Gå til innhold

Jente på snart 13 som kutter seg.


jubalong70

Anbefalte innlegg

I dag startet min eldste på ungdomsskolen. Etter at hun kom hjem, ba hun meg bli med på soverommet for hun hadde noe alvorlig å snakke med meg om.

Der fortalte hun at ei jente hun tidligere gikk i klasse med, men som nå har begynt i en annen klasse på u-skolen, kutter seg. Hun gjorde det på skolen i et friminutt. Jenta trodde hun var alene i et klasserom, men så kom min datter og et par andre inn.

Denne jenta hadde med seg en liten kniv, så det var tydelig at det var planlagt.

Datteren min og de andre snakket med jenta, og sa hun ikke måtte gjøre det. De fikk høre at dette var første gangen.

Datteren min fortalte også at jentas lærer hadde kommet, og at hun hadde fått kniven.

Denne jenta har en trist forhistorie, og er nå i praksis foreldreløs. Hun har de siste årene bodd hos slekt som tar godt vare på henne, men den tidlige barndommen har hele tiden plaget henne.

Det jeg nå føler er litt vanskelig er å vite om jeg skal gjøre noe med dette. Jeg tenker at siden læreren tydeligvis vet om det, så må vi gå ut i fra at denne tar kontakt med jentas foresatte - ikke sant?

Jeg har litt kontakt med foresatte, men datteren min ba meg innstendig om ikke å si noe om dette enda. Men hvis det gjentok seg, og jenta ikke fikk hjelp, så kunne jeg si noe.

Er dette greit?

Jeg har så vondt av denne jenta (som jeg kjenner ganske godt), og håper så inderlig hun får hjelp fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en fæl historie og hendelse! Godt at jenta nå bor hos slekt som tar godt vare på henne. Selv om du vet at læreren kom inn og tok kniven, tror jeg at jeg personlig ville ha tatt kontakt med læreren allikevel og forsikret meg om at han/hun gjør noe med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren har vel plikt til å ta kontakt med barnevernet i slike tilfelle så da vil nok forhåpentligvis jenta få hjelp.

''Læreren har vel plikt til å ta kontakt med barnevernet i slike tilfelle så da vil nok forhåpentligvis jenta få hjelp.''

Ikke for å skremme, men tror jeg hadde tatt kontakt med læreren allikevel jeg. Har hørt om nok av saker med tragisk utfall der folk ikke har gjort det de hadde plikt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym lærer

Jeg jobber på 8.trinn, og det er nesten så jeg lurer på om du bor i samme by som meg...

Har ikke opplevd å ha elever som driver med slik selvskading tidligere, men i en av våre ferske 8.klasser er det faktisk _to_ elever som kutter seg.

Du skal ikke se bort fra at læreren er informert om dette på forhånd. I motsatt fall tror jeg du kan være rimelig trygg på at dette blir meldt inn. Uansett kan du godt ringe lærer hvis det får deg til å føle deg tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på 8.trinn, og det er nesten så jeg lurer på om du bor i samme by som meg...

Har ikke opplevd å ha elever som driver med slik selvskading tidligere, men i en av våre ferske 8.klasser er det faktisk _to_ elever som kutter seg.

Du skal ikke se bort fra at læreren er informert om dette på forhånd. I motsatt fall tror jeg du kan være rimelig trygg på at dette blir meldt inn. Uansett kan du godt ringe lærer hvis det får deg til å føle deg tryggere.

Tusen takk for svar.

Jeg har slått meg til ro med at jeg anser det hele noen dager. Jeg tror nok at min datter, samt de andre jentene fra gamleklassen, kommer til å være mye sammen med denne jenta og ta var på henne så godt de kan. Hun har lovt at hun skal si i fra om hun merker noe mer, og da kommer jeg til å ta kontakt.

Sikkert lurt å si i fra til lærer først, kanskje, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Læreren har vel plikt til å ta kontakt med barnevernet i slike tilfelle så da vil nok forhåpentligvis jenta få hjelp.''

Ikke for å skremme, men tror jeg hadde tatt kontakt med læreren allikevel jeg. Har hørt om nok av saker med tragisk utfall der folk ikke har gjort det de hadde plikt til.

Tusen takk for svar. Det er helt grusomt hele greia. Heldigvis er gamleklassen veldig omsorgsfulle overfor hverandre, så jeg er sikker på at jentene fra denne vil ta godt vare på jenta.

Jeg kommer nok til å avvente litt før jeg tar kontakt, men jeg skal være på alerten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Been there done that

Tusen takk for svar. Det er helt grusomt hele greia. Heldigvis er gamleklassen veldig omsorgsfulle overfor hverandre, så jeg er sikker på at jentene fra denne vil ta godt vare på jenta.

Jeg kommer nok til å avvente litt før jeg tar kontakt, men jeg skal være på alerten.

Det med å si at det er første gangen kjenner jeg igjen fra når jeg ble tatt i å stjele penger hjemme som liten. Ganske effektivt å si for å gjøre skadeomfanget mindre. Det stemte ikke i det hele tatt. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal vente, jeg synes du skal ringe lærer. Dette er neppe noe som går over av seg selv. Hun må ha hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å si at det er første gangen kjenner jeg igjen fra når jeg ble tatt i å stjele penger hjemme som liten. Ganske effektivt å si for å gjøre skadeomfanget mindre. Det stemte ikke i det hele tatt. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal vente, jeg synes du skal ringe lærer. Dette er neppe noe som går over av seg selv. Hun må ha hjelp.

Tusen takk for svar.

Jeg var også skeptisk til utsagnet om at det var første gangen, men jeg har ikke truffet henne i sommer.

I følge min datter har det skjedd ting det siste halve året som har gjort at hun har "friket mer ut" (hennes ord).

I følge datteren min hadde hun ingen arr, så det _kan_ jo være nystartet.

Uansett, hun trenger absolutt hjelp. Jeg vil likevel se det an et par dager for å gi lærer mulighet til å ta ansvaret. Denne læreren kjenner jeg ikke, og hun er heller ikke lærer til min datter. Ikke at det gjør at jeg ikke skal ta kontakt, men jeg tenker det kan være greit å avvente en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Been there done that

Tusen takk for svar.

Jeg var også skeptisk til utsagnet om at det var første gangen, men jeg har ikke truffet henne i sommer.

I følge min datter har det skjedd ting det siste halve året som har gjort at hun har "friket mer ut" (hennes ord).

I følge datteren min hadde hun ingen arr, så det _kan_ jo være nystartet.

Uansett, hun trenger absolutt hjelp. Jeg vil likevel se det an et par dager for å gi lærer mulighet til å ta ansvaret. Denne læreren kjenner jeg ikke, og hun er heller ikke lærer til min datter. Ikke at det gjør at jeg ikke skal ta kontakt, men jeg tenker det kan være greit å avvente en liten stund.

Jeg ser ingen grunn til å avvente. Du kan bare si at din datter har informert deg, og at du ønsker å sjekke ut at de har rutiner for å følge opp slike ting. At man ser til hun får hjelp. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal avvente. For å se om du finner ut noe mer da i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nysgjerrighet

Læreren har vel plikt til å ta kontakt med barnevernet i slike tilfelle så da vil nok forhåpentligvis jenta få hjelp.

Hva tror du Barnevernet kan bidra med i slike saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Læreren har vel plikt til å ta kontakt med barnevernet i slike tilfelle så da vil nok forhåpentligvis jenta få hjelp.

Jeg syns ikke det er en sak for barnevernet, men for barnepsykiatrien/BUP. Læreren må orienteres, slik at han/hun kan kalle inn de foresatte og få dem til å sørge for at jenta får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg var også skeptisk til utsagnet om at det var første gangen, men jeg har ikke truffet henne i sommer.

I følge min datter har det skjedd ting det siste halve året som har gjort at hun har "friket mer ut" (hennes ord).

I følge datteren min hadde hun ingen arr, så det _kan_ jo være nystartet.

Uansett, hun trenger absolutt hjelp. Jeg vil likevel se det an et par dager for å gi lærer mulighet til å ta ansvaret. Denne læreren kjenner jeg ikke, og hun er heller ikke lærer til min datter. Ikke at det gjør at jeg ikke skal ta kontakt, men jeg tenker det kan være greit å avvente en liten stund.

Det finnes da absolutt ingen grunner tll å la være og ringe læreren? Hvorfor ikke? Det er jo bare å spørre om han eller hun har kontroll på situasjonen, og så får du tolke svaret. Hvis læreren ikke gjør noe eller har kontakt med hjemmet hennes, da blir dette vanskeligere, men det trenger du jo ikke stresse med enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...