Gå til innhold

Redde liv - unntatt Jehovas Vitner?


bibben

Anbefalte innlegg

Jeg hørte nettopp om en kvinne som motsatte seg å få livreddende blodoverførsel. Hun tilhørte Jehovas Vitner. I forbindelse med fødsel skrev hun at hun på ingen måte ville motta blodoverføring ved behov.

Situasjonen under fødselen ble kritisk. Legen ga henne blodoverførsel for å redde livet hennes. Nå har hun klaget saken inn for pasientklagenemda.

Er det også slik for psykiske pasienter at de kan skrive et brev og frabede seg en gitt intervensjon? Jeg har intrykket av at psykiatriske pasienter lett mister sin innflytelse og rett over eget liv.

Det var litt rart å høre om episoden om Jehoves Vitne-kvinnen. Jeg har lenge trodd at leger alltid har rett til å redde liv når de mener at de er påkrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    54

  • FGT

    37

  • Spenol(1)

    19

  • hidi, the scorpion

    18

Mest aktive i denne tråden

Gjest Høstløv

''Kritikk

Et notat til sykehusets egen behandling av saken - i kvalitetsrådet - viser at legen og personellet ved Sørlandet sykehus får kraftig kritikk.

Der skriver avdelingsleder Lars Jul Hansen ved Sørlandet sykehus at håndteringen på fødestuen har vært i strid med avdelingens rutiner. Han mener kvinnen skulle vært flyttet til operasjonsstuen med en gang blødningene begynte. Dersom det hadde vært gjort, mener Jul Hansen tiltak kunne vært iverksatt slik at man sannsynligvis ville unngått å komme i en situasjon der "man gav blod .... uten respekt for pasientens uttalte ønsker med bakgrunn i hennes tro og livssyn." skriver avdelingslederen.''

Det var legesommel som førte til episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som behandler meg mener at jeg kommer til å få et dårlig liv hvis jeg blir gående inn og ut av institusjoner pga at jeg kan få hallusinasjoner. Men jeg får ikke lov til å bestemme det selv.

Jeg skjønner familien min og alle rundt meg som er glad i meg og vil at jeg skal være mest mulig A4, fordi det er slitsomt å omgåes psykisk syke. Men JA jeg føler meg ikke hørt og trodd over det jeg synes er det beste behandlingen for meg og den er ikke den mest lettvinte for behandlingsapparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som behandler meg mener at jeg kommer til å få et dårlig liv hvis jeg blir gående inn og ut av institusjoner pga at jeg kan få hallusinasjoner. Men jeg får ikke lov til å bestemme det selv.

Jeg skjønner familien min og alle rundt meg som er glad i meg og vil at jeg skal være mest mulig A4, fordi det er slitsomt å omgåes psykisk syke. Men JA jeg føler meg ikke hørt og trodd over det jeg synes er det beste behandlingen for meg og den er ikke den mest lettvinte for behandlingsapparatet.

Jeg kan på mange måter forstå deg. Jeg tenker ofte på at jeg må ta ansvar for min egen helse. Tidvis føler jeg at medisinene forgifter meg. Jeg får en kjemisk smak i munnen og blir stinn i hodet. Jeg kjenner forgiftningen. Er det da ikke riktig å gjøre noe med situasjonen? Jeg synes det er vanskelig å snakke med behandlingsapparatet om dette.

Jeg tenker som deg at det sikkert er mye med medisinene som er skadelig og som vi i ettertid vil gremmes over å ha brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på mange måter forstå deg. Jeg tenker ofte på at jeg må ta ansvar for min egen helse. Tidvis føler jeg at medisinene forgifter meg. Jeg får en kjemisk smak i munnen og blir stinn i hodet. Jeg kjenner forgiftningen. Er det da ikke riktig å gjøre noe med situasjonen? Jeg synes det er vanskelig å snakke med behandlingsapparatet om dette.

Jeg tenker som deg at det sikkert er mye med medisinene som er skadelig og som vi i ettertid vil gremmes over å ha brukt.

Forskerne har enda ikke bestemt seg for hvor kreftfremkallende kaffe er. Noen mener det pga høyt innhold av Akrylamid, mens andre påstår at det er kjempe sunt pga antioksidanter.

Men de heldiga kan få velge selv hva de ønsker å tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte om jeg kunne nekte operasjon, dersom jeg var syk, da jeg var tvangsinnlagt, og nei detkunnejegikke. Dette var da ett hypotetisk spørsmål fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det var litt rart å høre om episoden om Jehoves Vitne-kvinnen. Jeg har lenge trodd at leger alltid har rett til å redde liv når de mener at de er påkrevet."

Jeg mener å ha hørt noe lignende. Men jeg tror dette er i tilfeller hvor avgjørelsen tas på andres vegne, f eks hvis foreldre nekter at et umyndig barn skal få motta blodoverføring. Da er det kanskje mulig for legene å overstyre denne avgjørelsen hvis det står mellom liv og død om barnet får blodoverføring eller ikke.

Et yngre barn er jo ikke istand til å ta stilling til dette selv. .Og legene kan jo ikke la et barn dø pga en overbevisning foreldrene har..

Det blir annerledes nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg spurte om jeg kunne nekte operasjon, dersom jeg var syk, da jeg var tvangsinnlagt, og nei detkunnejegikke. Dette var da ett hypotetisk spørsmål fra meg.

Jehovas vitner og adventister, er i sin fulle rett til nekte blodoverføring!

Dette bør respekters, på lik linje som alt liv blir tatt vare på.

At legen får skryt for å redde liv, er det samme som abortmotstandere føler når de redder liv.

Hvis jeg får brystkreft og nekter behandling, skal da legene tvinge meg til diverse "kreftbehandlinger"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne saken var det vel også snakk om at legen kan ha ventet for lenge før h*n gjorde tiltak for å stoppe blødningen.

Lurer forresten hvordan et forsikringsselskap ville stilt seg til krav pga sykdom elle dødsfall som kan tilskrives nekt av blodoverføring.

''Er det også slik for psykiske pasienter at de kan skrive et brev og frabede seg en gitt intervensjon? Jeg har intrykket av at psykiatriske pasienter lett mister sin innflytelse og rett over eget liv.''

Du har et poeng. Det foregår unødig overformyderi og nedvurdering av pasientens kompetanse og beslutningsevne i psykiatrien.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jehovas vitner og adventister, er i sin fulle rett til nekte blodoverføring!

Dette bør respekters, på lik linje som alt liv blir tatt vare på.

At legen får skryt for å redde liv, er det samme som abortmotstandere føler når de redder liv.

Hvis jeg får brystkreft og nekter behandling, skal da legene tvinge meg til diverse "kreftbehandlinger"!

''Jehovas vitner og adventister, er i sin fulle rett til nekte blodoverføring!''

Joda, men hva om mora i dette tilfellet hadde dødd fordi hun ikke fikk blod. To småunger hadde mistet sin mor og mannen hadde mistet sin kone. Og legen og sykehuset hadde fått ti ganger mer pes enn de har fått nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne saken var det vel også snakk om at legen kan ha ventet for lenge før h*n gjorde tiltak for å stoppe blødningen.

Lurer forresten hvordan et forsikringsselskap ville stilt seg til krav pga sykdom elle dødsfall som kan tilskrives nekt av blodoverføring.

''Er det også slik for psykiske pasienter at de kan skrive et brev og frabede seg en gitt intervensjon? Jeg har intrykket av at psykiatriske pasienter lett mister sin innflytelse og rett over eget liv.''

Du har et poeng. Det foregår unødig overformyderi og nedvurdering av pasientens kompetanse og beslutningsevne i psykiatrien.

mvh

Men dette kan jo ikke sammenlignes med den fødende som nektet blodoverføring. Hvis hun hadde fått gjennomslag for å ikke motta blod, ville konsekvensene antakelig bare gått ut over nærmeste familie, på den måten at de hadde mistet en kjær mor, kone, datter, bla bla bla...

Men hvis f. eks en psykotisk, farlig person hadde nektet medisiner og fått gjennomslag for det, kunne det ha fått alvorlige konsekvenser som ville gått langt utover og forbi den nærmeste familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor hun gidder klage saken inn for pasientklagenemda. Kan hun ikke bare legge seg ned for å dø hvis hun ønsker å dø? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tror på Jesus

Jeg synes legen gjorde det helt riktige i denne saken p.g.a barnet trenger sin mor. Noe annet er det om det ikke er noe barn inni bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette kan jo ikke sammenlignes med den fødende som nektet blodoverføring. Hvis hun hadde fått gjennomslag for å ikke motta blod, ville konsekvensene antakelig bare gått ut over nærmeste familie, på den måten at de hadde mistet en kjær mor, kone, datter, bla bla bla...

Men hvis f. eks en psykotisk, farlig person hadde nektet medisiner og fått gjennomslag for det, kunne det ha fått alvorlige konsekvenser som ville gått langt utover og forbi den nærmeste familie.

Jeg synes ikke det som "bare" går ut over den nærmeste familie er mer akseptabelt enn det som går ut over folk utenfor den nærmeste familie. Vet ikke om jeg skjønte helt logikken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helsevesenet strekker seg meget langt for å tilfredsstille alles krav til alt fra religion til personlige ting. Så i dette tilfellet skulle dama hatt et smekk i bakhuet! Som han sier, fyren på OCC.

Det får være grenser for å legge press på folk som faktisk gidder å bry seg om du lever eller dør.

De har et barn som har krav på en mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

"Det var litt rart å høre om episoden om Jehoves Vitne-kvinnen. Jeg har lenge trodd at leger alltid har rett til å redde liv når de mener at de er påkrevet."

Jeg mener å ha hørt noe lignende. Men jeg tror dette er i tilfeller hvor avgjørelsen tas på andres vegne, f eks hvis foreldre nekter at et umyndig barn skal få motta blodoverføring. Da er det kanskje mulig for legene å overstyre denne avgjørelsen hvis det står mellom liv og død om barnet får blodoverføring eller ikke.

Et yngre barn er jo ikke istand til å ta stilling til dette selv. .Og legene kan jo ikke la et barn dø pga en overbevisning foreldrene har..

Det blir annerledes nå

'' hvis foreldre nekter at et umyndig barn skal få motta blodoverføring. Da er det kanskje mulig for legene å overstyre denne avgjørelsen hvis det står mellom liv og død om barnet får blodoverføring eller ikke.

''

Har lest om slike tilfeller tidligere. I slike tilfeller varsler legene barnevernet, som foretar en hastevedtak på omsorgsovertakelse, slik at blodoverføring kan iverksettes uten foreldrenes samtykke. Foreldrene får som regel omsorgen tilbake senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jehovas vitner og adventister, er i sin fulle rett til nekte blodoverføring!''

Joda, men hva om mora i dette tilfellet hadde dødd fordi hun ikke fikk blod. To småunger hadde mistet sin mor og mannen hadde mistet sin kone. Og legen og sykehuset hadde fått ti ganger mer pes enn de har fått nå.

''Joda, men hva om mora i dette tilfellet hadde dødd fordi hun ikke fikk blod. To småunger hadde mistet sin mor og mannen hadde mistet sin kone. Og legen og sykehuset hadde fått ti ganger mer pes enn de har fått nå.

''

Men man kan vel ikke ha et regelverk som gir forskjellige rettigheter til barnløse i forhold til foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes legen gjorde det helt riktige i denne saken p.g.a barnet trenger sin mor. Noe annet er det om det ikke er noe barn inni bildet.

''Jeg synes legen gjorde det helt riktige i denne saken p.g.a barnet trenger sin mor. Noe annet er det om det ikke er noe barn inni bildet.

''

Så du syns voksne mennesker som er barnløse skal ha andre rettigheter enn de som er foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes legen gjorde det helt riktige i denne saken p.g.a barnet trenger sin mor. Noe annet er det om det ikke er noe barn inni bildet.

''

Så du syns voksne mennesker som er barnløse skal ha andre rettigheter enn de som er foreldre?

''Så du syns voksne mennesker som er barnløse skal ha andre rettigheter enn de som er foreldre?''

Vel - har man valgt å sette barn til verden så har man forsyne meg et ansvar for å holde seg i live så godt man kan for ungene sine også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...