Gå til innhold

Konfirmasjonsgave - penger


jubalong70

Anbefalte innlegg

jubalong70

Hvor mye er det vanlig å gi til f.eks.:

Naboers barn der man stort sett bare er på hils med hele familien?

Naboers barn der søsken går i egne barns klasse, og man kjenner dem litt + at barna innimellom kan overnatte hos hverandre (ikke konfirmanten selv).

Barn av bekjente.

Barn av venner.

Og hva når man selv får konfirmant. Gir man gave til alle de andre konfirmantene? Bare til noen utvalgte? Og hvor mye evt.?

Og, hvor mye er det vanlig å gi til tante/onkelbarn. Vil det der gjøre noen forskjell om man er fadder eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gir 300 kr til naboer, venners barn etc. Med noen unntak. Hun som har passet jentene ganske mye fikk 500 kr f.eks.

Jeg har 5 år å spare opp til første konfirmant selv. Noe sier meg at det blir dyrt...! :-O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Vi gir 300 kr til naboer, venners barn etc. Med noen unntak. Hun som har passet jentene ganske mye fikk 500 kr f.eks.

Jeg har 5 år å spare opp til første konfirmant selv. Noe sier meg at det blir dyrt...! :-O

Oj! Det var mye... Tror nok jeg henger litt etter inflasjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hva som er vanlig aner jeg ikke, og jeg har egentlig ikke vært i så veldig mange konfirmasjoner heller. Men tenker omtrent slik:

''

Hvor mye er det vanlig å gi til f.eks.:

Naboers barn der man stort sett bare er på hils med hele familien?

Naboers barn der søsken går i egne barns klasse, og man kjenner dem litt + at barna innimellom kan overnatte hos hverandre (ikke konfirmanten selv).

Barn av bekjente. ''

Alle ovennevnte 200-300 kr.

''Barn av venner. ''

Til de barna av mine nærmeste venner det har vært naturlig å gi gave, har jeg/vi gitt 500 kr.

''

Og hva når man selv får konfirmant. Gir man gave til alle de andre konfirmantene? Bare til noen utvalgte? Og hvor mye evt.?

''

Dette skjønte jeg ikke - skulle det gis gave til alle medkonfirmantene? Høres merkelig ut, i hvertfall her hvor jeg tror det kan være forferdig mange.

''Og, hvor mye er det vanlig å gi til tante/onkelbarn. Vil det der gjøre noen forskjell om man er fadder eller ikke?''

Finnes jo ikke noe standardsvar, og jeg er nok påvirket av at jeg har svært få nevøer og nieser. Ville nok gitt 1000-1500, tror jeg (andre vil sikkert steile av det, men gjelder altså bare noen få). Vil neppe skjelne mellom fadder/ikke-fadder, det kan slå så feil ut mellom søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Vi har gitt 200 til de nærmeste naboene. Her har barna våre vært sammen med de. De som er litt mer perifere har vi gitt 100 til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Hva som er vanlig aner jeg ikke, og jeg har egentlig ikke vært i så veldig mange konfirmasjoner heller. Men tenker omtrent slik:

''

Hvor mye er det vanlig å gi til f.eks.:

Naboers barn der man stort sett bare er på hils med hele familien?

Naboers barn der søsken går i egne barns klasse, og man kjenner dem litt + at barna innimellom kan overnatte hos hverandre (ikke konfirmanten selv).

Barn av bekjente. ''

Alle ovennevnte 200-300 kr.

''Barn av venner. ''

Til de barna av mine nærmeste venner det har vært naturlig å gi gave, har jeg/vi gitt 500 kr.

''

Og hva når man selv får konfirmant. Gir man gave til alle de andre konfirmantene? Bare til noen utvalgte? Og hvor mye evt.?

''

Dette skjønte jeg ikke - skulle det gis gave til alle medkonfirmantene? Høres merkelig ut, i hvertfall her hvor jeg tror det kan være forferdig mange.

''Og, hvor mye er det vanlig å gi til tante/onkelbarn. Vil det der gjøre noen forskjell om man er fadder eller ikke?''

Finnes jo ikke noe standardsvar, og jeg er nok påvirket av at jeg har svært få nevøer og nieser. Ville nok gitt 1000-1500, tror jeg (andre vil sikkert steile av det, men gjelder altså bare noen få). Vil neppe skjelne mellom fadder/ikke-fadder, det kan slå så feil ut mellom søsken.

Du ligger nok over snittet vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Oj! Det var mye... Tror nok jeg henger litt etter inflasjonen ;)

Jeg tror Elektra og AAA ligger noe over gjennomsnittet.... Vi gir 200 og 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra oss

Naboer og venners barn får 200.- (ikke så mange av disse)

Nieser og nevøer får 600.- (Vi har 14 stk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men der er ikke naboer med. :)

Sant nok. -Tror jeg ville gi naboer ca. halvparten av det venners barn får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''Naboers barn der man stort sett bare er på hils med hele familien?''

Vi har gitt 100 kr i slike tilfeller.

''Naboers barn der søsken går i egne barns klasse, og man kjenner dem litt + at barna innimellom kan overnatte hos hverandre (ikke konfirmanten selv). ''

Samme som over, muligens 200 kr hvis konfirmantens søsken er velidg nære venner av mine barn. Da har jeg gjerne et nærere forhold til foreldrene også...

''Barn av bekjente. ''

100 kr.

''Barn av venner.''

Det kommer litt an på hvor nære venner de er. Fra 200 til 500 kr, ca.

''Og hva når man selv får konfirmant. Gir man gave til alle de andre konfirmantene? Bare til noen utvalgte? Og hvor mye evt.?''

Nei, ikke til alle. Min konfirmant ga kort til alle medkonfirmanter, men de var ikke mer enn litt over 20. Tror de var 23, 24 konfirmanter. De nærmeste vennene fikk gave (penger eller gave), ca 200-300 kr til hver.

''Og, hvor mye er det vanlig å gi til tante/onkelbarn. Vil det der gjøre noen forskjell om man er fadder eller ikke?''

For meg og i vår slekt er det forskjell på om man er fadder eller ikke. Nieser og nevøer ville fått 500-1000 kr av oss, mer til fadderbarn og mindre til dem vi ikke er faddere for. Jeg velger ofte å kjøpe gave, ikke bare gi penger, og dermed blir ikke forskjellen så synlig. Og alle gjør det slik, det betyr at alle konfirmantene får mer av sine faddere. Så det jevner seg ut.

Jeg ser at jeg ligger litt under i beløp her, enn det de andre som har svart. Jeg mener at det uansett er viktig å ta hensyn til sin egen økonomi, og ikke bli så opphengt i hva man MÅ gi at man blir fullstendig blakk av det.

500 kr kan være en meget raus gave fra en person med dårlig økonomi, eller en gnien gave fra en som har romslig økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

''Naboers barn der man stort sett bare er på hils med hele familien?''

Vi gir 200 kr til nabobarn. I år var det ingen.

''Naboers barn der søsken går i egne barns klasse, og man kjenner dem litt + at barna innimellom kan overnatte hos hverandre (ikke konfirmanten selv). ''

Tror det ville bli 200 det og.

''Barn av bekjente. ''

200 tror jeg - eller ingenting.

''Barn av venner.''

250-300 kr. Vi gav 250 i går til dattera til et vennepar av oss. Vi husket ikek hva vi hadde gitt en annen konirmant i fjor - men det var 250 eller 300.

''Og hva når man selv får konfirmant. Gir man gave til alle de andre konfirmantene? Bare til noen utvalgte? Og hvor mye evt.?''

Ikke snakk om at vi gir til alle de andre konfirmantene! Men kanskje til de nærmeste vennene? vet ikke hva som er vanlig. Det er to år til vi får vår første konfirmant.

''Og, hvor mye er det vanlig å gi til tante/onkelbarn. Vil det der gjøre noen forskjell om man er fadder eller ikke?''

Vi gav 1200 til nevø nå i går. Gav 1000 kr til niese for 5 år siden og 1100 til niese for 3 år siden. Ingen forskjell om vi er fadder eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...