Gå til innhold

Again with the svigermor...


laguna1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    34

  • PieLill

    26

  • frosken

    12

  • Mrs D

    10

Mest aktive i denne tråden

Mitt råd til laguna handler ene og alene om hva jeg tror er hensiktsmessig. Det er en illusjon å tro at hun kan få endret den gærne svigermora, og da mener jeg det beste alternativet er å forsøke å ikke bry seg om innfallene hennes.

Men jeg har ikke ment å si at det er enkelt, og jeg har heller ikke ment å forsvare svigermora. Derimot mener jeg fortsatt at den mest sannsynlige forklaringen på svigermors håpløse handling er å avverge for høyt inntak av alkohol.

Det som bekymrer meg her er at svigermorens metoder begynner å bli så voldsomme og utagerende at det nærmer seg et punkt der hun kan gjøre stor skade.

Sett at hun klarer å komme med påstander som blir trodd. Sett at hun ringte barnevernet (om det er barn med i bildet).

Både kopieringen av nøklene, identitetstyveri og alvorlige falske anklager som framsettes for arbeidsgiveren, er dessuten ulovlig. Dette begynner å bli så grovt at det bør tas opp med politiet.

Å forandre dame, har jeg ingen tro på. Her handler det om skadeforebygning og -begrensning.

Jeg finner det nesten absurd å det ene øyeblikket gå på pub og drikke sammen med et menneske, for så i det neste å bekymre seg om alkoholforbruket til den samme personen, basert på tidligere histore om misbruk. Men nå er det mye som er absurd med dette.

Jeg oppfatter avverging av alkoholmisbruk som toppen et vikarierende motiv. Makt, kontroll og hevn er kjernen i dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg her er at svigermorens metoder begynner å bli så voldsomme og utagerende at det nærmer seg et punkt der hun kan gjøre stor skade.

Sett at hun klarer å komme med påstander som blir trodd. Sett at hun ringte barnevernet (om det er barn med i bildet).

Både kopieringen av nøklene, identitetstyveri og alvorlige falske anklager som framsettes for arbeidsgiveren, er dessuten ulovlig. Dette begynner å bli så grovt at det bør tas opp med politiet.

Å forandre dame, har jeg ingen tro på. Her handler det om skadeforebygning og -begrensning.

Jeg finner det nesten absurd å det ene øyeblikket gå på pub og drikke sammen med et menneske, for så i det neste å bekymre seg om alkoholforbruket til den samme personen, basert på tidligere histore om misbruk. Men nå er det mye som er absurd med dette.

Jeg oppfatter avverging av alkoholmisbruk som toppen et vikarierende motiv. Makt, kontroll og hevn er kjernen i dette.

mvh

Jeg er helt enig med deg, PieLill. Her tror jeg det er ondskap i menneskeskikkelse, og ingen gode hensikter klønete utført som ligger til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hvor lenge kan man gi blaffen? Hva blir det neste om man bare later som ingen ting? Hadde det vært en enkeltstående episode kunne du nok hatt rett, men dette er jo noe nytt i en allerede alt for lang rekke.''

Hvilke andre gode alternativer finnes?

Det er i alle fall ikke sånn at å ignorere galskapen får galskapen til å forsvinne. Heller fører det bare med seg enda mer galskap. I enkelte tilfeller er det viktig at folk får vite at nok er nok, og at det de holder på med er langt utenfor aksepterte former.

Hva som kan gjøres må nesten laguna1 selv finne ut, det er hun som skal stå i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg her er at svigermorens metoder begynner å bli så voldsomme og utagerende at det nærmer seg et punkt der hun kan gjøre stor skade.

Sett at hun klarer å komme med påstander som blir trodd. Sett at hun ringte barnevernet (om det er barn med i bildet).

Både kopieringen av nøklene, identitetstyveri og alvorlige falske anklager som framsettes for arbeidsgiveren, er dessuten ulovlig. Dette begynner å bli så grovt at det bør tas opp med politiet.

Å forandre dame, har jeg ingen tro på. Her handler det om skadeforebygning og -begrensning.

Jeg finner det nesten absurd å det ene øyeblikket gå på pub og drikke sammen med et menneske, for så i det neste å bekymre seg om alkoholforbruket til den samme personen, basert på tidligere histore om misbruk. Men nå er det mye som er absurd med dette.

Jeg oppfatter avverging av alkoholmisbruk som toppen et vikarierende motiv. Makt, kontroll og hevn er kjernen i dette.

mvh

Helt enig i dette innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du tuller nå ikke sant? ''

Jeg mener at du har fått en stein, hakke gærn svigermor - men at du neppe kommer til å få forandret henne, og derfor tror jeg den beste løsningen er å gi mest mulig blaffen i alle hennes innfall.

Selv om jeg anser henne for å være sprø, så utelukker jeg ikke at hun tror hun hjelper dere med sine flotte aksjoner...

''Selv om jeg anser henne for å være sprø, så utelukker jeg ikke at hun tror hun hjelper dere med sine flotte aksjoner...''

Nå spørs det vel om det har noen god hensikt å la mennesker med vrangforesillinger forsette å leve med dem. I alle fall når det så til de grader går ut over andre (laguna1 i dette tilfellet). Hva gjør denne svigermoren fra helvete neste gang hun skal hjelpe til? Hva om den VIKELIG store bomba går av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går ikke an å "blåse" i dette. Det er helt umulig, det er for stort. Selv om man i en annen verden skulle ønske man klarte det.

''Det går ikke an å "blåse" i dette. Det er helt umulig, det er for stort. Selv om man i en annen verden skulle ønske man klarte det.''

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Derimot anser jeg det ikke usannsynlig at den gærne dama handler ut fra en ide om å skulle hjelpe de "unge"...''

OK, men hvis du har rett i det, så må jeg si at det må være det absolutt dårligste hjelpetiltaket ever. Og da tenker jeg globalt.

''OK, men hvis du har rett i det, så må jeg si at det må være det absolutt dårligste hjelpetiltaket ever. Og da tenker jeg globalt.''

Ja, sånn omtrent det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg her er at svigermorens metoder begynner å bli så voldsomme og utagerende at det nærmer seg et punkt der hun kan gjøre stor skade.

Sett at hun klarer å komme med påstander som blir trodd. Sett at hun ringte barnevernet (om det er barn med i bildet).

Både kopieringen av nøklene, identitetstyveri og alvorlige falske anklager som framsettes for arbeidsgiveren, er dessuten ulovlig. Dette begynner å bli så grovt at det bør tas opp med politiet.

Å forandre dame, har jeg ingen tro på. Her handler det om skadeforebygning og -begrensning.

Jeg finner det nesten absurd å det ene øyeblikket gå på pub og drikke sammen med et menneske, for så i det neste å bekymre seg om alkoholforbruket til den samme personen, basert på tidligere histore om misbruk. Men nå er det mye som er absurd med dette.

Jeg oppfatter avverging av alkoholmisbruk som toppen et vikarierende motiv. Makt, kontroll og hevn er kjernen i dette.

mvh

''Makt, kontroll og hevn er kjernen i dette.

''

Så svart-hvitt oppfatter jeg ikke situasjonen. Men jeg er usedvanlig glad det ikke er min svigermor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ikke sånn at å ignorere galskapen får galskapen til å forsvinne. Heller fører det bare med seg enda mer galskap. I enkelte tilfeller er det viktig at folk får vite at nok er nok, og at det de holder på med er langt utenfor aksepterte former.

Hva som kan gjøres må nesten laguna1 selv finne ut, det er hun som skal stå i det.

''Det er i alle fall ikke sånn at å ignorere galskapen får galskapen til å forsvinne. Heller fører det bare med seg enda mer galskap. I enkelte tilfeller er det viktig at folk får vite at nok er nok, og at det de holder på med er langt utenfor aksepterte former.

Hva som kan gjøres må nesten laguna1 selv finne ut, det er hun som skal stå i det.''

Laguna og samboeren har jo nettopp konfrontert svigermor med nøkkel-historien uten at det har medført noen bedring. De kan selvfølgelig godt prøve igjen, men jeg betviler hensiktsmessigheten i det. Kanskje er det en grunn til at sønnen har benyttet den strategien han har, kanskje er det det beste alternativet blant flere dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er i alle fall ikke sånn at å ignorere galskapen får galskapen til å forsvinne. Heller fører det bare med seg enda mer galskap. I enkelte tilfeller er det viktig at folk får vite at nok er nok, og at det de holder på med er langt utenfor aksepterte former.

Hva som kan gjøres må nesten laguna1 selv finne ut, det er hun som skal stå i det.''

Laguna og samboeren har jo nettopp konfrontert svigermor med nøkkel-historien uten at det har medført noen bedring. De kan selvfølgelig godt prøve igjen, men jeg betviler hensiktsmessigheten i det. Kanskje er det en grunn til at sønnen har benyttet den strategien han har, kanskje er det det beste alternativet blant flere dårlige.

Det er en vesentlig forskjell på å konfrontere svigermor med de tingene hun gjør og å anmelde henne for å ha utgitt seg for en annen. Konfrontasjoner med laguna1 og mannen på ene sida og svigers på andre sida fører ikke noe med seg, det kan jeg være enig i. Det må sterkere lut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Flytt!

Og nå slipper du "slå opp" med svigermor, ser nedenfor at hun har gjort det gjennom svigerfar.

Er ringen fin - behold den. Bryr du deg ikke om den, send den til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Makt, kontroll og hevn er kjernen i dette.

''

Så svart-hvitt oppfatter jeg ikke situasjonen. Men jeg er usedvanlig glad det ikke er min svigermor...

''Så svart-hvitt oppfatter jeg ikke situasjonen. Men jeg er usedvanlig glad det ikke er min svigermor...''

Den kjøper jeg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er i alle fall ikke sånn at å ignorere galskapen får galskapen til å forsvinne. Heller fører det bare med seg enda mer galskap. I enkelte tilfeller er det viktig at folk får vite at nok er nok, og at det de holder på med er langt utenfor aksepterte former.

Hva som kan gjøres må nesten laguna1 selv finne ut, det er hun som skal stå i det.''

Laguna og samboeren har jo nettopp konfrontert svigermor med nøkkel-historien uten at det har medført noen bedring. De kan selvfølgelig godt prøve igjen, men jeg betviler hensiktsmessigheten i det. Kanskje er det en grunn til at sønnen har benyttet den strategien han har, kanskje er det det beste alternativet blant flere dårlige.

''Laguna og samboeren har jo nettopp konfrontert svigermor med nøkkel-historien uten at det har medført noen bedring. De kan selvfølgelig godt prøve igjen, men jeg betviler hensiktsmessigheten i det.''

Det er jeg enig i.

Men nå har dama krysset så mange grenser at jeg anser henne som (potensielt) farlig. Derfor tror jeg det kan være fornuftig å opprette en kontakt med politiet for sikkerhets skyld. Dessuten finnes det en viss mulighet for at en konfrontasjon med politiet ville fått henne til å begrense seg noe.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Laguna og samboeren har jo nettopp konfrontert svigermor med nøkkel-historien uten at det har medført noen bedring. De kan selvfølgelig godt prøve igjen, men jeg betviler hensiktsmessigheten i det.''

Det er jeg enig i.

Men nå har dama krysset så mange grenser at jeg anser henne som (potensielt) farlig. Derfor tror jeg det kan være fornuftig å opprette en kontakt med politiet for sikkerhets skyld. Dessuten finnes det en viss mulighet for at en konfrontasjon med politiet ville fått henne til å begrense seg noe.

mvh

''Men nå har dama krysset så mange grenser at jeg anser henne som (potensielt) farlig. Derfor tror jeg det kan være fornuftig å opprette en kontakt med politiet for sikkerhets skyld. ''

Ikke helt enig med deg. Tror svigermor, hvor forskrudd hun enn er, har hatt noen slags gode intensjoner med handlingene. Jeg tror faktisk hun mer har ment å beskytte Laguna (og mannen) enn å sverte henne, hvor misforstått den enn er. Sier ikke at dette forsvarer handlingene, men tror ikke det blir farlig. Ser ikke helt for meg svigermor koke kaniner.

''Dessuten finnes det en viss mulighet for at en konfrontasjon med politiet ville fått henne til å begrense seg noe.''

Jeg vil heller tro dette medfører ytterligere vanskeligherter - her vil svigermor få vann på mølla i sine antatte mistanker om at Laguna har problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men nå har dama krysset så mange grenser at jeg anser henne som (potensielt) farlig. Derfor tror jeg det kan være fornuftig å opprette en kontakt med politiet for sikkerhets skyld. ''

Ikke helt enig med deg. Tror svigermor, hvor forskrudd hun enn er, har hatt noen slags gode intensjoner med handlingene. Jeg tror faktisk hun mer har ment å beskytte Laguna (og mannen) enn å sverte henne, hvor misforstått den enn er. Sier ikke at dette forsvarer handlingene, men tror ikke det blir farlig. Ser ikke helt for meg svigermor koke kaniner.

''Dessuten finnes det en viss mulighet for at en konfrontasjon med politiet ville fått henne til å begrense seg noe.''

Jeg vil heller tro dette medfører ytterligere vanskeligherter - her vil svigermor få vann på mølla i sine antatte mistanker om at Laguna har problemer.

Hva om svigermor finner ut at de trenger litt mer "beskyttelse" og koker sammen en saftig historie til barnevernet? Når dama har gått så langt, regner jeg henne for troende til temmelig nøyaktig hva som helst.

En konfrontasjon med politiet kan være et tveegget sverd. Det er jeg enig i. Men dama opererer stadig lengre utenfor loven. Å i det minste ha opprettet en kontakt med politiet, før svigers gjør det, kan være lurt.

Du har nok større tro på hjertets godhet enn meg. Om hun er ute etter å redde noe, er det nok først og fremst hennes eget grep om sin sønn. Og svigerdatra er nok et hår eller en fule i hennes fortreffelige suppe.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hva om svigermor finner ut at de trenger litt mer "beskyttelse" og koker sammen en saftig historie til barnevernet? Når dama har gått så langt, regner jeg henne for troende til temmelig nøyaktig hva som helst.

En konfrontasjon med politiet kan være et tveegget sverd. Det er jeg enig i. Men dama opererer stadig lengre utenfor loven. Å i det minste ha opprettet en kontakt med politiet, før svigers gjør det, kan være lurt.

Du har nok større tro på hjertets godhet enn meg. Om hun er ute etter å redde noe, er det nok først og fremst hennes eget grep om sin sønn. Og svigerdatra er nok et hår eller en fule i hennes fortreffelige suppe.

mvh

''Hva om svigermor finner ut at de trenger litt mer "beskyttelse" og koker sammen en saftig historie til barnevernet?''

Så vidt jeg har forstått er det ikke barn i bildet.

Jeg forstår en oppnår en viss notoritet for problemene ved å kontakte politiet, men er usikker på om det oppveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva om svigermor finner ut at de trenger litt mer "beskyttelse" og koker sammen en saftig historie til barnevernet?''

Så vidt jeg har forstått er det ikke barn i bildet.

Jeg forstår en oppnår en viss notoritet for problemene ved å kontakte politiet, men er usikker på om det oppveier.

Om politiet 'journalfører' hendelsene, er det noe å vise tilbake til om det kommer nye påfunn.

Om hun dikter opp historier for arbeidsgiver, kan hun like godt være minst like fantasifull for politiet. Best å komme henne i forkjøpet.

En perfekt løsning finnes ikke. Har man å gjøre med et menneske med så få hemninger og grenser, må man forberede seg på det verste og heller bli positivt overrasket.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Jubalong :) det er hvertfall veldig deilig å kunne skrive av seg litt her, og få hyggelige svar.

Det er fortsatt litt mangelvare med masse venner & venninner og sånn i nyby (Selvom jeg har ervervet meg noen fine noen! :)) og da føler man seg brått litt mindre ensom og trist når man kan skrive og skravle litt på forum :)

Skjønner hva du mener. Jeg følte meg ikke hjemme her jeg bor, før jeg ble kjent med andre som hadde barn på samme alder som mine. Før det var det rimelig ensomt...

DOL er herlig for å kunne få ut litt gruff :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Men blander jeg inn anmeldelser, blander jeg inn sjefen min, som allerede er litt forvirret over mødre/svigermødre og telefoner, og jeg vil faktisk gjerne fortsette å ha denne jobben...;)''

Det kan hende at en politianmeldelse vil virke deforvirrende på din sjef og at h*n ikke har noe imot å evt. avgi forklaring.

mvh

''Det kan hende at en politianmeldelse vil virke deforvirrende på din sjef og at h*n ikke har noe imot å evt. avgi forklaring.''

Må si du er optimistisk om du tror politiet hadde satt i gang en større etterforskning med innhenting av vitneforklaringer etter en slik anmeldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...