Gå til innhold

Again with the svigermor...


laguna1

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt

''Neste kapittel er allerede skrevet, svigerfar kom på døra nettopp. Det kommer garantert mer.''

Det har du nok dessverre rett i.

mvh

Ja, som sagt, jeg har vært psyk på samme måte selv (dessverre) og kan mye om dette. Det avhenger selvsagt av at svigermora er forstyrret, men det tror jeg hun kan være.

Hun sitter bare og livnærer seg på konflikten og tenker ut neste trekk. Som en ekkel parasitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    34

  • PieLill

    26

  • frosken

    12

  • Mrs D

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg blir bare helt satt ut, jeg...

Har ingen kloke ord å komme med, bare min dypeste medfølelse.

Dama må være spikk spenna gæren!

Takk Jubalong :) det er hvertfall veldig deilig å kunne skrive av seg litt her, og få hyggelige svar.

Det er fortsatt litt mangelvare med masse venner & venninner og sånn i nyby (Selvom jeg har ervervet meg noen fine noen! :)) og da føler man seg brått litt mindre ensom og trist når man kan skrive og skravle litt på forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror intensjonen kort og godt har vært å beskytte sønnen mot for høyt alkoholinntak. Har man sett rusmisbruk hos en av sine nærmeste, er det for meg ganske forståelig at man forsøker intenst å forhindre tilbakefall. Men som kjent er det ikke slik at hensikten helliger alle midler...

Jeg tror løsningen ligger i å ikke gi disse eposodene så stor betydning. Høres ikke ut som om hennes telefon kommer til å vanskeliggjøre jobbsituasjonen din, så hvorfor ikke bare gi blaffen?

''Høres ikke ut som om hennes telefon kommer til å vanskeliggjøre jobbsituasjonen din, så hvorfor ikke bare gi blaffen?''

Men hvor lenge kan man gi blaffen? Hva blir det neste om man bare later som ingen ting? Hadde det vært en enkeltstående episode kunne du nok hatt rett, men dette er jo noe nytt i en allerede alt for lang rekke.

Å overse noen som lngt overskrider grenser tror i alle fall ikke jeg det kommer noe godt ut av. Ikke når det går så langt som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest tråden, og sitter bare her og gaper... Stakkars dere!

For leeeenge siden skrev jeg i en tråd noe om at du og svigermor var like på ett sett, og jeg må få lov til å be om den dypeste unnskyldning for den kommentaren. Det var veldig tidlig i forholdet deres, da, så jeg hadde ikke sjans til å forstå at du har møtt selveste Dragen. Unnskyld, unnskyld unnskyld!

Jeg ser forøvrig ingen annen utvei enn at dere flytter fortere enn svint. Jeg hadde rett og slett blitt redd det vesenet der, lurer på hva hun faktisk er i stand til å gjøre... Og jeg ville ha tatt en prat med politiet, mest for å få "sagt det" slik at det er registrert en forhistorie. For dette kommer ikke til å være det siste du har hørt fra den dama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror intensjonen kort og godt har vært å beskytte sønnen mot for høyt alkoholinntak. Har man sett rusmisbruk hos en av sine nærmeste, er det for meg ganske forståelig at man forsøker intenst å forhindre tilbakefall. Men som kjent er det ikke slik at hensikten helliger alle midler...

Jeg tror løsningen ligger i å ikke gi disse eposodene så stor betydning. Høres ikke ut som om hennes telefon kommer til å vanskeliggjøre jobbsituasjonen din, så hvorfor ikke bare gi blaffen?

Jeg skjønner ikke helt hvordan du greier å alltid forsvare svigermoren? Tror du ikke at hun er så ille som laguna1 sier, eller gjør du det av prinsipp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Høres ikke ut som om hennes telefon kommer til å vanskeliggjøre jobbsituasjonen din, så hvorfor ikke bare gi blaffen?''

Men hvor lenge kan man gi blaffen? Hva blir det neste om man bare later som ingen ting? Hadde det vært en enkeltstående episode kunne du nok hatt rett, men dette er jo noe nytt i en allerede alt for lang rekke.

Å overse noen som lngt overskrider grenser tror i alle fall ikke jeg det kommer noe godt ut av. Ikke når det går så langt som dette.

''Hadde det vært en enkeltstående episode kunne du nok hatt rett, men dette er jo noe nytt i en allerede alt for lang rekke''

Enig og i tilleg har hun allerede gjort seg skyldig i to lovbrudd. Hun har kopiert opp en nøkkel som hun ikke eier og hun har utgitt seg for å være en annen person. Begge deler en egentlig en politisak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror intensjonen kort og godt har vært å beskytte sønnen mot for høyt alkoholinntak. Har man sett rusmisbruk hos en av sine nærmeste, er det for meg ganske forståelig at man forsøker intenst å forhindre tilbakefall. Men som kjent er det ikke slik at hensikten helliger alle midler...

Jeg tror løsningen ligger i å ikke gi disse eposodene så stor betydning. Høres ikke ut som om hennes telefon kommer til å vanskeliggjøre jobbsituasjonen din, så hvorfor ikke bare gi blaffen?

Gi blaffen i at svigermor ringer din arbeidsgiver, utgir seg for å være din mor, sverter deg det hun makter og lyver på deg at du er alkoholiker!? Nå får du gi deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk - jeg er egentlig helt målløs jeg også, og synes det er godt ast andre synes det er like absurd.

Hun synes nok jeg tar for mye plass ja, hun er vant til at yngre damer er lydige og underordner seg eldre damer, og at de eldste har rett, også når de ikke har det.

Greit nok at mann ble full, for det BLE han, i den grad at jeg strammet han ordentelig for det, i og med at det var i en semi-arbeidsituasjon for meg, og at det var mye familie der.

Men de vet så himla godt at vi drikker øl innimellom, selvom de ikke liker det, og de møtte oss på _en bar_!

Og til at hun ringer og juger på meg ting, samt utgir seg for å være en annen, nemlig min kjære mor, er både utilgivelig og utrolig.

Det verste er at dette går utover våren vår, som vi gleder oss til! Nå må vi heller deale med sirkus-svigers.

Vi har kuttet kontakt og utbedt oss unnskyldninger, jeg er bare så himla redd for hva _mer_, de kasn finne på å drive med bak våre rygger! Dette hadde jeg jo aldri funnet ut hadde det ikke vært for rene tilfeldigheter..:S

''Det verste er at dette går utover våren vår, som vi gleder oss til! Nå må vi heller deale med sirkus-svigers. ''

Neinei - dette får dere få overstått før våren kommer - bruk siste del av den trasige vinteren på å få gjort noe med dette :-)

Hva med å rykke inn noe under Kunngjøringer i lokalavisen: Til dem det måtte angå: Usanne rykter osv. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Nå var svigerfar her, med en pose bøker og sånn, som svigermor da ville levere tilbake. oppi der lå ting som julegave fra meg fra i forfjor, morsdagskort, souvernirer man har kjøpt på tur, kjøleskapsmagneter etc! Melodrama! Vet ikke om jeg skal le eller grine! :D:o

Hun ville dessuten gjerne ha tilbake en ring hun ga meg før jeg og mann giftet oss. Jeg sa nei, litt for å være litt jævlig, for jeg mener at man krever ei tilbake gaver, og det er ikke lov å være så jævla melodramatisk og Glenn Close.

Burde jeg gi henne den der forbanna ringen eller? Kanskje det var dumt det der.

Jeg bare tok i mot posen sa takk, og svarte "nei, den fikk jeg" på spørmål om ring.

Deretter sa jeg bare hadet, og lukket dør.

Dersom det er en kostbar ring, selg den og sløs de bort på noe. Spa eller noe slikt :)

Makan til oppførsel!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare kutt all kontakt. For godt. Mannen din kan ta opp igjen kontakten hvis, og bare hvis, og etter en lang tid, hun endrer atferd og har mottatt behandling og er et nytt menneske. Hvis han så har synlige beviser på at hun er bedre, kan du vurdere å hilse på henne i et juleselskap, barna deres' femårsdag eller lignende. Men bare da, og det bør gå år og det bør være synlig endring. Hvis ikke, la vær å ha noe som helst med henne å gjøre. Ikke vent på noen unnskyldning, og ikke godta noen unnskyldning/forklaring. Hvis mannen din vil snakke med trollet, får han gjøre det uten å involvere deg og helst uten at du er det store diskusjonstemaet. Ikke gå med på noen som helst diskusjon rundt urimeligheten av dette, forsoningssamtaler, familieråd. Mannen din kan ta støyten hvis han gidder, du skifter lås, telefonnummer, hilser ikke når dere møtes og ser deg om etter ny bolig og ny jobb et annet sted. Hva er galt med Grunerløkka? Hun har fornærmet deg på det groveste, du kan ikke tilgi dette. Punktum finale. Ikke noe å diskutere. Vær glad hun er ute av livet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forsvare dette lenger. Uansett hva intensjonen var, ringer man bare ikke og utgir seg for å være annen.

''Du kan ikke forsvare dette lenger. Uansett hva intensjonen var, ringer man bare ikke og utgir seg for å være annen.''

Har ikke ment å forsvare det, tvert i mot. Det var derfor jeg påpekte at hensikten jo ikke helliger alle midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mener du man skal blåse i?

Om hun ringe arbeidsgiveren, lyve om hvem hun er og lyve om en av de ansatte, er hun i stand til å gjøre stor skade. Selv om man akkurat denne gangen klarte å avverge katstrofen.

For meg virker ikke dette å handle om å avverge alkoholmissbruk. Da hadde hun aldri møtt sønnen sin i en bar og drukket sammen med ham.

Slik jeg ser det handler det om makt og ren, skjær f..skap.

mvh

Mitt råd til laguna handler ene og alene om hva jeg tror er hensiktsmessig. Det er en illusjon å tro at hun kan få endret den gærne svigermora, og da mener jeg det beste alternativet er å forsøke å ikke bry seg om innfallene hennes.

Men jeg har ikke ment å si at det er enkelt, og jeg har heller ikke ment å forsvare svigermora. Derimot mener jeg fortsatt at den mest sannsynlige forklaringen på svigermors håpløse handling er å avverge for høyt inntak av alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Høres ikke ut som om hennes telefon kommer til å vanskeliggjøre jobbsituasjonen din, så hvorfor ikke bare gi blaffen?''

Men hvor lenge kan man gi blaffen? Hva blir det neste om man bare later som ingen ting? Hadde det vært en enkeltstående episode kunne du nok hatt rett, men dette er jo noe nytt i en allerede alt for lang rekke.

Å overse noen som lngt overskrider grenser tror i alle fall ikke jeg det kommer noe godt ut av. Ikke når det går så langt som dette.

''Men hvor lenge kan man gi blaffen? Hva blir det neste om man bare later som ingen ting? Hadde det vært en enkeltstående episode kunne du nok hatt rett, men dette er jo noe nytt i en allerede alt for lang rekke.''

Hvilke andre gode alternativer finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvordan du greier å alltid forsvare svigermoren? Tror du ikke at hun er så ille som laguna1 sier, eller gjør du det av prinsipp?

Jeg har ikke ment å forsvare svigermoren. Mulig at jeg burde ha sagt det tydeligere, men jeg antok at mitt utsagn om at hensikten jo ikke helliger alle midler ville bli forstått som at jeg tok avstand fra hennes handling. Kunne sikkert ha uttrykt meg klarere.

Derimot anser jeg det ikke usannsynlig at den gærne dama handler ut fra en ide om å skulle hjelpe de "unge"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi blaffen i at svigermor ringer din arbeidsgiver, utgir seg for å være din mor, sverter deg det hun makter og lyver på deg at du er alkoholiker!? Nå får du gi deg!

''Gi blaffen i at svigermor ringer din arbeidsgiver, utgir seg for å være din mor, sverter deg det hun makter og lyver på deg at du er alkoholiker!? Nå får du gi deg!''

Men vet du om noe bedre alternativ som vil hjelpe laguna? Hun har jo konfrontert svigermor gang på gang uten at det har kommet spesielt mye ut av det. Da tenker jeg at ignorering er det beste alterantivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller nå ikke sant?

Men det med å gi blaffen skulle jeg selvsagt ønske at jeg klarte bedre :)

''Du tuller nå ikke sant? ''

Jeg mener at du har fått en stein, hakke gærn svigermor - men at du neppe kommer til å få forandret henne, og derfor tror jeg den beste løsningen er å gi mest mulig blaffen i alle hennes innfall.

Selv om jeg anser henne for å være sprø, så utelukker jeg ikke at hun tror hun hjelper dere med sine flotte aksjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hadde det vært en enkeltstående episode kunne du nok hatt rett, men dette er jo noe nytt i en allerede alt for lang rekke''

Enig og i tilleg har hun allerede gjort seg skyldig i to lovbrudd. Hun har kopiert opp en nøkkel som hun ikke eier og hun har utgitt seg for å være en annen person. Begge deler en egentlig en politisak.

''Enig og i tilleg har hun allerede gjort seg skyldig i to lovbrudd. Hun har kopiert opp en nøkkel som hun ikke eier og hun har utgitt seg for å være en annen person. Begge deler en egentlig en politisak.''

Det er ikke noe vanskelig å være enig i det - men hva så? Det er jo fortsatt den svigermoren laguna har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei laguna, synes virkelig synd på deg og ønsker deg bare bedre tider.

Har ikke svart deg før. Sliter med å uttrykke meg men nå må jeg bare prøve. Har lest en del om det du har skrevet om din svigermor og du har min dypest sympati. Husk at dette er ene og alene din svigermors ansvar, så ikke ta på deg noe skyld. Husk det: svigermor er ulven ikke du.

Ønsker å råde deg til å politianmelde denne saken. Det er så graverende det din svigermor har gjort at dette lover ikke godt for fremtidig relasjon. Anmeld saken og snakk med politiet om hvilke tiltak som skal iverksettes om noen. Her har du jo klare bevis for hva som har skjedd, og om du ønsker kan anmeldelsen mest fungerer som registrert historie til mest sannsynlig neste konflikt. Fordi du vet ikke hva mer hun kan finne på, eller rettere sagt hva verre hun kan finne på. Neste gang har du gjerne ikke så klare bevis for hva hun har gjort og politiet er ukjent med deres situasjon. Da blir din sak automatisk svak. Så anmeld og få det registrert for å styrke din situasjon i en evt. ny og kanskje mer alvorlig konflikt. Selv om vi ikke vil tro at det går an å oppleve verre, så er det bedre å være føre var enn etterpå klok.

Det at din mann setter mer foten ned mot sin mor synes jeg er kjempe bra. Håper det fortsetter. Jeg har ofte tenkt på ham og at du mener han ikke har ryggrad når det gjelder hans mor. Jeg tenker at kanskje han i oppveksten har lært at å stå i mot er ingen god løsning, og for å spare seg selv har latt vær å si imot. Jeg har selv en kontrollerende mor som lever i sin egen sannhet og det er den eneste sannhet i hennes verden. Fra jeg var liten av lærte vi fort at å motsi vår mor var nytteløst og gjorde alt verre og konflikten endeløs. Vi bet munnen igjen og ventet til det blåste over. Og når det blåste over var alt bra igjen og situasjonen glemt fra min mors side (ikke min grrrr). Det var eneste måten å overleve på. Før jeg giftet meg advarte jeg min mann om min mor (vi er naboer). Jeg sa jeg hadde ikke sjans å vinne en konflikt med mot min mor, jeg blir en stum 3 åring igjen, og dermed lot jeg være. Han og hans familie trodde ikke det kunne være så ill og oppgjennom årene har de prøvd seg en etter en. Alle med tap og åpne sår. Ikke sjans. Det jeg vil fram til er at din manns tidligere oppførsel kan ha vært en godt innlært forsvarsmetode for å spare seg selv for større påkjenninger fra sin mor. Den er ikke lett å snu den trenden i voksen alder, i hvert fall ikke når hans mor fremdeles ikke viser noen evne til å endre seg. Jeg vet ikke om dette stemmer for din mann, men ville bare nevne det….

Ønsker deg og din mann alt godt fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ment å forsvare svigermoren. Mulig at jeg burde ha sagt det tydeligere, men jeg antok at mitt utsagn om at hensikten jo ikke helliger alle midler ville bli forstått som at jeg tok avstand fra hennes handling. Kunne sikkert ha uttrykt meg klarere.

Derimot anser jeg det ikke usannsynlig at den gærne dama handler ut fra en ide om å skulle hjelpe de "unge"...

''Derimot anser jeg det ikke usannsynlig at den gærne dama handler ut fra en ide om å skulle hjelpe de "unge"...''

OK, men hvis du har rett i det, så må jeg si at det må være det absolutt dårligste hjelpetiltaket ever. Og da tenker jeg globalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare kutt all kontakt. For godt. Mannen din kan ta opp igjen kontakten hvis, og bare hvis, og etter en lang tid, hun endrer atferd og har mottatt behandling og er et nytt menneske. Hvis han så har synlige beviser på at hun er bedre, kan du vurdere å hilse på henne i et juleselskap, barna deres' femårsdag eller lignende. Men bare da, og det bør gå år og det bør være synlig endring. Hvis ikke, la vær å ha noe som helst med henne å gjøre. Ikke vent på noen unnskyldning, og ikke godta noen unnskyldning/forklaring. Hvis mannen din vil snakke med trollet, får han gjøre det uten å involvere deg og helst uten at du er det store diskusjonstemaet. Ikke gå med på noen som helst diskusjon rundt urimeligheten av dette, forsoningssamtaler, familieråd. Mannen din kan ta støyten hvis han gidder, du skifter lås, telefonnummer, hilser ikke når dere møtes og ser deg om etter ny bolig og ny jobb et annet sted. Hva er galt med Grunerløkka? Hun har fornærmet deg på det groveste, du kan ikke tilgi dette. Punktum finale. Ikke noe å diskutere. Vær glad hun er ute av livet ditt!

*liker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...