Gå til innhold

Farmen-Andreas, ABB og bin Laden


Sør

Anbefalte innlegg

Det er så mange som synes han er en så sympatisk og karismatisk og hjelpsom og trivelig kar etter at de har sett ham på TV. Mulig det, men jeg har møtt mange slåtte kvinner som har ektemenn som beskrives nettopp sånn av alle unntatt sine nærmeste. Et sånt kvinnesyn hører ikke hjemme i Norge i 2012. Vi har kjempet lenge for å komme forbi det stadiet der.

''Et sånt kvinnesyn hører ikke hjemme i Norge i 2012. Vi har kjempet lenge for å komme forbi det stadiet der''

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 206
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    60

  • Colette

    30

  • mariaflyfly

    10

  • hidi, the scorpion

    10

Hei!

Jeg viste ikke om denne Farmen mannen.

Men nå har jeg lest meg litt opp.

Det bekrefter det jeg mange ganger har sagt til min mann at det er ikke menn som undertrykker oss kvinner, det er oss kvinner som undertrykker hverandre.

Når jeg ser til mange muslimske land, der kvinner i flertall stemmer over og mener at ektemenn har lov til å tukte sine kvinner :-) Irettesette dem med ris og belter og annen vold, matnekt ved samleienekt osv...

Jeg kan smile av det, men før kvinner selv ser seg som likeverdig og står opp for sine rettigheter så kan ingen mann hjelpe oss, hvis 60 % av verdens kvinner av og til vil ha ris, fordi det fortjener vi, osv... så er veien frem lang og vond og mye urett skal skje på den veien.

Heldigvis er det kvinner og menn som strever med å opplyse og kjempe frem et annet syn, et syn som går på likeverd, på menneskeverd og barneverd og beskyttelse.

Etter denne Farmen mannen og den støtten / forståelsen han får, tror jeg vi har mange og lange år med arbeide frem for oss.

Om vi tilhører mindretallet, og jeg tror det, så er likevel vår kamp rett og til fremtidene beste. At tissen skal avgjøre stemmerett eller hvorledes ens ektefelle skal ha rett til å rise en eller ikke er over min forstand, det er rett og slett både absurd og trist.

Men mange menn og kvinner har kjempet for likeverd mellom kjønnene, og jeg tror den veien egentlig enda er lang å gå, før man har fått det inn som en naturlig del og forstått at alle som hevder noe annet tilhører et syn vi ikke vil skal være rådende.

Jeg tror ikke jeg klarer egentlig å ha den respekten andre etterlyser , ikke for et menneskesyn, som for lengst burde vært forlatt.

Likevel har kvinner og menn felles mye av dette syn, i mange deler av verden, det er interessant at dette synet har mer plass enn jeg trodde i dagens Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange som synes han er en så sympatisk og karismatisk og hjelpsom og trivelig kar etter at de har sett ham på TV. Mulig det, men jeg har møtt mange slåtte kvinner som har ektemenn som beskrives nettopp sånn av alle unntatt sine nærmeste. Et sånt kvinnesyn hører ikke hjemme i Norge i 2012. Vi har kjempet lenge for å komme forbi det stadiet der.

Enig.

Og for et forbilde for eventuelle unger!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er sikker på han vil bli en flott ektemann for en kvinne som ønsker å ha et samliv med en med hans gammeldagse kvinnesyn.

''

Ja, og tenk så flott far han blir dersom ett av barna hans f.eks viser seg å være homofil.

Det håper jeg for guds skyld han ikke får ;)

Forøvrig virka han ikke nedlatende til homsen som også var med i Farmen, så kanskje han lærte litt av å være med? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det håper jeg for guds skyld han ikke får ;)

Forøvrig virka han ikke nedlatende til homsen som også var med i Farmen, så kanskje han lærte litt av å være med? ;)

Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så mange som synes han er en så sympatisk og karismatisk og hjelpsom og trivelig kar etter at de har sett ham på TV. Mulig det, men jeg har møtt mange slåtte kvinner som har ektemenn som beskrives nettopp sånn av alle unntatt sine nærmeste. Et sånt kvinnesyn hører ikke hjemme i Norge i 2012. Vi har kjempet lenge for å komme forbi det stadiet der.

Hør, hør!

Er helt rystet over at folk kan mene at han kan være en ålreit fyr for den rette dama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg viste ikke om denne Farmen mannen.

Men nå har jeg lest meg litt opp.

Det bekrefter det jeg mange ganger har sagt til min mann at det er ikke menn som undertrykker oss kvinner, det er oss kvinner som undertrykker hverandre.

Når jeg ser til mange muslimske land, der kvinner i flertall stemmer over og mener at ektemenn har lov til å tukte sine kvinner :-) Irettesette dem med ris og belter og annen vold, matnekt ved samleienekt osv...

Jeg kan smile av det, men før kvinner selv ser seg som likeverdig og står opp for sine rettigheter så kan ingen mann hjelpe oss, hvis 60 % av verdens kvinner av og til vil ha ris, fordi det fortjener vi, osv... så er veien frem lang og vond og mye urett skal skje på den veien.

Heldigvis er det kvinner og menn som strever med å opplyse og kjempe frem et annet syn, et syn som går på likeverd, på menneskeverd og barneverd og beskyttelse.

Etter denne Farmen mannen og den støtten / forståelsen han får, tror jeg vi har mange og lange år med arbeide frem for oss.

Om vi tilhører mindretallet, og jeg tror det, så er likevel vår kamp rett og til fremtidene beste. At tissen skal avgjøre stemmerett eller hvorledes ens ektefelle skal ha rett til å rise en eller ikke er over min forstand, det er rett og slett både absurd og trist.

Men mange menn og kvinner har kjempet for likeverd mellom kjønnene, og jeg tror den veien egentlig enda er lang å gå, før man har fått det inn som en naturlig del og forstått at alle som hevder noe annet tilhører et syn vi ikke vil skal være rådende.

Jeg tror ikke jeg klarer egentlig å ha den respekten andre etterlyser , ikke for et menneskesyn, som for lengst burde vært forlatt.

Likevel har kvinner og menn felles mye av dette syn, i mange deler av verden, det er interessant at dette synet har mer plass enn jeg trodde i dagens Norge.

Du må huske på at han ikke får særlig mye støtte for sitt kvinnesyn ;) Jeg blir rett og slett kvalm av kvinnesynet Andreas forfekter, og begriper ikke at noen kvinner ønsker å være "underdanige".

Vi som forsvarer Andreas her, forsvarer ikke hans kvinnesyn, men hans andre menneskelige sider - et menneske er som regel mye mer enn bare "en holdning" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at han ikke får særlig mye støtte for sitt kvinnesyn ;) Jeg blir rett og slett kvalm av kvinnesynet Andreas forfekter, og begriper ikke at noen kvinner ønsker å være "underdanige".

Vi som forsvarer Andreas her, forsvarer ikke hans kvinnesyn, men hans andre menneskelige sider - et menneske er som regel mye mer enn bare "en holdning" ;)

''Vi som forsvarer Andreas her, forsvarer ikke hans kvinnesyn, men hans andre menneskelige sider - et menneske er som regel mye mer enn bare "en holdning" ;) – togli''

Hva slags "menneskelige sider" har en mann som vil slå kvinner (og formodentlig barn, siden han nok også finner det i Bibelen), mener kvinner som har sex utenfor ekteskapet skal straffes av staten, osv...?

Og hvordan er dette forskjellig fra en "mann fra Afghanistan" som slår konen sin?

Jeg vil si at hans forsvar for hans rett til å slå kvinner definerer ham som menneske? Spesielt med tanke på hvor mange kvinner blir drept pga vold.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er sikker på han vil bli en flott ektemann for en kvinne som ønsker å ha et samliv med en med hans gammeldagse kvinnesyn.

''

Ja, og tenk så flott far han blir dersom ett av barna hans f.eks viser seg å være homofil.

Han fikk et spm om hvordan han evnt ville håndtert en slik situasjon og om han ville støtt barnet bort. Han svarte at han ville fortalt barnet hvordan bibelen så på dette (hans tro) og at barnet selv fikk bestemme hvordan det ville leve sitt liv uten at han ville ta avstand fra barnet selv om det levde ut sin legning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi som forsvarer Andreas her, forsvarer ikke hans kvinnesyn, men hans andre menneskelige sider - et menneske er som regel mye mer enn bare "en holdning" ;) – togli''

Hva slags "menneskelige sider" har en mann som vil slå kvinner (og formodentlig barn, siden han nok også finner det i Bibelen), mener kvinner som har sex utenfor ekteskapet skal straffes av staten, osv...?

Og hvordan er dette forskjellig fra en "mann fra Afghanistan" som slår konen sin?

Jeg vil si at hans forsvar for hans rett til å slå kvinner definerer ham som menneske? Spesielt med tanke på hvor mange kvinner blir drept pga vold.

Med vennlig hilsen

Jeg liker gode diskusjoner, men ikke diskusjoner som blir svart-hvitt-tenkende og kverulerende, så derfor har jeg kun dette å si:

Jeg pleier å legge merke til hvordan mennesker oppfører seg mot hverandre, og syntes han viste gode omsorgsevner og empati overfor de andre deltagerne. De aller fleste mennesker har sine gode sider, og det må være lov å fremheve også dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Du må huske på at han ikke får særlig mye støtte for sitt kvinnesyn ;) Jeg blir rett og slett kvalm av kvinnesynet Andreas forfekter, og begriper ikke at noen kvinner ønsker å være "underdanige".

Vi som forsvarer Andreas her, forsvarer ikke hans kvinnesyn, men hans andre menneskelige sider - et menneske er som regel mye mer enn bare "en holdning" ;)

''Vi som forsvarer Andreas her, forsvarer ikke hans kvinnesyn, men hans andre menneskelige sider - et menneske er som regel mye mer enn bare "en holdning" ;)''

Enig, togli!

Og sammenligne han med ABB, er motbydelig.

Meninger er bare meninger, mens handlinger kan få katastrofale utfall.

Ingen her inne trenger å gifte seg med Andreas, vi har all et valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi som forsvarer Andreas her, forsvarer ikke hans kvinnesyn, men hans andre menneskelige sider - et menneske er som regel mye mer enn bare "en holdning" ;)''

Enig, togli!

Og sammenligne han med ABB, er motbydelig.

Meninger er bare meninger, mens handlinger kan få katastrofale utfall.

Ingen her inne trenger å gifte seg med Andreas, vi har all et valg!

''Meninger er bare meninger, mens handlinger kan få katastrofale utfall.

''

Han forfekter jo nettopp å slå kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trulteli

''Meninger er bare meninger, mens handlinger kan få katastrofale utfall.

''

Han forfekter jo nettopp å slå kvinner.

Nei, han forfekter å tukte kvinner og rise barn. Han har aldri snakket om å slå kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han forfekter å tukte kvinner og rise barn. Han har aldri snakket om å slå kvinner.

Hva mener du tukte betyr da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Meninger er bare meninger, mens handlinger kan få katastrofale utfall.

''

Han forfekter jo nettopp å slå kvinner.

'''Han forfekter jo nettopp å slå kvinner.''

Fremdeles en mening, såfremt han faktisk _har_ slått en kvinne. Da stiller saken seg totalt annerledes.

Jeg tror at Andreas, er ute etter å provosere, mot et samfunn som er blitt utrolig sexfiksert og kommersielt. Vi kjøper ting vi egentlig ikke trenger, vi sammenlinger oss med hva naboen har etc.

Mine naboer, er ikke stolt av meg, fordi jeg ikke har råd til å ha en flott hage etc. De gjør meg kvalme.

Jeg er enslig og har dårlig råd, men det finnes mennesker som har det enda verre enn meg.

Du har dine tanker og ideèr, hvorfor skal ikke Andreas fortelle om sine?

Her er du dobbeltmoralistisk, Sør.

Hvorfor ikke bry seg mer om de som faktisk dreper sine koner/døtre? For noe de ikke _har_ gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trulteli

Hva mener du tukte betyr da?

Å tukte betyr å disiplinere ved å bruke en eller annen form for makt ovenfor noen for å få til å gjøre det du vil at de skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'''Han forfekter jo nettopp å slå kvinner.''

Fremdeles en mening, såfremt han faktisk _har_ slått en kvinne. Da stiller saken seg totalt annerledes.

Jeg tror at Andreas, er ute etter å provosere, mot et samfunn som er blitt utrolig sexfiksert og kommersielt. Vi kjøper ting vi egentlig ikke trenger, vi sammenlinger oss med hva naboen har etc.

Mine naboer, er ikke stolt av meg, fordi jeg ikke har råd til å ha en flott hage etc. De gjør meg kvalme.

Jeg er enslig og har dårlig råd, men det finnes mennesker som har det enda verre enn meg.

Du har dine tanker og ideèr, hvorfor skal ikke Andreas fortelle om sine?

Her er du dobbeltmoralistisk, Sør.

Hvorfor ikke bry seg mer om de som faktisk dreper sine koner/døtre? For noe de ikke _har_ gjort!

''Du har dine tanker og ideèr, hvorfor skal ikke Andreas fortelle om sine?''

Hvorfor insinueer du at noen forhindrer AN fra å ytre seg?

Hvem er det som sier at AN ikke skal få fortelle om meningene sine?

Selvsagt skal han det.

Men han har selvsagt ingen som helst rett til å ytre seg uimotsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tukte betyr å disiplinere ved å bruke en eller annen form for makt ovenfor noen for å få til å gjøre det du vil at de skal gjøre.

''Å tukte betyr å disiplinere ved å bruke en eller annen form for makt ovenfor noen for å få til å gjøre det du vil at de skal gjøre. – trulteli''

"en eller annen form for makt ovenfor noen for å få til å gjøre det du vil at de skal gjøre" = vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han forfekter å tukte kvinner og rise barn. Han har aldri snakket om å slå kvinner.

''Nei, han forfekter å tukte kvinner og rise barn. Han har aldri snakket om å slå kvinner. – trulteli''

Du innrømmer jo selv nedenfor at din definisjon av tukte inkluderer maktutøvelse.

Og i tillegg vil han slå barn - barnemishandling.

Dette høres virkelig ut som en kjernekar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...