Gå til innhold

når voksne ekskluderer barn i lek


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Datteren min hadde avtalt med ei jente i klassen om å leke sammen i dag. Hun gledet seg veldig. Etter to timer kom hun hjem. Moren hadde sagt at "nå har du vært her i to timer, så nå må du reise hjem". Det viser seg at jenta hadde avtalt med en annen jente i klassen også, som hun heller ville leke med - alene. Denne jenta hadde kommet litt før.. Jeg syntes dette er fryktelig leit.

Samme moren ba kun 4 av 7 jenter i klassen i bursdag også.

Anonymous poster hash: b03ad...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis historien er korrekt referert, lar denne moren antakelig datteren bestemme "alt" når det gjelder denslags, uten å veilede noe særlig når det gjelder sosiale spilleregler. Det er uheldig, men hun er ikke alene om det. Det handler sannsynligvis ikke om å ekskludere den ene eller den andre som person, men å la datteren være sentrum i sitt sosiale verdensbilde.

Prøv å la være å formidle til datteren din at du synes det er fryktelig. Oppmuntre henne til å være mer inkluderende selv, spesielt når det gjelder å være sammen fler enn to og to, og til å ha en større venninnekrets enn bare noen få. Over helgen er det sikkert flere som har kommet hjem fra ferie, så da blir det enklere å utvide sirkelen litt.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut for at du har rett, laban, men mamma hjertet mitt gråter :-(

Anonymous poster hash: b03ad...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut for at du har rett, laban, men mamma hjertet mitt gråter :-(

Anonymous poster hash: b03ad...8eb

Vis henne for all del ikke at du er lei deg! ;)

 

Hadde dette vært min niåring, så hadde jeg rett og slett prøvd å bagatellisere det tror jeg... Jeg ville sagt at "Jeg skjønner du ble lei deg, men jammen var det kjekt at dere to fikk to timer sammen før den andre venninna kom. Det er ikke sikkert mammaen hennes er vant til at man kan være flere enn to jenter sammen, men jeg er glad for at du klarer det helt fint! Noen ganger kan vi voksne også tenke litt merkelig selv om vi er voksne!"   

    

Barn lærer også av skuffelser, men jeg tror det er viktig at de lærer å ikke grave seg ned i skuffelsene. Skuffelser skal man riste av seg og sette på kontoen for "ubetenksomhet", og klarer man å tenke og føle slik allerede når man er barn, så er jeg overbevist om at skuffelser i voksenlivet også blir lettere å takle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut for at du har rett, laban, men mamma hjertet mitt gråter :-(

Anonymous poster hash: b03ad...8eb

Jeg tror noe av utfordringen er å ikke leve seg alt for mye inn i følelsen av avvisning. Synes labans råd er svært gode. Det er en stor fordel for unger om de ikke blir altfor sårbare og legger for mye i slike episoder. Bruk episoden pedagogisk mht hvor viktig det er at flere kan leke sammen og at det ikke er noe hyggelig å bli ekskludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jenta mi er heldigvis ei som lar det prelle av seg... i allefall tilsynelatende. -Men tror ikke jeg kommer til å la henne leke der igjen.

Anonymous poster hash: b03ad...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi er heldigvis ei som lar det prelle av seg... i allefall tilsynelatende. -Men tror ikke jeg kommer til å la henne leke der igjen.

Anonymous poster hash: b03ad...8eb

Jeg synes du skal la henne få leke der igjen.... Jenta hun var på besøk hos er egentlig uskyldig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er andre gangen det skjer hos de. Forrige gang var datteren min en av to som ikke ble bedt i bursdag. Har mer lyst til å skåne datteren vår enn å la henne få skuffelsen igjen

Anonymous poster hash: b03ad...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er andre gangen det skjer hos de. Forrige gang var datteren min en av to som ikke ble bedt i bursdag. Har mer lyst til å skåne datteren vår enn å la henne få skuffelsen igjen

Anonymous poster hash: b03ad...8eb

Hvis de kun er 7 jenter i klassen hennes, så tror jeg du gjør uklokt i å ikke opprettholde kontakt med flest mulig. I små jentemiljøer er det ofte mye frem og tilbake, men de lærer en del sosial kompetanse gjennom å finne ut av dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er heldigvis ei som lar det prelle av seg... i allefall tilsynelatende. -Men tror ikke jeg kommer til å la henne leke der igjen.  (...)   Har mer lyst til å skåne datteren vår enn å la henne få skuffelsen igjen

Anonymous poster hash: b03ad...8eb

Hvis hun er robust nok til ikke å la sånt bli en stor sak, er det en fin egenskap som hun kommer til å få god bruk for.  Du kan ikke skåne henne for alle ubetenksomme mennesker, verken jevnaldrende eller voksne.  Du skriver ikke hvor gamle de er, men hvis de er 7 jenter i klassen, blir det sikkert nok intriger om ikke mødrene skal overstyre altfor mye.  Men det er selvfølgelig best om de kan være sammen på mange forskjellige måter, både hele gruppa og færre.  Det bør i hvert fall ikke ende med tre sett bestevenninnepar og en som er alene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er andre gangen det skjer hos de. Forrige gang var datteren min en av to som ikke ble bedt i bursdag. Har mer lyst til å skåne datteren vår enn å la henne få skuffelsen igjen

Anonymous poster hash: b03ad...8eb

Det er en god ting å lære barn å takle dette. Noe av det verste vi som foreldre kan gjøre, er å skåne ungene for "alt mulig"... Livet byr på opp- og nedturer, og dette må mennesker lære å takle som barn, ellers fikser de det neppe som voksne. Du har sikkert lest om "curlinggenerasjonen"? Sier ikke at du er en slik forelder altså, men veldig greit for alle foreldre å ha dette i bakhodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er utrolig hva foreldre kan finne på. Merkelig oppførsel. Virker helt utenkelig for meg å jage noen hjem fordi en annen veninne kommer. Lurt kan det være å oppmuntre dattera di til å være med andre men ikke nekte henne å være sammen med den veninnen. Men godt å vite at vennene har foreldre som ikke ekskluderer noen. Gjør de det så er det bare et tidsspørsmål før din datter blir holdt helt utenfor. Det er barn av slike foreldre som utestenger og mobber andre, fordi de har lært hjemme at de kan utestenge om de skulle ønske det.



Anonymous poster hash: 09f6f...704
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...