Gå til innhold

Når ammingen blir et problem


noname

Anbefalte innlegg

Jeg fikk vite at ammingen var det viktigste jeg kunne gi mitt barn, nest etter masse kjærlighet. Jeg gikk inn for oppgaven voldsomt, stod opp om natten og pumpet i veg, hver gang hun hadde lyst tok jeg frem puppen.

Nå er jenta mi 18 mnd. Fremdeles har jeg melk, fremdeles har hun lyst (både når det passer og ikke). Problemet er at det passer ikke lenger. Hun har masse tenner, og hun er ganske tøff i behandlingen av mine attributter. Selv innkjøring i barnehagen har blitt tyngre pga. av dette.

På helsestasjonen roser de meg opp i skyene for at jeg har klart å amme så lenge. Nå er jeg utslitt av hele ammingen, jeg har begynt å hate hele min situasjon, jeg mister hår, jeg er sliten og jeg har vondt. Det er uholdbart å få hver natt ødelagt av skrikingen hennes, fordi jeg prøver å stoppe. Vi bor i blokk, og naboene er ikke så begeistret for barneskrik. Det ender derfor med at hun vinner, for å få ro, og for at jeg skal få den smule søvn jeg trenger for å kunne gjøre en god jobb.

Finnes det overhodet noen smertefrie måter å komme ut av dette på? Jeg har ingen mann, og mens han bodde med oss var han ikke engasjert i natte-/ammeproblemene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg anbefaler det, men har hørt om flere som har hatt suksessfull ammeslutt på store unger ved å smøre inn brystvortene med sennep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære noname.

Du har absolutt gitt barnet ditt det beste og jeg håper at du har opplevd det som positivt, men at det nå er på tide å slutte for dere. Desverre tror jeg ikk det finnes en lettvint måte å slutte på. Du kan prøve det med å smøre på noe hun ikke liker, feks. sitron. Amming er mere en mat det er kos , kontakt og noe trygt. Slutter hun å ta brystet kan det hende at hun fortsatt vil til deg om natten. Har du prøvd å sende ut nabovarsel slik at de vet hva som foregår? Jeg vet om flere som har gjort dette og da slapper foreldrene litt mere av på det at barnet gråter. Har du spurt om en venninde kan komme å overnatte for å hjelpe deg med å sette grenser? Selv om helsestasjonen har gitt deg mye ros for at du har ammet lenge så burde de også kunne hjelpe deg med råd for å slutte.

Lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre

deg med din kontaktperson i det offentlige

helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Kjære deg, dette hørtes slitsomt ut.

Har du muligheten til å be f.eks. moren din om hjelp en stund, slik at hun tar seg av nettene? Kanksje til og med låner henne med seg om nettene en helg eller to, slik at dere får brutt mønsteret. Det er kanskje lettere for datteren din å akseptere at det ikke blir noen amming hvis du ikke er der.

Ellers kan du kanskje prøve å ta henne tett inntil deg og gi henne en flaske med vann isteden. Hvis ikke vann hjelper, hadde jeg vurdert å prøve med noe annet hun liker veldig godt også. Selv om det er skadelig for tennene, er det bare for noen få netter, og morsmelk er jo heller ikke bra for tennene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...