Gå til innhold

Hvordan hjelpe henne med matte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig enig med deg. Jeg prøvde også å peke på dette, at det faktisk er en god del foreldre som ikke henger FAGLIG med på en del av det som undervises på ungdomsskolen, og derfor ikke kan hjelpe ungdommene i særlig grad.

 

Jeg synes at foreldrene skal ta en ordentlig prat med skolen og be dem om å ta ansvaret for den faglige utviklingen til jenta, slik du skriver. Men det er klart at det kan være kjipt og kanskje nedverdigende å stå frem for skolen og si at de ikke klarer ungdomskolematten. Men her må en jo prøve å fokusere på at mennesker er ulike og har ulike interesser, evner og ikke minst erfaringer (dersom en ikke har regnet med likninger på 30 år, så er det jo vanskelig å ta det opp igjen. Og foreldrene ønsker jo det beste for jenta si :-)

 

(fikk du opp varsel om at jeg hadde sitert deg nå?)

Hurra - jepp, nå fikk jeg varsel :D

 

Ellers må jeg si at du peker på noe som er svært vesentlig når du skriver at

 

"Men det er klart at det kan være kjipt og kanskje nedverdigende å stå frem for skolen og si at de ikke klarer ungdomskolematten".

 

Som jeg akkurat skrev til frosken og laban krever det en god posjon mot og kunnskap å skulle rette krav og forventninger tilbake når man ikke nødvendigvis føler seg så høy i hatten, og nettopp derfor syns jeg det er superviktig å presisere at det er stor forskjell på faglig ansvar og lærelyst/ motivasjon. Det er ikke foreldrendes jobb å skulle finne en onkel, nabo eller skoleelev som kan hjelpe jenta i deres sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jenta vår på 14 sliter en del med matte. Hun prøver og klarer en del, men glemmer fort når prøvene kommer. Lærerne sier vi foreldre må hjelpe henne med leksene, slik at hun ikke henger etter. Jeg må bare si at vi foreldre føler vi kommer til kort nå som hun går i ungdomsskolen. Vi har nok lært en del av det hun har en gang i tiden, men ser det er vanskelig å bare plutselig sette seg inn i dette når hun trenger hjelp. Isåfall bruker vi mye mye tid på dette for hver gang hun trenger hjelp og det er rimelig ofte. Vi har prøvd å få tak i noen privat (lærerstudent) eller lignende, men har ikke lyktes med det. Hvordan kan vi få hjulpet henne, slik at hun både kan føle seg motivert og føle mestring når vi foreldre ikke strekker til. Skolen tar lite tak i dette og pålegger foreldrene oppgaven her slik vi ser det. Skolen sliter med både det faglige og skolemiljø.

Anonymous poster hash: 09b02...7fa

- Førstehjelp her ovenfor 14. åringen er å lese eksemplene i boken godt og forsøke å regne med vedkommende.

- Så må en si til skolen at de voksne sliter med å bidra. Det er ikke uvanlig at foreldre gjør. Dette er et skoleansvar og før en gir opp den kampen må en prate med lærer, studieinspektør og sosiallærer.

- Hjelp fra studenter eller familie er viktig. Det finnes frivillige organisasjoner som tilbyr leksehjelp.

Det er ikke håpløst å finne ut av mattekapitlene selv. En må lese eksemplene godt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...