Gå til innhold

Gutter på fjelltur


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

I dag har jeg sendt av gårde min 14-åring på fjelltur sammen med to kamerater. De har planlagt turen selv, og ordnet og styrt stort sett på egenhånd i forkant av turen. Jeg har imidlertid fått min sønn til å komme med noen gode spørsmål og innvendinger de siste par uker, og jeg håper guttene nå er godt forberedt på 3 flotte og litt spennende døgn i telt!

 

Litt nifst er det jo da - de er uten mobildekning der de skal slå leir, men ifølge en av dem var det visst mobildekning i nærheten. Jeg har gitt min gutt streng beskjed om ikke å gå på tur alene, og det håper jeg han holder. Han fikk med seg et kart over området, og jeg håper de kikker på det før de starter å gå. De skal for det meste holde seg i ro og fiske, men litt turer blir det nok. Regner med at det blir litt småkaldt i teltet om natta - men de overlever vel 5 grader tenker jeg.

 

Blir spennende å høre om han hadde med nok tøy og nok mat...

Det går helt sikker veldig fint, og jeg er sjeleglad over å ha en gutt som tør å hive seg ut på nye utfordringer, og som synes det er gøy å være ute på tur :-)

 

(men litt nervøs kjenner jeg jo at jeg er...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I dag har jeg sendt av gårde min 14-åring på fjelltur sammen med to kamerater. De har planlagt turen selv, og ordnet og styrt stort sett på egenhånd i forkant av turen. Jeg har imidlertid fått min sønn til å komme med noen gode spørsmål og innvendinger de siste par uker, og jeg håper guttene nå er godt forberedt på 3 flotte og litt spennende døgn i telt!

 

Litt nifst er det jo da - de er uten mobildekning der de skal slå leir, men ifølge en av dem var det visst mobildekning i nærheten. Jeg har gitt min gutt streng beskjed om ikke å gå på tur alene, og det håper jeg han holder. Han fikk med seg et kart over området, og jeg håper de kikker på det før de starter å gå. De skal for det meste holde seg i ro og fiske, men litt turer blir det nok. Regner med at det blir litt småkaldt i teltet om natta - men de overlever vel 5 grader tenker jeg.

 

Blir spennende å høre om han hadde med nok tøy og nok mat...

Det går helt sikker veldig fint, og jeg er sjeleglad over å ha en gutt som tør å hive seg ut på nye utfordringer, og som synes det er gøy å være ute på tur :-)

 

(men litt nervøs kjenner jeg jo at jeg er...)

Hei!

Så fint at han er friluftsinteressert!

Jeg synes at det er bra at gutten din fikk ta ansvaret selv for pakkingen.

Han er kanskje også vant med naturen og mange av de utfordringene som han kan møte.

Jeg håper at du greier å la være å være nervøs

Det blir sikkert en fin tur for guttene! :)

 

Klem til deg :)

 

Anonymous poster hash: 85870...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

I dag har jeg sendt av gårde min 14-åring på fjelltur sammen med to kamerater. De har planlagt turen selv, og ordnet og styrt stort sett på egenhånd i forkant av turen. Jeg har imidlertid fått min sønn til å komme med noen gode spørsmål og innvendinger de siste par uker, og jeg håper guttene nå er godt forberedt på 3 flotte og litt spennende døgn i telt!

 

Litt nifst er det jo da - de er uten mobildekning der de skal slå leir, men ifølge en av dem var det visst mobildekning i nærheten. Jeg har gitt min gutt streng beskjed om ikke å gå på tur alene, og det håper jeg han holder. Han fikk med seg et kart over området, og jeg håper de kikker på det før de starter å gå. De skal for det meste holde seg i ro og fiske, men litt turer blir det nok. Regner med at det blir litt småkaldt i teltet om natta - men de overlever vel 5 grader tenker jeg.

 

Blir spennende å høre om han hadde med nok tøy og nok mat...

Det går helt sikker veldig fint, og jeg er sjeleglad over å ha en gutt som tør å hive seg ut på nye utfordringer, og som synes det er gøy å være ute på tur :-)

 

(men litt nervøs kjenner jeg jo at jeg er...)

Hei!

 

Du trenger nok ikke engste deg, fornuftige barn bevarer roen, når de må.

 

Jeg erfarte dette, da det skjedde en ulykke med rødsprit på en tur med min datter, samme alder.

 

Når alle jentene fikk panikk, fikk mitt barn det andre barn ut i vannet og organiserte all hjelp inkludert politi og ambulanse, samt oss.

 

Jeg var samtidig med politiet på stedet, og det andre barn skadet, så ble kjørt i ambulanse.

 

Vår datter snakket ikke, helt taus, men i følge mødrene til de andre jentene var det takket være hene at det gikk så bra som det gjorde, at hun fikk samlet de gråtende venninnene, og organisert en hard gåtur mot bommen, etter at ambulanse og politi var varslet.

 

Vi fikk ikke svar, hun var i en type sjokk, da hun stod der, men i ettertid har jeg forstått at hun metserlig taklet situasjonen, helt til noen andre/ vi tok over. Da orket hun ikke mer.

 

Dette er en kort oppsummering av en svært alvorlig situasjon, men som takket være fornuft og at man tenker klart og rasjonelt fikk et godt utfall. Jeg har derfor en type respekt for mitt barn som ulykken ellers ikke ville gitt. Jeg tror man må våge for å leve og for å se potensiale og det ekstremt brae som kommer frem nettopp når ulykken inntreffer.

 

Jeg tenker ikke to ganger om på å sende henne eller min sønn på nye friluftsturer, jeg vet de mestrer det og gjør alt de kan riktig når de må, de skriker ikke, men bevarer roen.

 

Kanskje sånn blir det når man ikke løper til med plaster og blåsing, men med fornuft og forstand, jeg vet ikke... det var en helt ny tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Hei!

 

Du trenger nok ikke engste deg, fornuftige barn bevarer roen, når de må.

 

Jeg erfarte dette, da det skjedde en ulykke med rødsprit på en tur med min datter, samme alder.

 

Når alle jentene fikk panikk, fikk mitt barn det andre barn ut i vannet og organiserte all hjelp inkludert politi og ambulanse, samt oss.

 

Jeg var samtidig med politiet på stedet, og det andre barn skadet, så ble kjørt i ambulanse.

 

Vår datter snakket ikke, helt taus, men i følge mødrene til de andre jentene var det takket være hene at det gikk så bra som det gjorde, at hun fikk samlet de gråtende venninnene, og organisert en hard gåtur mot bommen, etter at ambulanse og politi var varslet.

 

Vi fikk ikke svar, hun var i en type sjokk, da hun stod der, men i ettertid har jeg forstått at hun metserlig taklet situasjonen, helt til noen andre/ vi tok over. Da orket hun ikke mer.

 

Dette er en kort oppsummering av en svært alvorlig situasjon, men som takket være fornuft og at man tenker klart og rasjonelt fikk et godt utfall. Jeg har derfor en type respekt for mitt barn som ulykken ellers ikke ville gitt. Jeg tror man må våge for å leve og for å se potensiale og det ekstremt brae som kommer frem nettopp når ulykken inntreffer.

 

Jeg tenker ikke to ganger om på å sende henne eller min sønn på nye friluftsturer, jeg vet de mestrer det og gjør alt de kan riktig når de må, de skriker ikke, men bevarer roen.

 

Kanskje sånn blir det når man ikke løper til med plaster og blåsing, men med fornuft og forstand, jeg vet ikke... det var en helt ny tanke.

Det er rødspritulykke jeg er mest redd for (i tillegg til fall fra fjellskrenter og i elva - men sannsynligheten for det er nokså liten). En gutt ikke langt fra oss ble sterkt brannskadet for noen år siden pga rødspritulykke - men det endte heldigvis godt.

 

Jeg vet faktisk ikke helt hvordan min gutt vil reagere i en slik stressituasjon som en ulykke er. Vanligvis er han veldig fornuftig og klok, men jeg vet ikke helt hvordan psykisk stress hos ham vil arte seg. Jeg seg blir helt kaldt og handler helt rasjonelt og klokt. Jeg samler utrolig mye krefter, sier minimalt med ord og fokuserer enormt på å være den sterke (og evt trøste den skadde). Etterpå når det verste er over, eller noen andre har overtatt, blir jeg fullstendig utmattet.

 

Vi har ikke hørt noen ting fra guttene - de har det sikkert helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man som foreldre skal være kjempeglade når ungene viser tegn til å være friluftsinteresserte :) Skjønner godt du bekymrer deg litt, men dette kommer til å gå bra - og gutta vil bli en stor opplevelse rikere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg tror man som foreldre skal være kjempeglade når ungene viser tegn til å være friluftsinteresserte :) Skjønner godt du bekymrer deg litt, men dette kommer til å gå bra - og gutta vil bli en stor opplevelse rikere :)

Ja - jeg er kjempeglad han er friluftsinteressert! Da er en av våre viktige verdier gitt videre til neste generasjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja - jeg er kjempeglad han er friluftsinteressert! Da er en av våre viktige verdier gitt videre til neste generasjon :-)

Enig! Jeg har to frilluftsinteresserte døtre, og en som ikke er fullt så ivrig ;) Eldste på 16 blir gjerne med på kortere fjellturer osv, men er ikke overvettes begeistra ;) Av den grunn ble jeg happy da hun og venninnene sist uke bestemte seg for å overnatte i båt som sto på land ;) De grilla, var ute og rodde, sov i båten og hadde det helt prima :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...