Gå til innhold

Sjalu 13 åring........


Gjest Tips mottas.......

Anbefalte innlegg

Gjest Tips mottas.......

Datteren vår på 13 er ei herlig ung jente med mye energi, god og omsorgsfull. Imidlertid har hun en lei tendens som vi ønsker i størst mulig grad å plukke av henne hvis vi får til. Hun kan fort bli sjalu i situasjoner der hun føler hun ikke blir sett godt nok. Feks hvis jeg sier noe hyggelig til noen av hennes venner kan hun sende meg stygge blikk og etterpå spørre meg om jeg bryr meg mer om venninnen enn henne. Samme hvis vi foreldre eller voksne søsken er sammen med henne og vi gir oppmerksomheten til andre voksne kan hun også vise et oppsyn som vi ser på som en slags sjalusi. Hun blir sur og oppfører seg lite hyggelig i slike settinger. Dette skjer også i sammenheng med venninner. Problemet er ikke veldig stort, men nok til at vi må finne en måte å nå inn til henne på. Vi har snakker litt om dette og hvordan signaler en gir ut til andre ved slike følelser og at det er lite hensiktsmessig for henne, da folk betrakter henne som sur eller lite imøtekommende. Jeg har også en slags teori på hvorfor hun opptrer slik, at det muligens kan være at hun er sviktet av nærmeste familie som besteforeldre og eldre søsken på grunn av konflikter mellom voksne. Disse kuttet relasjonen til henne også både med samvær, oppmerksomhet, bursdag og julegaver ovs. Dette gikk mer ut over henne enn det burde. Så kanskje er sjalusien en grunnleggende faktor at hun føler at hun lett kan bli sviktet, selv om vi prøver så godt vi kan til å gi henne den oppmerksomheten hun trenger fra sine nærmeste.

Men hva kan være lurt å gjøre for å få bukt med denne svartsjuka som den fra gammelt kalles? Vil jo ikke at datteren min skal slite med dette og at hun kan bli trygg på seg selv. Nå er det dog ikke den letteste alderen hun nå er kommet i med sin sårbarhet og til tider egoisme som gjenkjenner fjortisalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...