Gå til innhold

15-åring som lyver og gir blaffen


gwanju

Anbefalte innlegg

15-åringen min har i løpet av sommeren forandret seg fra å være en ganske grei og ærlig gutt, til å bli en som lyver og sluntrer unna forpliktelser.  Tre ganger i løpet av sommeren har han løyet om at han har gått på fotballtrening og at han skal komme rett hjem etterpå. Vi har ventet på ham for at vi skal spise sammen hele familien, men han har ikke kommet hjem til avtalt tidspunkt. Når vi har konfrontert ham med hvor han har vært får vi til svar at han "bare har vært ute" Han vil ikke si hvorfor han ikke har vært på trening eller hva han har drevet med, Han har også begynt å svare trenerren frekt og ikke bry seg om at han blir korrigert og irettesatt.

Det virker som om han synes det er tøft å skulke unna treninger og ellers bare suse rundt og ikke ta ansvar for noen ting. Når han kommer hjem om kvelden går han rett på rommet sitt uten å veksle et ord med oss, det er såvidt han kan strekke seg til å sitte sammen oss å spise. Det er en guttegjeng på en 5-6 stykker han er sammen med og som holder på sammen måte, de felste av disse guttene har frie tøyler hjemme og gjør stort sett som de vil, det er dermed ikke så lett å få til en felles foreldreavtale om oppførsel.

 

Jeg er bekymret for at junior skal dra med seg disse disse holdningene inn i skolen også, vi så litt tendenser til det i vår. Noen som har gode råd eller tips til hvordan jeg takler en slik oppførsel?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har de ikke sommerferie fra fotballtreningen?  Akkurat den saken hadde jeg tatt separat, uten å blande inn middagstider eller andre krangleemner.  La treneren takle en evt. konflikt mellom de to, det er treneren som har erfaring med (og blir betalt for å håndtere) sånt.  Snakk med junior om fotballen nå før høstsesongen starter - er det slik at han egentlig er lei av organisert idrett og leter etter et påskudd til å slutte?  Hvis ikke, gjør det klart at dere foreldrene, treneren og klubben er enige om at den som vil være med på kamp og cup, også må stille på trening, og fravær uten grunn og / eller beskjed på forhånd raskt vil få resultater (som f.eks. ingen penger til fotballsko etc.).  Dersom han vil ut av fotballen, prøv å finne ut om det er fordi han ønsker seg (enda) mer tid til å surre rundt, eller om det er en reell grunn - som kan fikses ved å bytte klubb eller erstatte fotballen med en aktivitet som er mindre konkurransebetont.   

 

Er han det eldste barnet?  Dere kan ikke behandle ham som en 10-åring lenger, men dere kan gjøre det klart at avtaler må holdes dersom han skal få beholde eller utvide friheten.  Prøv å få i stand noen kompromisser som alle kan leve med, f.eks. at han spiser med dere til fastsatt tid de 4 første skoledagene i uka, mot å få droppe ut på fredagene.  Tilsvarende med andre regler som f.eks. innetider - kanskje de bør revurderes litt, siden han ikke er noe barn lenger, men vær tydelig på at det dere blir enige om, skal overholdes og i hvert fall ikke brytes uten at han gir beskjed.  Jeg regner med at han har mobil?  Minn ham på at den også kan brukes for kontakt med hjemmet - spesielt hvis det er dere som betaler regningen, går det an å legge inn noen betingelser der.    

 

Når det gjelder skolen, hjelper ansvarliggjøring mer enn mas.  Skal han opp i 10. klasse, er jo resultatene avgjørende for hvilken vgs han kommer inn på.  Prøv å få fram at han ikke straffer dere (eller lærerne) ved å gi f, men bare seg selv (jeg vet at det ikke er lett :mellow:).  Hvis det er noe spesielt han har lyst til å gjøre etter 10., forsøk å finne ut hvor høyt snitt han må ha, hvor han kan risikere å havne hvis han ikke klarer det (kanskje på en skole med lang vei eller på en linje han ikke vil trives på), osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill Laban. Han er minstebarnet, har en søster som er 23, og de så forskjellige som natt og dag.

 

Når det gjelder fotballen er han nok litt lei, de startet treningen en  uke før Norway cup og siden klubben er medarrangør ble det mye ekstra i forbindelse med Norway cup.  De er veldig få gutter på laget og treneren vil gjerne at junior skal fortsette slik at de i iallfall er 12 stk. Han spiller håndball i tillegg og har det som hovedsport, det vet fotballtreneren, og prøver å tilpasse juniors deltagelse etter det. Junior vil slutte den ene dagen og fortsette neste dag, han klarer ikke å bestemme seg.

 

Nå i sommer har han fått ganske frie tøyler med hensyn til når han skal stå opp  og når han skal legge seg, dermed  har han snudd døgnet på hodet. Dette har vi prøvd å stramme inn på nå de siste ukene ved å forlange at han skal være inne til kl.23.00. Bryter han det får han ikke gå ut på kvelden.

 

Han har ingen klare formeninger om hva slags skole han vil inn på neste år, holdningen hans nå er at han kommer inn på en eller annen skole uansett. Vi har ikke snakket så veldig mye skole nå i sommer men gitt klar beskjed om at han må satse nå dette siste året på ungdomsskolen for at han skal komme inn på en god skole neste år. Men nå de siste ukene har det ikke nyttet å snakke fornuft til ham, han er mest opptatt av hvordan han ser ut og hva jentene synes om ham, alt annet er uvesentlig:)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som har to håndballspillende barn?  Jeg kjenner deg igjen fra tidligere fordi du har barn med samme kjønn og aldersforskjell som vi har.  Vår lillebror er 14 og skal opp i 8. og nedprioriterer håndballen til fordel for fotballen, ellers er alt helt likt - både når det gjelder at søsteren kommer fra en annen planet (der avkommet leveres med plikt- og ansvarsfølelse samt ordenssans) og at jentene plutselig har fått betydning for juniors prioriteringer, ikke minst i klesveien :wacko:

 

Det er i hvert fall imponerende at han har klart å spille begge deler så lenge - all ære til treneren som respekterer at håndballen er viktig, mange fotballtrenere tåler ikke allsidighet :angry:  Det er jo fint hvis han har overskudd og lyst til begge deler, men det er jo ikke så bra for noen om han uteblir uten å si fra.  Så kanskje det blir nødvendig å rydde litt opp i antall treninger pr. uke når skolen starter igjen.

 

Det er lettere å få fokus på skolearbeid hvis de har en konkret mål, men dette blir det også mye snakk om i 10. klasse - om noen måneder er det åpne skoler osv.  Kanskje han blir litt tent på noe da - i så fall får dere benytte anledningen til å kjøre på med motivasjon til å skjerpe innsatsen!  Skriv inn hvis dere finner på noe som virker, jeg får helt sikkert bruk for slike tips jeg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som har to håndballspillende barn?  Jeg kjenner deg igjen fra tidligere fordi du har barn med samme kjønn og aldersforskjell som vi har.  Vår lillebror er 14 og skal opp i 8. og nedprioriterer håndballen til fordel for fotballen, ellers er alt helt likt - både når det gjelder at søsteren kommer fra en annen planet (der avkommet leveres med plikt- og ansvarsfølelse samt ordenssans) og at jentene plutselig har fått betydning for juniors prioriteringer, ikke minst i klesveien :wacko:

 

Det er i hvert fall imponerende at han har klart å spille begge deler så lenge - all ære til treneren som respekterer at håndballen er viktig, mange fotballtrenere tåler ikke allsidighet :angry:  Det er jo fint hvis han har overskudd og lyst til begge deler, men det er jo ikke så bra for noen om han uteblir uten å si fra.  Så kanskje det blir nødvendig å rydde litt opp i antall treninger pr. uke når skolen starter igjen.

 

Det er lettere å få fokus på skolearbeid hvis de har en konkret mål, men dette blir det også mye snakk om i 10. klasse - om noen måneder er det åpne skoler osv.  Kanskje han blir litt tent på noe da - i så fall får dere benytte anledningen til å kjøre på med motivasjon til å skjerpe innsatsen!  Skriv inn hvis dere finner på noe som virker, jeg får helt sikkert bruk for slike tips jeg også ;)

Ja, det  stemmer det at vi har omtrent like gamle barn med samme aldersforskjell og som begger er håndballspillere.  :) Junior har en super fotballtrener som også er kontaktlærer på skolen der han går. Denne læreren/treneren strekker seg langt for å holde på gutta og prøve å oppdra dem. Det er derfor jeg blir så frustert over junior som slunter unna. Jeg får prøve å få ham i tale nå når skolen starter igjen, det kan jo hende at han "lander" litt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...