Gå til innhold

En form for hersketeknikk?


Gjest germimate

Anbefalte innlegg

Gjest germimate

Er det en slags hersketeknikk ungdom bruker når det går dem i mot når de sier "du forskjellsbehandler meg og broren/søsteren min hele tiden"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest germimate

Ja, den ligger vel litt i samme gate som "det er skikkelig urettferdig altså, alle vennene mine får lov til det" :-)

Ok :)

Men hvordan takler dere andre slike ting og at de spiller på samvittigheta di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

Men hvordan takler dere andre slike ting og at de spiller på samvittigheta di?

Tenker med hodet istedet for å la følelsene styre. Bruk fornuften din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

''Er det en slags hersketeknikk ungdom bruker når det går dem i mot når de sier "du forskjellsbehandler meg og broren/søsteren min hele tiden"?''

Absolutt, germinimate!

Søsken skal beskytte hverandre. Ikke beskylde noen av dem.

Her er noe definitivt galt, kan du prate med den unge privat? Spør rett ut hva som er galt, og om det er noe _du_ kan gjøre for å hjelpe.

Er faren med i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tatt det som et tegn på at jeg klarer å balansere godt mellom mine to, når _begge_ har beskyldt meg for å "bare bry meg om den andre".

Pass på at ikke den teknikken funker bedre enn alle andre. Altså - hvis du klarer å overse "alle andre få lov" og denslags knep, må du ikke la "du ville latt X få lov" virke, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tatt det som et tegn på at jeg klarer å balansere godt mellom mine to, når _begge_ har beskyldt meg for å "bare bry meg om den andre".

Pass på at ikke den teknikken funker bedre enn alle andre. Altså - hvis du klarer å overse "alle andre få lov" og denslags knep, må du ikke la "du ville latt X få lov" virke, heller.

¨¨Jeg har alltid tatt det som et tegn på at jeg klarer å balansere godt mellom mine to, når _begge_ har beskyldt meg for å "bare bry meg om den andre". ¨¨

Fantastisk - Har aldri kommet på å vinkle det sånn, men det er jo helt sant. Da kan jeg være fornøyd med meg selv altså, for begge to beskylder meg for å favorisere den andre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨¨Jeg har alltid tatt det som et tegn på at jeg klarer å balansere godt mellom mine to, når _begge_ har beskyldt meg for å "bare bry meg om den andre". ¨¨

Fantastisk - Har aldri kommet på å vinkle det sånn, men det er jo helt sant. Da kan jeg være fornøyd med meg selv altså, for begge to beskylder meg for å favorisere den andre. ;)

Tror ikke det er helt uvanlig når man har to barn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Ok :)

Men hvordan takler dere andre slike ting og at de spiller på samvittigheta di?

Enig med ponco - man tenker meg hodet og ikke med følelsene. Det er kjempevanskelig, for all del - men en må forsøke å fokusere på at man faktisk gjør det rette, selv om tenåringen ikke er enig (og når er de egentlig enig med mor?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Jeg synes ikke betegnelsen hersketeknikk passer på barns oppførsel overfor sine foreldre.

Det er jeg enig med deg i, selv om jeg ikke tenkte over det før du skrev det... Dette er vel bare snakk om fullstendig normal tenåringsoppførsel ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det er ikke noen hersketeknikk, men noe de føler.

Kanskje er det ut i fra deres ståsted, som store barn, naturlig og fornuftig og føle det sånn. Ikke så lett å vite bestandig.

Når mine to eldste har sagt det, har jeg gjort litt forskjellig:

Min datter drar jeg til meg og sier, "men hvorfor skulle jeg nå gjøre det, min lille?" det er ikke flere ord som skal til. Ikke for at hun skal være enig med meg, men kjenne at selv om hun kjenner det sånn, så er det ingen forskjellsbehandling som skjer bevisst og ut i fra mitt hjerte.

Når min sønn har sagt det (han er veldig stiv og formel) har jeg sagt, "det vet du vel ikke er tilfelle, du min førstefødte" jeg truer han spøkefullt med å ta han, men så sier jeg "men det vet jeg du ikke vil", og "men gå nå ikke ut i fra herfra og tro jeg gjør noen forskjell!" Jeg er da bestemt og jeg forsøker se han inn i øynene, for å forvisse han og tydeliggjøre at forskjellen er noe han føler ikke noe som skjer, han er dypt elsket og min øyensten, slik han ble den dagen ha ble født.

Det vikigste er bare å bekrefte for barna, at "det er ingen forskjell" at "de er for oss det eneste" og "det vi elsker mest på jord" osv.. ofte er det det de bare trenger en bekreftelse på.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste beskyldninger om urettferdig og forskjellsbehandling er varianter av bevisst eller ubevisst hersketeknikk. Om det ikke er berettiget, selvfølgelig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...