Gå til innhold

Spørsmål høyde og vekt på snart 13-åring.


Gjest Snart tenåringsmamma

Anbefalte innlegg

Gjest Snart tenåringsmamma

Jeg har en sønn som fyller 13 år om to måneder. Jeg synes det er lenge siden han har vokst i høyden, han har ikke vokst i fra bukser på lenge. Han er 143 cm. høy og veier 36 kg. Er dette normalt og kan jeg slå meg til ro med at ting vil skje så snart han kommer i puberteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min eldste fyller 13 i desember. Hun er nå 162 cm og veier 45 kg.

For 2 år siden hadde hun ikke vokst i det hele tatt på 2 år. Jeg begynte å bli litt bekymret. Men så startet hun! I løpet av 5 mnd vokste hun 12 cm!! Etter det har hun vokst i normalt tempo.

Hun har kommet i puberteten, men ikke fått mensen enda, så jeg regner med hun vokser enda litt :)

I den klassen hun gikk i er det 2 gutter som ikke har vokst så veldig mye, og som er mye mindre enn de fleste jentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart tenåringsmamma

Min eldste fyller 13 i desember. Hun er nå 162 cm og veier 45 kg.

For 2 år siden hadde hun ikke vokst i det hele tatt på 2 år. Jeg begynte å bli litt bekymret. Men så startet hun! I løpet av 5 mnd vokste hun 12 cm!! Etter det har hun vokst i normalt tempo.

Hun har kommet i puberteten, men ikke fått mensen enda, så jeg regner med hun vokser enda litt :)

I den klassen hun gikk i er det 2 gutter som ikke har vokst så veldig mye, og som er mye mindre enn de fleste jentene.

Oj, så høy din datter er! Jeg er beroliget, takk! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Min sønn hadde en senere sprurtvekst enn søstrene sine. Begge døtrene mine har vært de høyeste jentene i klassen sin på barneskolen, men hun eldste ble ikke mer enn 173 cm til slutt. Mange av de lavere jentene tok henne igjen senere. Yngstedatteren fyllte nettopp 11 år og jeg målte henne til 161 cm for noen dager siden.

Sønnen var ikke så høy på barneskolen. Han kom senere i puberteten og skøt plutselig i været da. Hvis sønnen din ikke har kommet i puberteten enda, kan du nok regne med at han vil plutselig begynne og skyte i været senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så høy din datter er! Jeg er beroliget, takk! :))

Hun er faktisk ganske middels i sin klasse. Det er to jenter der som er godt over 170... (De har alltid vært lange, da.)

Jeg tror nok også du kan ta det med ro. Lengdeveksten går gjerne veldig i perioder, og mange gutter er jo litt "senere" enn jentene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart tenåringsmamma

Han er i aller nederste del av normalsjiktet, sannsynligvis vil han vokse ganske så mye mer, guttene vokser gjerne til de er i slutten av tenårene mens jentene slutter å vokse i begynnelsen av tenårene.

http://www.vekststudien.no/kurver/gutter419.pdf

Du mener jeg ikke behøver foreta meg noe ennå, før han har kommet i puberteten og jeg ser om han fortsetter å vokse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener jeg ikke behøver foreta meg noe ennå, før han har kommet i puberteten og jeg ser om han fortsetter å vokse?

Du kan jo ta en tur til legen og be om en sånn scanning av hånden der de kan se omtrent hvor lang han vil komme til å bli. Jeg skjønner at du er litt bekymret for han er jo utvilsomt liten og spesielt til gutt å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Du kan jo ta en tur til legen og be om en sånn scanning av hånden der de kan se omtrent hvor lang han vil komme til å bli. Jeg skjønner at du er litt bekymret for han er jo utvilsomt liten og spesielt til gutt å være.

''for han er jo utvilsomt liten og spesielt til gutt å være.''

Trettenårige gutter er vel ofte (oftest?) lavere enn jenter på samme alder. De utvikles senere, og har gjerne en vekstspurt noe senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''for han er jo utvilsomt liten og spesielt til gutt å være.''

Trettenårige gutter er vel ofte (oftest?) lavere enn jenter på samme alder. De utvikles senere, og har gjerne en vekstspurt noe senere.

''Trettenårige gutter er vel ofte (oftest?) lavere enn jenter på samme alder.''

Jo, men selv hjerteknotten min som alltid har vært liten var adskillig høyere (dog ikke så mye tyngre) da han fyllte 13 år. Nå blir han snart 14 år og har vokst som et uvær det siste året og må stadig bøye seg lengre og lengre ned når han skal klemme sin gamle mor. :o)

Jentungen har akkurat fyllt 12 år for noen dager siden og hun er noe lengre enn gutten til trådstarter og har omtrent samme vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Trettenårige gutter er vel ofte (oftest?) lavere enn jenter på samme alder.''

Jo, men selv hjerteknotten min som alltid har vært liten var adskillig høyere (dog ikke så mye tyngre) da han fyllte 13 år. Nå blir han snart 14 år og har vokst som et uvær det siste året og må stadig bøye seg lengre og lengre ned når han skal klemme sin gamle mor. :o)

Jentungen har akkurat fyllt 12 år for noen dager siden og hun er noe lengre enn gutten til trådstarter og har omtrent samme vekt.

''Jo, men selv hjerteknotten min som alltid har vært liten var adskillig høyere (dog ikke så mye tyngre) da han fyllte 13 år. Nå blir han snart 14 år og har vokst som et uvær det siste året og må stadig bøye seg lengre og lengre ned når han skal klemme sin gamle mor. :o)

Jentungen har akkurat fyllt 12 år for noen dager siden og hun er noe lengre enn gutten til trådstarter og har omtrent samme vekt.''

Men mange vokser senere, og det er jo ikke helt sikkert trådstarters gutt har nøyaktig samme vekstkurve som din ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Trettenårige gutter er vel ofte (oftest?) lavere enn jenter på samme alder.''

Jo, men selv hjerteknotten min som alltid har vært liten var adskillig høyere (dog ikke så mye tyngre) da han fyllte 13 år. Nå blir han snart 14 år og har vokst som et uvær det siste året og må stadig bøye seg lengre og lengre ned når han skal klemme sin gamle mor. :o)

Jentungen har akkurat fyllt 12 år for noen dager siden og hun er noe lengre enn gutten til trådstarter og har omtrent samme vekt.

Hmm... jeg vil si at mine gutter er "normale", men de er utvilsomt på samme vekt/høyde som mange gutter som er 2-3 år yngre enn dem selv.

12-åringen er 141 cm og 36 kg, 10-åringen er 131 cm (han påstår 133 sjøl) og 24,8 kg. Jeg vil tro at minstegutten er under enhver vekstskala. Jeg er ikke bekymra, pappa'n er 172 cm og jeg er 167 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha hørt om unger som stopper opp litt i lengdevekst en stund for så å skyte i været som ugrass.

Min 13-åring er forøvrig ca 152, og vokser nok meg over hodet i løpet av noen måneder nå... vet ikke vekta hans for tida.

Følger han sin egen vekstkurve, eller har han flatet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart tenåringsmamma

Ha hørt om unger som stopper opp litt i lengdevekst en stund for så å skyte i været som ugrass.

Min 13-åring er forøvrig ca 152, og vokser nok meg over hodet i løpet av noen måneder nå... vet ikke vekta hans for tida.

Følger han sin egen vekstkurve, eller har han flatet ut?

''Følger han sin egen vekstkurve, eller har han flatet ut?''

Jeg vet neimen ikke! Jeg skal snart til fastlegen selv, og skal nevne dette da og forhøre meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...