Gå til innhold

" Å gå på badet"


Onsdag1365380628

Anbefalte innlegg

Onsdag1365380628

Jeg ser mange tenåringsforeldre bruker denne strofen rundt dette med ungdom å leggetid. Bruker deres ungdom lang tid på badet på kveldene ettersom uttrykket stadig kommer frem?

Da barna var små ble de fulgt "på badet" og man hjalp til med vask og tannpuss og det var på en måte en seremoni man måtte gjennom hver kveld. Trøtt eller ei.

Har deres barn holdt på dette som tenåringer? Jeg må innrømme at min tenåring aldri gjør annet en å pusse tenner på kvelden. Hun bruker desto lengre tid på morgenen da. Men uttrykket "å gå på badet" eksisterer ikke her om kveldstell ihvertfall.

Hvordan er det hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønte ikke helt hva du mente her. "Å gå på badet" betyr da helt konkret å gå på badet og gjøre det en skal der før en skal legge seg, evt før en skal på skolen/på jobb.

Å gå på badet om kvelden betyr:

*tisse

*ta av tøyet

*vaske hendene

*pusse tennene

*evt pusse reguleringen

*evt ta medisiner (har en astmatisker som i perioder bruker medisiner)

*legge tøye litt ordentlig - dvs hive det som er skittent i skittentøyet og det som skal brukes skal ikke slenges på golvet-.

Dette er uavhengig om ungene går i barneskolen, barneskolen eller ungdomsskolen - eller om vi voksne går på jobb eller ikke.

Det avhenger mer av type person. Vi er fem i familien. Noen bruker 5 minutter på dette, andre bruker 15 minutter på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår egentlig heller ikke helt hva du mener... "å gå på badet" betyr å gå på badet... Det tar litt tid å gå på do, ta av klær, pusse tenner, ta på pysj osv osv. Og mer og mer dill blir det tydeligvis jo eldre (jentene) de blir:-) Så ja, gå på badet får hun gjerne beskjed om en halvtime før jeg mener hun bør være i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå på badet er jo gjerne det første skrittet i leggeprosedyren uansett hvor lite eller mye man gjør der og det er derfor naturlig å be dem gå på badet når det er leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå på badet er jo gjerne det første skrittet i leggeprosedyren uansett hvor lite eller mye man gjør der og det er derfor naturlig å be dem gå på badet når det er leggetid.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Jeg tror nok jeg har pleid å spørre om ikke de skal legge seg snart - ikke om de skal gå på badet. Om det var det du lurte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Hehe* Tja... Guttungen går på do, inn på badet ordner med tannstell (han har regulering med strikk og greier så det tar noe minutter), slenger av seg klærne og går på rommet.

Jentungen... *sukk* Jeg aner ikke hvordan, men den ungen kan glatt bruke en halvtime fra hun får beskjed om å begynne å finne frem tøy til dagen etter (guttungen trenger ikke det, han er så kjapp om morran) og til hun er i seng. Minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk diskusjon kan komme når man ber den unge håpefulle legge seg en halv time før klokka har slått sengetid:

Den unge vil hårdnakket hevde at h*n skal jo ikke legge seg før klokka sengetid. Den erfarne voksne vet imidlertid at det tar minst en halv time fra forflyttningen av rumpestumpen påbegynnes til den overnevnte legemsdelen og resten av kroppen befinner seg i sengen.

Ordren kunne like godt være: "Igangsett umidelbart første steg i prosedyren for isengstiging slik at den er fullført innen klokken sengetid!" Men mange foreldre har valgt å holde på det noe enklere om mindre formelle: "Gå på badet!"

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk diskusjon kan komme når man ber den unge håpefulle legge seg en halv time før klokka har slått sengetid:

Den unge vil hårdnakket hevde at h*n skal jo ikke legge seg før klokka sengetid. Den erfarne voksne vet imidlertid at det tar minst en halv time fra forflyttningen av rumpestumpen påbegynnes til den overnevnte legemsdelen og resten av kroppen befinner seg i sengen.

Ordren kunne like godt være: "Igangsett umidelbart første steg i prosedyren for isengstiging slik at den er fullført innen klokken sengetid!" Men mange foreldre har valgt å holde på det noe enklere om mindre formelle: "Gå på badet!"

:-)

mvh

*flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk diskusjon kan komme når man ber den unge håpefulle legge seg en halv time før klokka har slått sengetid:

Den unge vil hårdnakket hevde at h*n skal jo ikke legge seg før klokka sengetid. Den erfarne voksne vet imidlertid at det tar minst en halv time fra forflyttningen av rumpestumpen påbegynnes til den overnevnte legemsdelen og resten av kroppen befinner seg i sengen.

Ordren kunne like godt være: "Igangsett umidelbart første steg i prosedyren for isengstiging slik at den er fullført innen klokken sengetid!" Men mange foreldre har valgt å holde på det noe enklere om mindre formelle: "Gå på badet!"

:-)

mvh

Fantastisk forklart:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamta - den gode gamle

Min snart 16-åring (gutt) "går på badet" og dusjer de fleste kvelder. Han er forøvrig lynrask. ;-) Ellers er det nok bare tannpuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene mine (10 og 12) bruker gjerne 10-15 minutter på badet om kvelden. De går på do, børster hår, pusser tenner, vasker ansikt og danser litt foran speilet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk diskusjon kan komme når man ber den unge håpefulle legge seg en halv time før klokka har slått sengetid:

Den unge vil hårdnakket hevde at h*n skal jo ikke legge seg før klokka sengetid. Den erfarne voksne vet imidlertid at det tar minst en halv time fra forflyttningen av rumpestumpen påbegynnes til den overnevnte legemsdelen og resten av kroppen befinner seg i sengen.

Ordren kunne like godt være: "Igangsett umidelbart første steg i prosedyren for isengstiging slik at den er fullført innen klokken sengetid!" Men mange foreldre har valgt å holde på det noe enklere om mindre formelle: "Gå på badet!"

:-)

mvh

Fantastisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En typisk diskusjon kan komme når man ber den unge håpefulle legge seg en halv time før klokka har slått sengetid:

Den unge vil hårdnakket hevde at h*n skal jo ikke legge seg før klokka sengetid. Den erfarne voksne vet imidlertid at det tar minst en halv time fra forflyttningen av rumpestumpen påbegynnes til den overnevnte legemsdelen og resten av kroppen befinner seg i sengen.

Ordren kunne like godt være: "Igangsett umidelbart første steg i prosedyren for isengstiging slik at den er fullført innen klokken sengetid!" Men mange foreldre har valgt å holde på det noe enklere om mindre formelle: "Gå på badet!"

:-)

mvh

Ahh du har vært hjemme hos meg du! :0D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 15-åring bruker minst en time i dusjen nesten hver kveld og det har jammen meg de store ungene gjort også. Dattera mi var helt fortvilet en gang hun ble boende et sted med varmtvannsbeholder - DEN GIKK TOM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk diskusjon kan komme når man ber den unge håpefulle legge seg en halv time før klokka har slått sengetid:

Den unge vil hårdnakket hevde at h*n skal jo ikke legge seg før klokka sengetid. Den erfarne voksne vet imidlertid at det tar minst en halv time fra forflyttningen av rumpestumpen påbegynnes til den overnevnte legemsdelen og resten av kroppen befinner seg i sengen.

Ordren kunne like godt være: "Igangsett umidelbart første steg i prosedyren for isengstiging slik at den er fullført innen klokken sengetid!" Men mange foreldre har valgt å holde på det noe enklere om mindre formelle: "Gå på badet!"

:-)

mvh

Nemlig!

;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å gå på badet''

Det er jo første steget i å legge seg, så helt naturlig at dette brukes i forbindelse med sengetid for ungdom, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...