Gå til innhold

Ungdomskole og helgelekse


trollemor;o)

Anbefalte innlegg

PÅ ungdomskolen hvor min sønn går får de helgelekse. Jeg er usikker på når de får denne leksen, men det er lagt opp til at de skal gjøre den i helga. (hver helg) Mulig han kunne gjort denne leksa i uka, men da er det veldig mye annen lekse sommå gjøres...

Er det vanlig at de har lekse i helgene? Skal de aldri få fri, slippe å ha noen hengende over seg?

Jeg er ingen motstander av hjemmelekser, men liker ikke helgelekse.

Hvordan er det der dere bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen helgelekser her, men det hender de har prøver mandag morra og da bruker de en del tid i helga til forberedelse. Uten at de overanstrenger seg.. har en som elser RLe her nå.. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn går i 8., og jeg tror ikke han har hatt helgelekse. Er enig med deg i at det ikke høres noe særlig ut. Synes godt at de kan ha noen dager der de ikke trenger å tenke på skolearbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, ikke helgelekse her. De kan velge å gjøre lekser i helgen ettersom de noen ganger får 2-ukersplaner, men de har ikke lekser som MÅ gjøres i helgen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hadde de planer som gikk fra onsdag til onsdag, og da kunne de gjøre leksene i helgen. Nå går planene fra mandag til fredag. VI har bedt om at de får helgen til å gjøre ferdig om de trengs, fordi enkelte uker inneholder mye aktivitet og en time eller to i helga hadde vert godt av og til :-)

Men leksene skulle ikke gjøres til mandag, men de kunne gjøre det. Det samme gjelder på vgs, de har mulighet til å gjøre leksen i uka, selv om den skal være ferdig til mandag.

Jeg har ikke noen sterke følelser om lekser eller ikke i helgen. sikkert fordi jeg må bruke helgene til å jobbe selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen helgelekse hos Guttungen, bortsett fra at det kan dukke opp ei prøve på mandager.

Der jeg jobber praktiserer vi det samme. Men jeg gir lekser til tirsdag, altså. Elevene får lekseplanen på fronter fredag ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ungdomsskolelærer

Jeg gir ikke lekse fra fredag til mandag, men kan godt gi lekser fra en uke til en annen.

Eksempel: Klassen min har engelsk på mandag og fredag. Da får de lekse til fredag, men ikke mandag. RLE har de på onsdag og fredag, og de får lekse til begge dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Hos oss har de arbeidsplaner for en 14. dagersperiode i tillegg til diverse innleveringer som de vet på forhånd når skal inn. Endel av disse innleveringene skal inn på mandag, og det hender nok at helgen blir brukt til lekser. Men det er eleven sin skyld som ikke har gjort disse tidligere...

Snakker du om lekser som blir gitt fredag og skal være ferdige mandag, eller er det lekser som er gitt på et tidligere tidspunkt og skal leveres på mandag? Det er ganske vesentlig i forhold til om jeg er for eller imot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I juniors 8. klasse er det bare leksene til tirsdag de iblant får vite om dagen før. De andre kommer på planen tidligere. Så hvis det er en innlevering mandag, kunne den like godt vært fredag, helgen er bare en siste mulighet for etternølerne. På den måten synes jeg ikke det gjør noe, men jeg ville reagert på lekser fra fredag til mandag.

Vanligvis har de ikke lekser med frist mandag, men de kan ha prøve på mandager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 9.-klassing har noen fag som han bare har på mandager, i disse fagene har han innimellom lekse til mandag. Men han har toukers lekseplaner, så han kan jo gjøre dem en ukedag og ha fri i helgen. Det synes jeg er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min tenåring gikk på ungdomsskolen, hadde de lekseplaner som gikk over 2-3 uker. De hadde temmelig stor grad av frihet til å disponere tiden, men fristen for innlevering var absolutt. Jeg vil tro at det nok var noen som matte bruke helger for å få til det.

Tenåringen går nå på videregående, og det er masse hjemmearbeid så det er bare å glemme å ta helt fri i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er at man får utdelt lekseplanen på mandag, og at alle leksene må være ferdige til mandag uka etter...... Da blir det opp til eleven selv å disponere tida riktig...

Min tiendeklassing er ikke like flink til dette, så søndag kveld sitter hun som regel med de siste leksene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Hei!

Alle mine barn har helge-lekser.

Ikke fordi de må gjøres i helgen, men fordi skriveoppgaver og prosjekter og øving til prøver må gjøres i helgene.

Det er veldig mye for dem, til tider har de aldri fri, fordelen er at de blir hardtarbeidende.

Jeg lurer av og til på hvordan de klarer et liv med så mye lekser, selv om lekser jo er gøy, så er det hardt arbeide og det er hver dag, samt i helgene, men jeg tror det blir litt som i japan og india, det de vokser opp med venner kroppen seg til.

Til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror du bør finne ut om leksa er gitt eksakt til fredag til mandag eller ikke.

Blir leksa gitt på torsdag til mandag, kan den jo gjøres på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...