Gå til innhold

Sprukket brystvorte og blodgulp


Gjest liri

Anbefalte innlegg

Hadde en ekkel opplevelse i dag da jeg plutselig oppdaget at datteren på 7 uker gulpet blod. Det bar til barnelege, og det hele kom av at jeg hadde sprukket så mye i brystvorten at hun hadde fått i seg blod. Jeg fikk beskjed om å ikke amme på dette brystet til det var grodd. Han mente også at jeg ikke burde pumpe (bare når det var helt sprengt) for å bevare det best mulig. Men da vil vel produksjonen gå ned fremover. Hva kan jeg gjøre for å løse dette problemet. og vil hun bli mett av kun en pupp? Hun er glupsk og han sa at hun var plaget med mye luft i tarmene, så jeg skulle ikke gi oftere enn hver 3.time,men heller ikke så sjeldent. (ammer stort sett hver 3. time, hver 4.-5- om natten). Fikk tips om å gi henne ammete. Når bør jeg gi dette. På pakken står det en halv kopp ved kolikk. Er det 1 dl. Skal dette gis i samme måltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slet med det samme, og nektet å amme nurket når hun gulpet blod (hun var da tre uker, nå er hun tre måneder).

Jeg endte opp med å håndpumpe begge brystene (jeg hadde sår på begge), for deretter å gi henne på flaske. på denne måten skånet jeg brystene (suging og pumpe med pumpe gjorde de mere såre), holdt melkeproduksjonen (nesten) oppe og vidundret fikk morsmelk.

Det kom endel tårer den uka jeg holdt på dette, for jeg gjorde jo ikke stort annet enn å pumpe og mate og lufte puppene (lufttørk hjalp sårene), men når amminga kom igang igjen var det virkelig verdt strevet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er utrolig hvor fort såre brystvorter leges når du bruker det! Snakker av erfaring! Tror det selges på apotek - hvis ikke er det jo plenty i fjæra om du bor ved kysten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

kjære liri.

Det er ikke farlig for barnet å få i seg blod. En annen ting er at det høres ut som om du ikke har fått løst problemet med sårhet når du fortsatt har store sprekker 7 uker etter fødsel. Det er absolutt ingen grunn til å ikke amme på det brystet om du får hjelp til å korigere sugetaket og ammer uten smerter. Som du selv sier så vil melkeproduksjonen gå ned og dessuten så kan du ikke bares stoppe brått å tømme brystet. Jeg anbefaller deg håndmelking til såret er bedre om du ikke får bedret ammeteknikken. Det er skånsomt og du bestemmer selv hvor du holder på brystet. En pumpe gjør det ofte verre da såret blir trukket frem og tilbake i pumpen. Dette avhenger av hvor sprekken sitter. Har du skorpe på såret kan det være lurt å holde den myk ved å smøre på en helt nøytral salve. Da blir ikke skorpen revet av ved hver amming. Det kan hjelpe med albueskjell, men det viktigste er at du må finne årsaken til hvorfor du får sprekker. Ta kontakt me helsestasjonen, eller eventuelt Ammehjelpen om det er noen der du bor slik at du kan få hjelp til å se på ammestilling og sugetak. Vedvarer sårheten anbefaler jeg at du oppsøker lege for å ta en prøve av såret. Bakterier kan hindre at sår gror.

Informasjon via Internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre

deg med din kontaktperson i det offentlige

helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var også kjempesår og blødde da Oliver var ca to-tre mnd. Jeg oppdaga det da jeg prøvde og pumpe litt(siden det var vondt når han pattet) at melka var lysrosa av blod. Jeg ringte helsesøster for å spørre om jeg kunne gi den melka, for ellers ville han ikke bli mett. Og det kunne jeg bare, litt blod i melka er ikke farlig. Hun sa også at visst jeg greide skullejeg bare amme selv om jeg blødde.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...