Gå til innhold

Breivik - hvordan har han blitt sånn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

13

• cathlin

7

• Dorthe

5

• Colette

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Psyk av alt

Ja, jeg tenker på barndom, oppvekst, voksenliv. Det må jo ha vært en del som har skjært seg.

Det har jo vært fokusert på omsorgssvikt hos mor og det var snakk om fosterhjem. Om han har en personlighetsforstyrrelse, som det spekuleres i og den siste sakkyndige rapporten sier, så er det et resultat av at mye har gått galt i barndommen. Fra de voksnes side.

Han må vel være sjuk. Liten motstand mot sine meninger. Lever i en fantasiverden.

Jeg tror egentlig han er ond jeg Han mangler noe som folk flest har nemlig empati. Da har han jo egentlig en sykdom. Eller et syndrom. Jeg tror det er stor sannsynlighet for at han vile drept et annet menneske selv med en "perfekt" barndom. Han har nok en hjerneskade. Hadde vært interessant å få sett en MR av hjernen hans.

Annonse

Det har jo vært fokusert på omsorgssvikt hos mor og det var snakk om fosterhjem. Om han har en personlighetsforstyrrelse, som det spekuleres i og den siste sakkyndige rapporten sier, så er det et resultat av at mye har gått galt i barndommen. Fra de voksnes side.

Ingen andre har skyld i det han har gjort enn Brevik selv.

Gjest arvmiljø

Det er kanskje litt som en ser det.

Kanskje gikk det galt fordi han med sin arv og på sin vei ikke fikk til å vokse seg til en vellykket narsissist, slik som en del andre på Oslo vest, og derfor havnet utenfor samfunnet med en rift i seg som han har prøvd å kompensere ekstremt hardt for. Der mange på det sporet kanskje ville ha blitt avledet gjennom å modnes og å konsentrere seg om livets vanlige utfordringer, ble det for hans del - der han satt på utsiden av samfunnet - bare en større og større greie, med en rekke gjensidig forsterkende mekanismer og manglende kontakt med eget sjeleliv, nærmere en psykose.

Ser ikke bort fra at han i utgangspunktet kan ha vært usedvanlig empatisk, men at en arvet tendens til narsissistiske forsvarsmekanismer tok over for fullt etter hvert.

Gjest Elextra

Fra de siste ti årene tror jeg i hvertfall hans storhetstanker om seg selv, kombinert med feiling i skole, forretninger, partipolitikk, på damefronten og (påfølgende?) manglende generell respekt fra omverdenen (og kanskje fra deler av seg selv), kan bety noe.

Diagnoser eller eventuelle mangler i oppveksten skal jeg ikke spekulere i.

Det er kanskje litt som en ser det.

Kanskje gikk det galt fordi han med sin arv og på sin vei ikke fikk til å vokse seg til en vellykket narsissist, slik som en del andre på Oslo vest, og derfor havnet utenfor samfunnet med en rift i seg som han har prøvd å kompensere ekstremt hardt for. Der mange på det sporet kanskje ville ha blitt avledet gjennom å modnes og å konsentrere seg om livets vanlige utfordringer, ble det for hans del - der han satt på utsiden av samfunnet - bare en større og større greie, med en rekke gjensidig forsterkende mekanismer og manglende kontakt med eget sjeleliv, nærmere en psykose.

Ser ikke bort fra at han i utgangspunktet kan ha vært usedvanlig empatisk, men at en arvet tendens til narsissistiske forsvarsmekanismer tok over for fullt etter hvert.

En av mine gode venner var nabo til ABB, hans mor og hans søster for 30 år siden. Min venns sønn og ABB var lekekamerater. ABB har sittet flere ganger på min venns fang.

Annonse

Jeg synes at artikler som dette : http://www.nettavisen.no/nyheter/article3380413.ece , anklager moren for å være den som har en stor del av skylden i hva som skjedde i de helt unge dager.

Det er som om det blir sagt A, uten at det blir sagt noe B.

Jeg sitter å stiller meg selv spørsmål rundt hva som var så galt, at de ville fjærne ABB fra moren med tvang.

Likeså at faren, og hans nye samboer forsøkte - 2 ganger, å overta ansvaret for gutten...

Jeg synes at artikler som dette : http://www.nettavisen.no/nyheter/article3380413.ece , anklager moren for å være den som har en stor del av skylden i hva som skjedde i de helt unge dager.

Det er som om det blir sagt A, uten at det blir sagt noe B.

Jeg sitter å stiller meg selv spørsmål rundt hva som var så galt, at de ville fjærne ABB fra moren med tvang.

Likeså at faren, og hans nye samboer forsøkte - 2 ganger, å overta ansvaret for gutten...

Det kan jo være at han hadde psykiske problemer. Men barnevernet gikk jo ikke med på å fjerne han. Så de kunne ikke tenkt at de psykiske problemene var morens feil. Far tapte også saken. Så noen må ha syntes mor var god nok, og det kan hun godt å ha vært også. Men kanskje ABB var alvorlig syk allerede da.

Dersom man får et barn med alvorlige psykiske plager kan det ikke være lett, ei heller lett å være mor.

Det kan jo være at han hadde psykiske problemer. Men barnevernet gikk jo ikke med på å fjerne han. Så de kunne ikke tenkt at de psykiske problemene var morens feil. Far tapte også saken. Så noen må ha syntes mor var god nok, og det kan hun godt å ha vært også. Men kanskje ABB var alvorlig syk allerede da.

Dersom man får et barn med alvorlige psykiske plager kan det ikke være lett, ei heller lett å være mor.

''Men barnevernet gikk jo ikke med på å fjerne han. Så de kunne ikke tenkt at de psykiske problemene var morens feil. Far tapte også saken.''

Ifølge en psykolog jeg kjenner (i bup) er foreldrevernet i Norge alt for sterkt, det er mye sterkere enn barnevernet.

''Men barnevernet gikk jo ikke med på å fjerne han. Så de kunne ikke tenkt at de psykiske problemene var morens feil. Far tapte også saken.''

Ifølge en psykolog jeg kjenner (i bup) er foreldrevernet i Norge alt for sterkt, det er mye sterkere enn barnevernet.

Ja det kan jeg godt se. Foreksempel i samværssaker eller foreldrerettsaker der far har vært voldelig mot mor, men får likevel samvær evt foreldrerett. Foreksempel den grusomme saken der faren slo sin fem år gamle datter ihjel med øks.

Men i denne saken synes jeg vi vet for lite til å kunne klandre mor og foreldre. Noen barn tåler mye, noen barn tåler lite. Og manglende empati lurer jeg på om er medfødt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...