Gå til innhold

Leggetider i 7.-8.klasse?


UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Jeg har en stesønn som går i 8.klasse. Han sier han sliter med å sovne om kvelden, at han ofte blir liggende uten å få sove. Jeg synes leggetiden er sein (mor som har bestemt og vi vil jo ikke være "kjipe" her hos oss...), og lurer på om det går an at så store unger også blir "overtrøtte" av å legge seg for seint? Altså, at det blir en ond sirkel og at man sliter med å finne roen?

Søsteren hans går i 7.klasse og er ikke like plaget av det, men det hender hun også nevner det....

Når legger deres seg? Disse må stå opp ca kl 7....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jentungen min går også i 7. klasse og når hun er hos meg går hun på badet ca. 21:15, men er verdens tregeste så klokka blir gjerne 21:45 før hun er i seng. Hun sovner vanligvis i løpet av en halvtimes tid, men burde ideelt vært i drømmeland tidligere enn det for hun er ofte svært trøtt og vanskelig å få opp om morran.

Guttungen går i 9. klasse nå og jeg sender ham på badet kl. 22. Han er lynsnar og bruker max. 10 min egentlig (når han ikke skravler seg bort med meg underveis), men jeg hører han ligger og leser til rundt 23 når jeg tasser til sengs ofte. :o) Da stikker jeg hodet inn til ham og ber ham legge bort lesestoffet og slukke lyset og det gjør han faktisk. :o) Han er stort sett grei å få opp om morran da. De vekkes ca. 6:45 begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min i 8. klasse må opp litt over 7, ofte blir den kvart over 7. Han legger seg klokka 22, men klokka blir ofte halv elleve før han sovner. Han sover lenger i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.klassingen min går som regel på badet ca 2130 og er i seng før 22. Han vekkes ca 7 og er vanskelig å få opp.

Nå skal det sies at han har ME og får melatonin de fleste kvelder for å holde døgnrytmen på plass. Før han ble syk spratt han opp om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sjuendeklassing legger seg klokka 22. Han får lov til å lese på senga så lenge han vil, det varierer veldig hvor lang tid det tar før han sovner. Han vekkes ti over sju og det går bra. Hadde det vært vanskelig å få ham opp, måtte vi hatt restriksjoner for lesetid etter legging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver å få min 13-åring i seng kl. 2230. Han leser ikke på senga.

Han vekkes 0715, men våkner ofte av seg selv. Han har aldri trengt mye søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shellshocked

Jeg prøver å få min 13-åring i seng kl. 2230. Han leser ikke på senga.

Han vekkes 0715, men våkner ofte av seg selv. Han har aldri trengt mye søvn.

22:30? En 13-åring skal i seng klokken 19 senest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22:30? En 13-åring skal i seng klokken 19 senest!

Kjempemorsomt...

Foreldrene mine var kjempestrenge på akkurat leggetider. Det er muligens medvirkende til at jeg har vært mer pragmatisk. Jeg har tilbrakt utrolig mange timer i senga i et mørkt rom i våken tilstand.

Søsteren hans hadde mye større behov for søvn da hun var barn. Derfor måtte hun legge seg tidligere.

Men jeg er streng på at ting skal gå greit om morgenen. Jeg driver ikke noen gjentatt vekkeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Kjempemorsomt...

Foreldrene mine var kjempestrenge på akkurat leggetider. Det er muligens medvirkende til at jeg har vært mer pragmatisk. Jeg har tilbrakt utrolig mange timer i senga i et mørkt rom i våken tilstand.

Søsteren hans hadde mye større behov for søvn da hun var barn. Derfor måtte hun legge seg tidligere.

Men jeg er streng på at ting skal gå greit om morgenen. Jeg driver ikke noen gjentatt vekkeservice.

Jeg hadde også svært strenge foreldre når det gjaldt leggetid. Og fikk ikke sove når jeg la meg. Vet ikke hvor mange timer jeg har ligget under dyna ma lommelykt og lest bøker.

Sønnen min blir 11 i år, og da 6-klassing.

Jeg synes egentlig han er for sent opp, er i seng 2200. Når han legger seg 2200, så sovner han innen det har gått 5 minutter. Når vekkerklokka hans ringer 0700 spretter han opp. Og så lenge det ikke er problemer med å stå opp, og vi ikke merker noe på humøret hans på manglende søvn, så orker jeg ikke bråke om leggetid. Jeg ser også at flere av kameratene hans er like lenge opp, jeg er venner med mange av de på facebook

Nå var det ikke akkurat 6-klassinger ts lurte på leggetid på men....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godt de to søsknene kan ha ca samme leggetid hos dere.

Om han står greit opp om morgenen, og ikke virker trett i løpet av dagen, så kan han jo lese på sengen til han føler behov for å sove.

Hvis han virker trett dagen etterpå, så ville jeg minnet ham på å slukke lyset ette ren stund.

Noen har behov for mindre søvn.

Det kan tenkes han sover for lite, og blir overtrett, men å skifte søvnrytme krever at man holder den samme rytmen over lang tid, så hvis han får snu døgnet i helgen og legger sent hos mor, så er det liten vits i å prøve å få ham til å sovne tidligere når han er hos dere.

Virker han trett, bør jo far snakke med mor om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår 8- klassing legger seg ca. 22.00, men sovner som oftest senere. Hun har alltid trengt lite søvn. Står opp 0630- 0700. Sover gjerne litt lenger i helgene, men vi prøver å piske henne opp før kl 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Guttungen min går også på 8. trinn. Han legger seg som regel frivillig litt før 21.30, men leser en halvtime på senga og glor litt på tv før han sovner.

Han vekkes kl 6.45, men klarer ikke komme seg ut av senga før 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Mine barn sitter på PC etter de har stelt seg, så jeg vet ikke, men siden alle våkner når de skal og aldri kommer for sent til skolen, så tenker jeg det går bra.

Jeg prøver å få de i seng til 23.00, men så sovner jeg og vet ikke mer. Men siden de "spretter opp" ca kl 06.30 så håper jeg det går bra. Jeg tror egentlig det går bra siden de har skole hele dagen og andre gjøremål og lekser, av det må man jo sove godt/nok?

Nå har vi begynt å legge iphoner på kjøkkenet, det er skolens råd, pga av piping om natten, vi har kjøpt vekkerklokker på IKEA for det sa skolen. Også skal PC`er være helt avskrudd om natten så det ikke er forstyrrende surrelyder om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mine barn sitter på PC etter de har stelt seg, så jeg vet ikke, men siden alle våkner når de skal og aldri kommer for sent til skolen, så tenker jeg det går bra.

Jeg prøver å få de i seng til 23.00, men så sovner jeg og vet ikke mer. Men siden de "spretter opp" ca kl 06.30 så håper jeg det går bra. Jeg tror egentlig det går bra siden de har skole hele dagen og andre gjøremål og lekser, av det må man jo sove godt/nok?

Nå har vi begynt å legge iphoner på kjøkkenet, det er skolens råd, pga av piping om natten, vi har kjøpt vekkerklokker på IKEA for det sa skolen. Også skal PC`er være helt avskrudd om natten så det ikke er forstyrrende surrelyder om natten.

''Mine barn sitter på PC etter de har stelt seg, så jeg vet ikke, men siden alle våkner når de skal og aldri kommer for sent til skolen, så tenker jeg det går bra.''

Det blålige lyset fra Dataskjermer og smartmobilskjermer/nettbrett, forstyrrer kroppens produksjon av melatonin, slik at det kan være vanskeligere å sovne.

Det ser jo ikke ut til å være noe problem for dine barn da, siden de spretter tidlig opp og virker uthvilte, men tenkte jeg ville skrive det som tips til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mine barn sitter på PC etter de har stelt seg, så jeg vet ikke, men siden alle våkner når de skal og aldri kommer for sent til skolen, så tenker jeg det går bra.''

Det blålige lyset fra Dataskjermer og smartmobilskjermer/nettbrett, forstyrrer kroppens produksjon av melatonin, slik at det kan være vanskeligere å sovne.

Det ser jo ikke ut til å være noe problem for dine barn da, siden de spretter tidlig opp og virker uthvilte, men tenkte jeg ville skrive det som tips til andre.

Hei!

Ja jeg har tenkt og lest det samme, så min mann som legger seg senest, skal nå gå runden og slå av alle pc er som ikke er slått av, det må slås helt av har vi sagt.

Nå har de fått en god rutine på dette virker det som, for det er også en viss suselyd i et rom med pc på, så best å slå de helt av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...