlig må det være?

Jeg går ut ifra at det å være homofil er det ultimate no no.

Er det nok å bli utstøtt hvis en får seg kjæreste som ikke tilhører JV, eller velger å bo sammen med han uten å være gift?

Eller hva om en leser feil blader?

Ikke av å ha kjæreste. ikke av å være homofi, men prakteserer en homofil, så bryter han en klar bibelsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Hva gjør en lege til Gud? Om kvinnen selv er klar for å dø pga sin overbevisning/tro! Det gir ingen leger rett til å gå i mot pasientens utrykkelig ønske. I denne saken, hadde legen god tid til å vurdere operasjon, men valgte "letteste" utvei, dessverre.''

Og hva om legen ble straffet om pasienten ikke overlevde? Det er en meget reell mulighet. Legen var satt i en etisk, yrkesmessig og juridisk umulig situasjon.

mvh

''Og hva om legen ble straffet om pasienten ikke overlevde? Det er en meget reell mulighet. Legen var satt i en etisk, yrkesmessig og juridisk umulig situasjon.''

Nei, legen kan ikke straffes for å følge pasientens ønske, men han kan bli tiltalt for ikke å ha handlet i samsvar med pasientens ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men de omgås deg på en allminnelig hyggelig måte og later ikke som du ikke eksisterer selv om du ikke følger den rette læren?''

Absolutt ikke! De elsker meg jo. Og jeg har fantastisk kontakt med tanta mi, som har vært en stor del av oppveksten min, og jeg elsker henne! Om alle var som hun, hadde det faktisk hvert fred i verden! Hun nærmer seg 90 år, men besøker fremdeles de "gamle" og andre ensomme mennesker, uavhengig av tro;)

Skal snakke med henne andående blodoverføing, litt sent i kveld, kanskje i morgen!

Det er mye ved Adventistenes trosutøvelse jeg har respekt for.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg bare vil unngå helvete, så er det vel ikke så farlig hva jeg tror på ? Eller hva slags "fordeler" får jeg med å være `J vitne?

Nei du har rett i det, ingen tvang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket jeg henviste til, ble medlem i JV.

Jeg har personlig _ingenting_ til overs for JV. Men jeg så hvordan h*n blomstret opp og fikk det bedre med seg selv. Derfor ble jeg selv nesten litt glad på personens vegne. Fra å være så "nervøs" til å bli så rolig.

Men ærlig talt, så tror jeg h*n ville kunne fått det like bra med seg selv, med å starte å trene yoga eller meditasjon regelmessig. Fordelen her er jo at h*n hadde sluppet Vakttårnet osv osv.

Har du forresten lest Josef Wiltings bok, 'Riket som ikke kom'?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...