Gå til innhold

Bør vi ta dette opp med ungdomsskolen,hvordan?


Gjest sårbar tid for disse tenåringene våre

Anbefalte innlegg

Gjest sårbar tid for disse tenåringene våre

Datteren vår begynte på ungdomsskolen i høst. Til å begynne med var dette svært spennende for henne og hun gledet seg veldig fra å gå på barneskole til ungdomsskole. Hun så for seg nye lærere, ny lærdom og nye venner. Som sagt var dette greit i ca 2 mnd. Etter det tok hun opp hjemme at hun ikke helt trivdes. Dette bunner i at hun føler det er flere i klassen som er såkalt populære og at disse er i fokus for det meste. Hun beskriver seg selv til å være i gruppen som ikke er av de populære. I tillegg har klassens lærere plassert datteren vår sammen med en jente som har adferdsvansker (ADHD/Tourette). Denne medeleven gikk i min datters klasse fra tidligere. Min datter tror lærerne har plassert henne der fordi de er godt kjent fra før og at det er bra for medeleven. Min datter sier også at lærerne har sagt at de skal sitte sammen med noen de jobber godt sammen med, noe min datter føler hun ikke gjør. Dette fordi min datter føler at hun må gi noe hele tiden og at medeleven aldri kan tilføye henne noe verken faglig eller sosialt, og at hun blir i en slags hjelperolle. Dette er jo i så måte meget leit for denne eleven, men synes jo også at min datter skal ha nytte av det. Min datter har sagt fra at hun vil sitte sammen med noen andre, men lærerne har vært strenge og sagt fra at det ikke blir byttet om dette skoleåret. Jeg merker nå på min datter at hun er ofte lei, kommer alene hjem fra skolen og at selvfølelsen er dårlig. Har snakket med dette om å være populær (hva er å være populær) og at hun kanskje mistolker noe, men at jeg tar henne på alvor. Har spurt henne om hun vil vi skal ta det opp med skolen. Sier da at hun er redd noen skal bli sint på henne, og at hun skal føles seg ennå mer tilsidesatt. Hun synes også synd i medeleven, selv om hun ikke vil sitte sammen med denne og føler hun kommer i en lojalitetskonflikt. Datteren min er også lei seg fordi en av elevene hun likte godt byttet nettopp skole der det ble sagt at hun byttet fordi dette med popularitet i klassen var så fremtredende og hun følte seg utafor.

Hvordan skal vi ta dette opp med skolen og hva bør vi si? Er jo klar over at det er en sårbar alder og vi merker datteren vår er svært sårbar og sensitiv for tiden, og mye alene etter skole og i helgene. Hun er ofte den som trekker seg unna hvis hun merker den minste anelse av å bli holdt utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må insistere på at jentungen deres ikke skal brukes som en støttekontakt for jenta med diverse vansker! For sånt er overhodet ikke holdbart!

Jenta mi har litt en slik rolle overfor en av jentene i klassen og jeg har sagt at hun må si fra dersom hun synes det blir for mye ansvar, men foreløbig synes hun det er helt greit og bare koselig sier hun. Men den dagen hun ikke synes det mer skal skolen værsågod få ta affære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må minimum si ifra om at jenta ikke kan fungere som permanent hjelpelærer for en medelev.

På meg virker det en smule forskrudd at læreren bestemmer hvem elevene skal sitte sammen med og jobbe med i helt skoleår. Hadde det vært et ruleringssystem der alle jobbet med alle i løpet av en viss periode, hadde det gitt mening.

Hvordan gikk det med venninna som bytta skole pga det dårlige miljøet? Ville det være en ide og gjøre det samme.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en 8. klasse føler antakelig ca. 90% av jentene at de selv er upopulære, mens de andre er de populære. Men det går an å spørre generelt hva som gjøres for å få et godt miljø i gruppa, spesielt blant jentene - for dette er ikke noe ukjent fenomen for lærerne.

Riktignok pleier ting å gå seg til etter hvert. Mange av de som gråter når 10. skoleår er over, har hatt et litt trøblete 8. skoleår. Men det skal likevel jobbes med miljøet, en slik gruppe "setter seg" ikke av seg selv.

Det med plasseringen er det all grunn til å ta opp. Greit at de ikke tillater at alle selv får velge hvor de vil sitte hele tiden, det kan nettopp være et tiltak for at de skal bli kjent med noen nye og jobbe sammen med noen som er omtrent på sitt eget nivå. Men det skal være slik for alle - skolen kan ikke bruke datteren din som ekstraressurs, selv om de to kjenner hverandre fra før. Bare krev at det må gå litt mer på omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er urettferdig at en elev skal ha "ansvar" for en annen elev med adferdsvansker hele året. Det ville jeg tatt opp med lærerne!

Ellers ville jeg dysset ned dette popularitetsgnålet. Unger i dag har sett for mye amerikanske filmer og serier... En må bare innfinne seg med hvordan det er og gjøre det beste utav det. Alle kan ikke være den mest populære, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...