Gå til innhold

Sommerferieregler for store barn/ungdommer


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Ja, da er det sommerferie for ungene :-) Deilig det! Men vi skal jobbe enda et par uker, mens ungene dels skal på leir/turer osv, dels skal sløve hjemme...

 

Vi har ikke satt noen faste regler for hvordan vi vil ha det hjemme, men det er nok lurt. Snakket akkurat med 12 og 14 åringen, og de hadde stått opp halv ti, og det er jo akseptabelt. Sola skinner her i dag, så jeg sa de måtte komme seg ut på tur, siden det skal regne i morgen. Og det skal de.

 

Men - så blir det noen dager med regn. Og hvordan skal en gjøre det ift se på TV, være på data/Ipad osv? Hva med husarbeid? De er egentlig ganske flinke til å lage mat, kan også f.eks, henge opp tøy hvis jeg ber dem, men vanlig rydding, rengjøring og støvsuging er de litt slappe på. Og de skal jo ha ferie...

 

Hvordan balansere mellom ferie, sløvetid, aktive dager med venner osv?

 

I går tuppet jeg 12 åringen i seng klokka 22, og 14 åringen i seng klokka 24. Det får holde... Men ser at det nok blir en utfordring etter hvert. Og når skal mannen og jeg få til å snakke uten 2 flagrende par med ører rundt oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

 

Men - så blir det noen dager med regn. Og hvordan skal en gjøre det ift se på TV, være på data/Ipad osv? Hva med husarbeid? De er egentlig ganske flinke til å lage mat, kan også f.eks, henge opp tøy hvis jeg ber dem, men vanlig rydding, rengjøring og støvsuging er de litt slappe på. Og de skal jo ha ferie...

 

Jeg har ikke så mange gode råd, men mor og far må også gjøre husarbeid t.o.m. når de har ferie, så hvorfor skulle ikke barna også gjøre husarbeid i sin ferie?

Jeg synes at de godt kunne gjøre litt ekstra i huset når de har ferie. Kanskje noe av det ekstra hus/hagearbeidet de evt gjør (om det er veldig mye) kunne regnes som en liten sommerjobb med utebetaling av litt ekstra penger?

 

Anonymous poster hash: 52007...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

De har gjort litt i dag: ryddet gang og loftstue, brettet tøy og laget is :-)

 

Synes godt de kan gjøre litt hver dag når de er hjemme, men jeg må nok være konkret og ikke bare si "Rydd" eller "Gjør litt husarbeid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme utfordring her. En 15-åring som ikke gidder å gjøre non ting, bare reke ute med kompiser til langt på kveld. Når jeg ber ham om å rydde etter seg blir han irritert og sur og fyker opp på rommet sitt eller ut. 

 

Jeg prøver å få ham til å ta småjobber for å tjene penger til han skal på tur med Aktive Fredsreiser i september men han gidder ikke det heller. Dersom dere andre tenåringsforeldre har gode tips til å få disse ungdommene til å bidra ta jeg i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Tror rådet må være konkretisering. Lag en liste med ting som skal gjøres i løpet av uka, og la evt han selv velge ut hvilke oppgaver han skla gjøre hver dag.

 

Og så må i alle fall jeg bli stående til de har tatt tingene sine (f.eks. glass og tallerkner som står på stuebordet) og satt dem i oppvaskmaskinen. Hvis jeg bare sier det, og går ut i et annet rom, glemmer de det...  Jeg snakket med dem om det nå i stad, og sa at jeg ønsket ikke å mase sånn, og at hvis de gjorde slik smårydding av seg selv, så ble det jo mindre mas. Men ikke så lett å få til å virke i praksis da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips, skal forsøke det. Lunta mi er temmelig kort overfor smårot som både han og storsøsteren hans på 22 år strør om seg med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...