Gå til innhold

Tør ikke smake på mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

 

Jeg har en fireåring, som er svært kresen i matveien. Ved introdusering av ny mat, når h*n var mindre, gikk det veldig greit. Spiste sunn mat som fisk og grønnsaker, men nå tør h*n ikke smake, og syns det er tryggest med pølse, spaghetti, pizza og kjøttkaker.

 

Lurer på om noen har noen triks til meg for å få h*n til å komme over den kneika, har vurdert noe belønningssystem ala klistremerker, men vet ikke om det er så lurt når det gjelder mat?

 



Anonymous poster hash: 692cc...54d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PandaAmanda

Jeg tror dette er ganske vanlig hos småbarn. Veldig mange barn har perioder hvor de nekter å smake på noe nytt - min toåring er også sånn.

 

Vi vil ikke presse og heller ikke belønne når det kommer til mat, så vi fortsetter bare å tilby maten på tallerkenen hennes dag etter dag. Plutselig en dag bestemmer hun seg for å smake noe nytt, men det kan gå lang tid mellom de dagene. Vi prøver å ikke gi henne noe annet som erstatning for den maten hun ikke vil smake på. Hun velger selv å ikke smake og vi merker at om hun er ordentlig sulten er hun mer villig til å smake på nye ting.

Jeg har sluttet å stresse med det og regner med at det vil løsne naturlig om vi ikke gjør noe stor greie ut av det.

 

Håper dere finner en løsning dere syns fungerer hos dere! Jeg tror ikke du er alene om dette problemet, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at barn i den alderen foretrekker kjent mat. Kjenner jeg er skeptisk til å belønne spising med klistremerker, men skjønner at du vurderer det. Det beste er vel bare å fortsette å tilby sunn mat, og så spiser barnet det h*n vil/orker. Eller du kan prøve å snike inn revne grønnsaker (gulrøtter, squash, løk) i kjøttboller, fiskegrateng og pastasaus ect. Og ellers tilby mye frukt.

 

Jeg vet av flere barn som nesten ikke rørte en ukamuflert middagsgrønnsak utover poteter gjennom store deler av barneskolen. Det ble sunne friske ungdommer av disse til slutt. Mitt lillesøsken var slik, spiste nesten bare pannekaker,pasta, pølser og hamburgere, men nå som voksen er h*n glad i å både lage og spise god, variert og sunn mat. 

Endret av homuncula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Hei!

 

Jeg har en fireåring, som er svært kresen i matveien. Ved introdusering av ny mat, når h*n var mindre, gikk det veldig greit. Spiste sunn mat som fisk og grønnsaker, men nå tør h*n ikke smake, og syns det er tryggest med pølse, spaghetti, pizza og kjøttkaker.

 

Lurer på om noen har noen triks til meg for å få h*n til å komme over den kneika, har vurdert noe belønningssystem ala klistremerker, men vet ikke om det er så lurt når det gjelder mat?

 

Anonymous poster hash: 692cc...54d

 

Jeg har lest at små barn ofte trenger å smake på den samme maten opptil 20 ganger før de venner seg til smaken. I den artikkelen jeg leste om det, sto det at de kun skulle smake og ikke skulle presses til å spise, og at barnet får vite at det er i orden å spytte ut og skylle munnen. Går det an å gjøre smakingen til en lek?

Kanskje du selv også smaker på noe som gjør at tunga krøller seg (sitron f.eks?). Kanskje lurt å gjøre smakingen utenom selve måltidet, slik at det ikke blir en evt ubehagelig måltidssituasjon for dere?

 

Anonymous poster hash: 1b488...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg har lest at små barn ofte trenger å smake på den samme maten opptil 20 ganger før de venner seg til smaken. I den artikkelen jeg leste om det, sto det at de kun skulle smake og ikke skulle presses til å spise, og at barnet får vite at det er i orden å spytte ut og skylle munnen. Går det an å gjøre smakingen til en lek?

Kanskje du selv også smaker på noe som gjør at tunga krøller seg (sitron f.eks?). Kanskje lurt å gjøre smakingen utenom selve måltidet, slik at det ikke blir en evt ubehagelig måltidssituasjon for dere?

 

Anonymous poster hash: 1b488...931

 

 

Rettelse:

Barnet må smake på maten opptil 15 ganger før det egentlig vet om det liker noe eller ikke.

http://www.klikk.no/foreldre/mat/article792475.ece

 

 

Anonymous poster hash: 1b488...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror dette er ganske vanlig hos småbarn. Veldig mange barn har perioder hvor de nekter å smake på noe nytt - min toåring er også sånn.

 

Vi vil ikke presse og heller ikke belønne når det kommer til mat, så vi fortsetter bare å tilby maten på tallerkenen hennes dag etter dag. Plutselig en dag bestemmer hun seg for å smake noe nytt, men det kan gå lang tid mellom de dagene. Vi prøver å ikke gi henne noe annet som erstatning for den maten hun ikke vil smake på. Hun velger selv å ikke smake og vi merker at om hun er ordentlig sulten er hun mer villig til å smake på nye ting.

Jeg har sluttet å stresse med det og regner med at det vil løsne naturlig om vi ikke gjør noe stor greie ut av det.

 

Håper dere finner en løsning dere syns fungerer hos dere! Jeg tror ikke du er alene om dette problemet, altså.

Vi har tenkt som deg, tatt det med ro. Har jo erfaring med dette fra storesøsken også, men så hender det at jeg blir bekymret for om h*n får i seg nok sunn og variert mat da.

 

Det er akkurat det med press/belønning jeg også er usikker på. Press er uaktuelt,  og ser egentlig ikke på det som riktig å belønnes for å spise mat heller. Blir feil litt feil fokus omkring en nødvendighet, men som sagt så blir man litt bekymret også.

 

Jeg har hele tiden lagt på alt vi andre har til middag, men det er bare det h*n vet h*n liker som blir rørt.

 

 

Anonymous poster hash: 692cc...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vet at man må smake mange ganger på en ting for å finne ut om man liker det, og det er ikke der problemet ligger, men at h*n ikke tør å smake overhodet. Da finner man jo ikke ut om man liker det :)



Anonymous poster hash: 692cc...54d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg vet at man må smake mange ganger på en ting for å finne ut om man liker det, og det er ikke der problemet ligger, men at h*n ikke tør å smake overhodet. Da finner man jo ikke ut om man liker det :)

Anonymous poster hash: 692cc...54d

 

Jeg forstår. Men om du prøver å gjøre det til en lek, kanskje det går bra å få h*n til å smake på det forskjellige? La ham gi deg en skje først med noe som du ikke liker? Lykke til!

Anonymous poster hash: 1b488...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig vanlig at barn i den alderen foretrekker kjent mat. Kjenner jeg er skeptisk til å belønne spising med klistremerker, men skjønner at du vurderer det. Det beste er vel bare å fortsette å tilby sunn mat, og så spiser barnet det h*n vil/orker. Eller du kan prøve å snike inn revne grønnsaker (gulrøtter, squash, løk) i kjøttboller, fiskegrateng og pastasaus ect. Og ellers tilby mye frukt.

 

Jeg vet av flere barn som nesten ikke rørte en ukamuflert middagsgrønnsak utover poteter gjennom store deler av barneskolen. Det ble sunne friske ungdommer av disse til slutt. Mitt lillesøsken var slik, spiste nesten bare pannekaker,pasta, pølser og hamburgere, men nå som voksen er h*n glad i å både lage og spise god, variert og sunn mat. 

Jeg er også skeptisk til å belønne en nødvendighet, så derfor jeg spurte om andres synspunkt. :)

 

Jeg er også klar over at det er veldig mange som er sånn som barn, og at man tillegger seg nye smaker etterhvert som man blir eldre. Jeg er bare litt bekymret for at h*n ikke får nok av viktige vitaminer etc. i viktige vokseperioder.

 

Jeg får gjøre et forsøk på å bake inn litt sunn mat i pizzaen ol heretter, men det oppdages som regel raskt. ;)

Anonymous poster hash: 692cc...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg forstår. Men om du prøver å gjøre det til en lek, kanskje det går bra å få h*n til å smake på det forskjellige? La ham gi deg en skje først med noe som du ikke liker? Lykke til!

Anonymous poster hash: 1b488...931

 

Vi har kun forsøkt bil, fly og garasje tidligere, men da skal jeg prøve ut det du sier. Kanskje det blir litt mer spennende å gjøre det til en lek å smake på nye smaker sammen, og se reaksjoner når vi voksne også gjør grimaser av f.eks sitronsmaken. Prøver det. Takk for tipset :)

Anonymous poster hash: 692cc...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei!

 

Jeg har en fireåring, som er svært kresen i matveien. Ved introdusering av ny mat, når h*n var mindre, gikk det veldig greit. Spiste sunn mat som fisk og grønnsaker, men nå tør h*n ikke smake, og syns det er tryggest med pølse, spaghetti, pizza og kjøttkaker.

 

Lurer på om noen har noen triks til meg for å få h*n til å komme over den kneika, har vurdert noe belønningssystem ala klistremerker, men vet ikke om det er så lurt når det gjelder mat?

 

Anonymous poster hash: 692cc...54d

 

Jeg synes det kommer litt an på hvor lenge dette har vart og hvor få matvarer barnet er villig til å spise.  Dersom ungen blir veldig rigid i forhold til hva han vil spise, så ville jeg prøvd med et belønningssystem for å bryte et mønster.

 

Kjenner to "selektive spisere" som i lange perioder har levd på kun noen få matvarer. Dette skaper problemer både sosialt og ernæringsmessig, men det er jo heldigvis kun noen få barn som blir så "ekstreme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Vi har kun forsøkt bil, fly og garasje tidligere, men da skal jeg prøve ut det du sier. Kanskje det blir litt mer spennende å gjøre det til en lek å smake på nye smaker sammen, og se reaksjoner når vi voksne også gjør grimaser av f.eks sitronsmaken. Prøver det. Takk for tipset :)

Anonymous poster hash: 692cc...54d

 

Lykke til! :)

Håper at det blir både morsomt og fruktbart! :)

Anonymous poster hash: 1b488...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

 

Hei!

 

Jeg har en fireåring, som er svært kresen i matveien. Ved introdusering av ny mat, når h*n var mindre, gikk det veldig greit. Spiste sunn mat som fisk og grønnsaker, men nå tør h*n ikke smake, og syns det er tryggest med pølse, spaghetti, pizza og kjøttkaker.

 

Lurer på om noen har noen triks til meg for å få h*n til å komme over den kneika, har vurdert noe belønningssystem ala klistremerker, men vet ikke om det er så lurt når det gjelder mat?

 

Anonymous poster hash: 692cc...54d

 

Hei!

 

 

Jeg har ikke tenkt på belønning for å smake på ny mat, men kanskje kan det gjøre det mer lystbetont å prøve :-) I helgen hadde jeg med meg en fireåring som ikke ville smake på noe, til slutt tok jeg mat og puttet inn i munnen på han, før han rakk å tenke, han så på meg og sa "godt", så smilte jeg til han.

Han er så vanskelig med mat.

 

 

Jeg har brukt belønningssystem for ulike ting, særlig for øving på instrumenter, da viktig at øver litt hver dag. Jeg lager plakater med dager og der klistrer de klistermerker, når feks 7 eller 10 eller 20 klistremerker får en gave.(alders og nivå beregnet) Dette har fungerte kjempefint hos oss.

 

 

Vi har brukt dette systemet fra 3 års alder. Da startet med 10 min øving også utvidet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Jeg synes det kommer litt an på hvor lenge dette har vart og hvor få matvarer barnet er villig til å spise.  Dersom ungen blir veldig rigid i forhold til hva han vil spise, så ville jeg prøvd med et belønningssystem for å bryte et mønster.

 

Kjenner to "selektive spisere" som i lange perioder har levd på kun noen få matvarer. Dette skaper problemer både sosialt og ernæringsmessig, men det er jo heldigvis kun noen få barn som blir så "ekstreme".

Hei!

 

 

Vi har et sånt barn på besøk her ganske ofte. Hun er utrolig søt :) , og jeg vet om problemet så jeg spør derfor foreldre hva jeg skal kjøpe inn. Det er rød saft, kjøttkaker, og lollipop, ikke noe annet, og hun er 9 år. Mine barn som er litt sære selv, men spiser mye forskjellig, bare skal ha så godt tilberedt, riktig og delikat og innbydende mat, syns dette er rart selv. For det er ganske ekstremt, kun et pålegg feks kan spise. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Lykke til! :)

Håper at det blir både morsomt og fruktbart! :)

Anonymous poster hash: 1b488...931

 

Tusen takk :)

 

 

Anonymous poster hash: 692cc...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

 

 

Vi har et sånt barn på besøk her ganske ofte. Hun er utrolig søt :) , og jeg vet om problemet så jeg spør derfor foreldre hva jeg skal kjøpe inn. Det er rød saft, kjøttkaker, og lollipop, ikke noe annet, og hun er 9 år. Mine barn som er litt sære selv, men spiser mye forskjellig, bare skal ha så godt tilberedt, riktig og delikat og innbydende mat, syns dette er rart selv. For det er ganske ekstremt, kun et pålegg feks kan spise. ?

Hjelpes! Det var ikke store utvalget, og godt å se et eksempel på at det kan være verre. Det beroliger meg litt i forhold til at min spiser noe mer enn det. H*n spiser variert til frokost, lunsj og kvelds, med både knekkebrød, brød, oster, kjøttpålegg. Juice, biola og melk til drikke. Frukt som eple, appelsin, mandarin, druer, melon. 

Når jeg tenker meg om så ser det ikke ut til at jeg behøver å være så bekymret?

 

Det er middagen som er vanskeligst, og skulle sett at jeg fikk i h*n litt fisk, poteter og grønnsaker.

Anonymous poster hash: 692cc...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...