Gå til innhold

Tisset i senga, hva gjør jeg?


Gjest Linial

Anbefalte innlegg

Har hatt en liten overnattingsgjest som tisset i senga. En smule ergerlig når gjestesenga består av en dobbel rammemadrass og jeg ikke vet hvordan jeg skal få vekk tisslukta. Måtte vaske både dyne å pute. Noen råd?

En annen sak, er det ikke greit å informere om slikt når man sender 6 åringen bort på overnatting? Moren bare dro på skuldrene når jeg sa at barnet hadde tisset i senga, for dette skjedde stadig vekk hjemme. Hadde jeg vært forberedt på dette hadde jeg nok valgt en annen seng til barnet, samt ordnet med madrassbeskyttelse. Hvordan hadde dere reagert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sangsol

Ufint av mora og ikke ha informert om at dette skjer rett som det er.

Burde sikkert reagert med å si akkurat det i den situasjonen du skisserte. Men jeg hadde antakelig blitt "tatt på senga" og ikke rukket si noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok reagert som deg, blitt litt irritert over å ikke få beskjed på forhånd, men etterpå prøvd å glemme saken og gå videre.

Legg masse aviser på madrassen, og sett noe tungt oppå. Spray evt. med vann for å fukte opp, slik at dette trekkes inn i avisen. Noe mer får du vel ikke gjort :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tisselaken

Kjipt!!!

Jeg hadde nok også blitt litt irritert over ikke å ha blitt varlset. Jeg spiller imidlertid helt safe og har konsekvent tisselaken under alle små besøkende.

Just in case...

Håper du får noen gode råd i tråden her på hvordan du blir kvitt tisselukten.

Good luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er madrassen "åpen" sånn at det drypper igjennom hele hvis man heller nok vann oppi? I så fall kanskje sette en balje under og helle såpevann igjennom først og deretter skyllevann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg hadde blitt skikkelig sur!

Kanskje, men bare kanskje, hadde jeg blitt så sur at jeg hadde bedt dem om å kjøpe ny madrass. Den er dyr og de visste det kunne skje uten å si ifra!

Fytterakkern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt skikkelig sur!

Kanskje, men bare kanskje, hadde jeg blitt så sur at jeg hadde bedt dem om å kjøpe ny madrass. Den er dyr og de visste det kunne skje uten å si ifra!

Fytterakkern.

Jeg ble skikkelig sur ja, men fikk meg ikke til å gjøre noe vesen av det da barnet ble hentet på ettermiddagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg ble skikkelig sur ja, men fikk meg ikke til å gjøre noe vesen av det da barnet ble hentet på ettermiddagen...

Nei, jeg kan ha vanskelig for å si ifra der og da. Men kan gjerne si ifra etter en stund når jeg har kjent litt på det.

Hadde mitt barn gjort dette på overnatting hadde jeg sagt at jeg ville kjøpe ny madrass.Seriøst. Det er faktisk urin.

Men det hadde aldri skjedd at jeg hadde latt mitt barn overnatte uten å ta med eget tisselaken hvis det var slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik kan fjerne lukt. Vet ikke om du kan prøve med eddikvann. Jeg synes det å tisse i senge vangligvis er ganske uforskyldt. Det kan faktisk skje selv om man er mye eldre også. Men hvis dette er et vanlig fenomen for dette barnet, er jeg enig i at foreldren burde nevnt det. Selv har vi kjøpt madrassbeskytter på IKEA men vet ikke om den hadde beskyttet mot masse urin. Kanskje hvis man tar av senga med en gang, før det rekker å renne igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstejenta vår hadde et slikt uhell i vår seng i sommer :-( Da var det sikkert ett år siden sist det hadde skjedcd.

Jeg prøvde å vaske overmadrassen (7 cm tykk lateks), men fikk ikke bort lukta. Så den gikk på søpla, og vi har ennå ikke fått kjøpt oss ny overmadrass.

Kjipt å ikke bli informert om det på forhånd ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt masse varmt ajax-vann og skrubbet området grundig. Så har jeg skylt og tørket etter beste evne.

Det tar noen dager før madrassen er tørr, men jeg synes resultatet har blitt bra.

Det var fint at du ga foreldrene beskjed om ulykken da, men jeg ville ikke laget en større sak om det. Det er fryktelig synd at sengevæting er så tabubelagt at vi voksne ikke kan snakke om det, for det fins mange enkle løsninger hvis man bare vil bruke dem. Hos oss brukte barnet bleier til perioden var over. Enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig dårlig gjort overfor både deg og barnet at foreldrene ikke gav beskjed på forhånd. Det er godt utvalg av gode nattbleier som gjør slike ting ganske uproblematisk. Vanskelig å forstå at foreldrene ikke tar tak i det til beste for barnet.

Flott at du tok hensyn til 6-åringen og ikke laget sak av det med barnet til stede. Ungen kan jo ikke noe for det.

Om den øverste madrassen kan tas av, ville jeg tatt den til et rom med sluk. Edikk kan ta lukten. Så ville jeg brukt flytende vaskemiddel eller Zalo, gjerne bakteriedrepende. Etter å ha skyldt med vann, ville jeg brukt fortynnet skyllemiddel. Både for lukt og for å unngå nupping.

Et kanskje enklere alternativ er å leie en teppe- og møbelrensemaskin etter at du har satt flekkene inn med edikkvann og latt dem tørke. Dere har kanskje noen møbler eller tepper som kan tas i samme omgang. Eller kanske bilen kunne trenge en rengjøring.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde nok blitt irritert... men tror ikke jeg hadde sagt så mye til foreldrene. Men hadde nok vurdert neste overnatting en ekstra gang.. synd for det er jo ikke ungens sin feil. Men foreldrene burde gi beskjed om at det kunne skje, så du kunna tatt på tisselaken eller noe... Enkelte har ikke respekt for andres ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vondt for barnet

Huff da :(

Trist og vondt for overnattingsgjesten din iallefall ....

Hadde barnet mitt tisset på seg, hadde jeg som forelder informert om at dette kan skje .... at en må passe på at barnet tisser like før det legger seg, ikke drikker siste timen før sengetid osv, kanskje vekke barnet like før de voksne legger seg, at det tisser da. (Vi hadde nemlig en venninne av vår yngste som hadde samme tisse-problem, hvor vi var informert om dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Opplevd det samme

Hadde mitt barn gjort det samme borte hos noen andre, så hadde jeg uten tvil tilbudt meg å erstatte madrassen(e) som var blitt "ødelagt"

Jeg synes det er utrolig frekt og respektløst og ikke informere på forhånd om at dette kan skje!,

Egentlig burde de tilby seg å ha med egen dyne/sengetøy, eller i det minste et tisselaken, i tilfelle dere ikke har slikt i huset.

Jeg har vært borti noe lignende for et par år siden da en, dengang 11 år gammel, nevø av meg skulle bo hos oss i noen dager.

Vi ble informert på forhånd at han tisset på seg "av og til" men at det ikke var så mye, fordi han pleide å våkne og gå på do, og at det derfor var nok å legge et håndkle under lakenet.

Pga alderen hans var det litt for mye forlangt at han skulle bruke bleier.

Men det viste seg fort at dette var en grov underdrivelse. I løpet av en snau uke tisset han i senga 3-4 netter, og hver gang såpass mye at både dyne, laken, håndkle og overmadrass ble våt.

Jeg lagde selvsagt ikke noe nummer ut av dette ovenfor gutten. Men jeg vasket og vasket og VASKET sengetøy hele uka!

, for ikke å snakke om jobben vi hadde med madrassen i etterkant. Mannen min vurderte til og med å be sin søster (hennes sønn) om å erstatte overmadrassen, siden han synes hun hadde bagatellisert problemet, og ikke sørget for nok beskyttelse.

Jeg trenger vel ikke si at vi nå kvier oss veldig for å ta imot slikt besøk igjen. Det er selvsagt ikke guttens feil. Men er allikevel veldig irriterende, og VELDIG mye ekstra jobb for oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mitt barn gjort det samme borte hos noen andre, så hadde jeg uten tvil tilbudt meg å erstatte madrassen(e) som var blitt "ødelagt"

Jeg synes det er utrolig frekt og respektløst og ikke informere på forhånd om at dette kan skje!,

Egentlig burde de tilby seg å ha med egen dyne/sengetøy, eller i det minste et tisselaken, i tilfelle dere ikke har slikt i huset.

Jeg har vært borti noe lignende for et par år siden da en, dengang 11 år gammel, nevø av meg skulle bo hos oss i noen dager.

Vi ble informert på forhånd at han tisset på seg "av og til" men at det ikke var så mye, fordi han pleide å våkne og gå på do, og at det derfor var nok å legge et håndkle under lakenet.

Pga alderen hans var det litt for mye forlangt at han skulle bruke bleier.

Men det viste seg fort at dette var en grov underdrivelse. I løpet av en snau uke tisset han i senga 3-4 netter, og hver gang såpass mye at både dyne, laken, håndkle og overmadrass ble våt.

Jeg lagde selvsagt ikke noe nummer ut av dette ovenfor gutten. Men jeg vasket og vasket og VASKET sengetøy hele uka!

, for ikke å snakke om jobben vi hadde med madrassen i etterkant. Mannen min vurderte til og med å be sin søster (hennes sønn) om å erstatte overmadrassen, siden han synes hun hadde bagatellisert problemet, og ikke sørget for nok beskyttelse.

Jeg trenger vel ikke si at vi nå kvier oss veldig for å ta imot slikt besøk igjen. Det er selvsagt ikke guttens feil. Men er allikevel veldig irriterende, og VELDIG mye ekstra jobb for oss..

''Jeg trenger vel ikke si at vi nå kvier oss veldig for å ta imot slikt besøk igjen. Det er selvsagt ikke guttens feil. Men er allikevel veldig irriterende, og VELDIG mye ekstra jobb for oss..''

Mener du virkelig at dere kvier dere for å ta imot gutten på besøk igjen? En av mine nevøer var sengevæter helt til han var 16-17 år. Det var aldri snakk om at han ikke var velkommen på besøk til slektninger av den grunn. Anser jobben med å vaske sengetøy som minimal sammenlignet med de ulempene gutten selv opplevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Opplevd det samme

''Jeg trenger vel ikke si at vi nå kvier oss veldig for å ta imot slikt besøk igjen. Det er selvsagt ikke guttens feil. Men er allikevel veldig irriterende, og VELDIG mye ekstra jobb for oss..''

Mener du virkelig at dere kvier dere for å ta imot gutten på besøk igjen? En av mine nevøer var sengevæter helt til han var 16-17 år. Det var aldri snakk om at han ikke var velkommen på besøk til slektninger av den grunn. Anser jobben med å vaske sengetøy som minimal sammenlignet med de ulempene gutten selv opplevde.

Hvis det kvalifiserer meg som sær og ugjestmild at jeg ikke ønsker å bruke mange ekstra timer hver dag på vask og skift av sengetøy, samt å få ødelagt madrasser for tusenvis av kroner, ja så er jeg gjerne sær...

Selvsagt er det sikkert verre for gutten, men det gjør allikevel ikke saken bedre eller billigere for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok syntes det var kjipt, men unger er unger, og sånt kan skje. Jeg bruker alltid tisselaken under lakenet når vi har unger på overnatting, uansett om foreldrene sier noe om nattetissing eller ikke, så det har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...