Gå til innhold

Gi tillegg eller kumelk?


Gjest Qua

Anbefalte innlegg

Jeg hadde samme spørsmål inne på foreldreforum, men så oppdaget jeg at det faktisk er et eget forum for ammespørsmål!

Jeg har ei datter på 9 mnd som omtrent bare får morsmelk på kvelden. Av og til ellers på dagen også, men jeg vet ikke helt om det er de store mengdene...

Så lurer jeg på om jeg bør gi tillegg eller kumelk - på morgenen for eksempel. Hun får vann, saft og jus ellers.

Helsesøstra mi begrunnet hvorfor man burde vente med kumelk, men jeg husker ikke hva som var så "farlig". Vi har i alle fall ikke melkeallergi i familien.

Jeg har mest lyst til å få opp produksjonen igjen, hvordan gjør jeg det når snuppa bare vrir seg, drar hadt i puppen og ikke gidder å vente på at melka skal komme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok ventet med kumelk til hun var ett år gammel for å være på den sikre siden. Det er visst større sjanse for ulike allergier (ikke bare melkeallergi tror jeg?) hvis man gir kumelk før ved ettårs-alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ventet med kumelk til hun var ett år gammel for å være på den sikre siden. Det er visst større sjanse for ulike allergier (ikke bare melkeallergi tror jeg?) hvis man gir kumelk før ved ettårs-alderen.

I min brosjyre fra apoteket står det at hvis kumelk introduseres før tarmen er klar for det vil den bryte ned endel ørsmå deler av tarmveggen(?) som vil begynne å slippe igjennom andre allergener og dermed øke risikoen for allergier generellt.

Der anbefalte de å vente til 7-10 mnd alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min brosjyre fra apoteket står det at hvis kumelk introduseres før tarmen er klar for det vil den bryte ned endel ørsmå deler av tarmveggen(?) som vil begynne å slippe igjennom andre allergener og dermed øke risikoen for allergier generellt.

Der anbefalte de å vente til 7-10 mnd alderen.

til 10-12 mnd alder mente jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det lureste er å få i gang "meieriet" igjen. Like praktisk som å begynne med tillegg i alle fall. Takk for svar som gjorde meg litt klokere ang. hvorfor kumelk ikke er bra for små mager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Qua.

det er mere skånsomt for tarmene å få morsmelk og det blir derfor anbefalt å vente med kumelk til barnet er 10-12 måneder. De fleste starter vell defor gradvis med kumelk i grøten og deretter bytter ut et og et ammemåltid med kumelk. Når det gjelder deg så høres det ut som om barnet ditt får såpass mye melk fra deg at det er ingen grunn til å gi tillegg. På morgenen har de fleste mest melk og da er det vell naturlig å amme henne? Du skriver at du også ønsker å øke melkeproduksjonen og da bidrar morgen ammingen til dette. Mange barn har forbigående perioder de ikke vil ta brystet. Det er da viktig å ikke presse henne for det kan føre til at hun nekter å ta brystet.

Informasjon via Internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre

deg med din kontaktperson i det offentlige

helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...