Gå til innhold

Overnatting hos kjæreste


Gjest Mamman !

Anbefalte innlegg

Gjest Mamman !

Datteren vår er 17 år og har fått seg kjæreste ( første). De har vært sammen i 3 uker. Vi har ikke truffet han. Nå har spørsmålet ang overnatting kommet opp. Hun er en "moden" jente som på de fleste områder er ansvarsfull. Vi snakker sammen og har et fint forhold. Jeg har sagt min mening i forhold til dette til henne. (Gutten er forresten straks 20 år og sikkert en ok gutt.)

Hva mener dere om å overnatte etter å ha kjent gutten i så få uker ? Hvilke holdninger har dere omkring dette med overnatting?

Jeg mener det er for tidlig , hun kjenner han knapt. Er jeg for streng ? Hun kommer til å overnatte uansett, men jeg mener at så lenge hun er under 18 år, bor hjemme så har vi noe vi skulle ha sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sangsol

Hun er 17 år, og kommer ærlig til dere og lufter tanken. Det er tillits-erklæring. Men hun er faktisk 17 år, og over seksuelle lavalder. Hun har kjent gutten i 3 uker og gir uttrykk for å ønske overnatte. Ærlig talt, la henne bestemme dette selv.

Ja, hun bor hos dere. Men setter dere strenge "krav" til hva som kreves for å bo hos dere, så flytter hun sammen med han dagen hun fyller 18.

Er det ikke da bedre at forholdet for utvikle seg sakte, mens hun ennå bor hjemme? Da er det også lettere for henne å gå fra han, om hun innerst inne føler at noe ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hun er 17 og godt over den seksuelle lavalder.. Når man er såpass gammel synes jeg man selv kan få bestemme dette.

Selv flytta jeg til hybelleilighet da jeg var 16, og selv om jeg hadde tett kontakt med foreldrene mine pr telefon, så bodde jeg over 50 mil unna dem og de kunne ikke følge med på hva jeg gjorde ;) Jeg var fornuftig og passa på meg selv, og gjorde det jeg følte var riktig for meg. Det gikk så fint som bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Så lenge hun ikke er myndig og bor hos dere, kan dere selvsagt si deres mening. Det kan dere for så vidt også etter at hun er myndig. Det er helt greit å si at du syns det er for tidlig å overnatte der. Kanskje er hun usikker selv, at det er derfor hun spør. Foreldres mening er viktig for barn, også når de er så store.

Inviter gutten på middag, så dere kan bli kjent med ham og danne dere et inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg syns det er kort tid og ville iallefall "krevd" å treffe ham og bli litt kjent med ham først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville snakket med henne og sagt hva jeg tenkte,men samtidig sagt at det var opp til henne!

17 år, straks myndig, og over den seksuelle lavalder. Det er ikke sånn at evnen til gode avgjørelser automatisk dukker opp den dagen de fyller 18, de må få prøve seg litt fram i forkant.

Jeg ville så klart også sagt at det hadde vært hyggelig om jeg fikk hilse på fyren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hun kanskje er usikker selv siden hun spør deg. Kanskje hun trenger støtte på at hun har rett til å sette grenser; kjæresten er jo en god del eldre og sannsynligvis mer erfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker

Siden kjæresten er eldre ville jeg vært forbeholden. Han er mer erfaren og kan gjøre ting i en seksualakt som for henne er for tidlig.

 

Jeg ville absolutt  ha sagt at dere skulle treffe ham og få bli kjent med ham først. Dessuten fortelle henne at hun bestemmer over sin egen kropp og ikke må gjøre noe som hun føler er vondt eller ukomfortabel med selv om han kan finne på å mase.

 

Når dere blir kjent med ham vil dere med en gang føle om dette er en kjekk gutt som ønsker det beste for deres datter. Og da er det mye lettere å gi klarsignal for overnatting.

 

Jeg tenker at din datter vil føle trygghet om dette hvis dere forklarer henne hva dere tenker og føler, og at det kun vil være til hennes eget beste.



Anonymous poster hash: 9e9df...8ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er over 2 måneder gammel, så enten har de kjent hverandre i vesentlig lengre tid enn 3 mnd, eller så er problemet løst på den ene eller andre måten! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Siden kjæresten er eldre ville jeg vært forbeholden. Han er mer erfaren og kan gjøre ting i en seksualakt som for henne er for tidlig.

 

Jeg ville absolutt  ha sagt at dere skulle treffe ham og få bli kjent med ham først. Dessuten fortelle henne at hun bestemmer over sin egen kropp og ikke må gjøre noe som hun føler er vondt eller ukomfortabel med selv om han kan finne på å mase.

 

Når dere blir kjent med ham vil dere med en gang føle om dette er en kjekk gutt som ønsker det beste for deres datter. Og da er det mye lettere å gi klarsignal for overnatting.

 

Jeg tenker at din datter vil føle trygghet om dette hvis dere forklarer henne hva dere tenker og føler, og at det kun vil være til hennes eget beste.

Anonymous poster hash: 9e9df...8ac

 

 

Fornuftig tenkt.

Men det som mange kanskje ikke tenker på, er at det er ikke bare ved overnatting at folk har sex.

Det du skriver i 2. avsnitt om at hun bestemmer over egen kropp osv er også fornuftig, men dette bør være noe som man snakker med barna sine om før de blir 17.

Anonymous poster hash: fe099...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Fornuftig tenkt.

Men det som mange kanskje ikke tenker på, er at det er ikke bare ved overnatting at folk har sex.

Det du skriver i 2. avsnitt om at hun bestemmer over egen kropp osv er også fornuftig, men dette bør være noe som man snakker med barna sine om før de blir 17.

Anonymous poster hash: fe099...ddc

 

Vet godt at det ikke bare skjer ved overnatting. Jeg har da funnet på litt av hvert selv.. men her er det snakk om å få klarsignal ! av sine foreldre. Kanskje ønsker man det, eller kanskje ønsker man at noen stopper opp og ber om at man tenker gjennom sine handlinger litt til. Noen ungdommer trenger å få bekreftelser på at det de gjør og sier er riktig. Som forelder er det viktig for meg å presisere hvis det hadde vært min egen datter at jeg hører hva du tenker, men går det litt for fort her? Kan du være så snill å la oss bli kjent med ham ? Og selvsagt skal ungdommen ha hørt moral prekenen for lenge siden, men det skader heller ikke å bli minnet på dette en gang til.

 

Min oppfatning er at det er to vidt forskjellige ting å ha seksuel omgang med en på samme alder, enn å ha sex med en eldre gutt. Da har man som regel mer erfaring og kan tvinge på handlinger som en kanskje uerfaren jente bør vente litt til med..da tenker jeg på anal og kraftigere saker. Man vil sine barn det beste og at første eller de første gangene skal føles trygt og godt og en god opplevelse!

 

Hadde vært fint om trådstarter kunne fortelle hva som skjedde videre? Vi trenger alle gode råd og erfaringer.

Anonymous poster hash: 9e9df...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår er 17 år og har fått seg kjæreste ( første). De har vært sammen i 3 uker. Vi har ikke truffet han. Nå har spørsmålet ang overnatting kommet opp. Hun er en "moden" jente som på de fleste områder er ansvarsfull. Vi snakker sammen og har et fint forhold. Jeg har sagt min mening i forhold til dette til henne. (Gutten er forresten straks 20 år og sikkert en ok gutt.)

Hva mener dere om å overnatte etter å ha kjent gutten i så få uker ? Hvilke holdninger har dere omkring dette med overnatting?

Jeg mener det er for tidlig , hun kjenner han knapt. Er jeg for streng ? Hun kommer til å overnatte uansett, men jeg mener at så lenge hun er under 18 år, bor hjemme så har vi noe vi skulle ha sagt.

Enig med Sør, i at trådens alder nå tilsier at utfordringene er løst alt.

Det er ofte pappaer som finner det vanskelig at jenter får kjærester på overnatting i barndomshjemme. Noen løser det med at jenta får overnatte hos kjæresten :)

Jeg finner det mer naturlig å prate med en datter og ha et forhold slik at hun introduserer kjæresten først. Samtaler om prevensjon og hva sex innebærer og at en må stole på at gutten er interessert i henne og ikke bare sex, samt må tørre å setter grenser for å bli tøyd, håper jeg kommer lenge før 17 år.

 

Det er flott hun kom til sin mor. Nok av de mødre som ser nye sko i gangen på morningen :)

Hvordan vi hjelper ungdom gjennom sex, økonomi, tap, sorg, konflikter og annet.. avgjør hvor rustet de blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...