Gå til innhold

fartsgrense og valg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, det stemmer vel det, men M har også sagt flere ganger at hun bor i det området.

 

Det er da helt uten relevans for saken.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    46

  • Togli

    12

  • slabbedask

    11

  • Captain Cheeseheart

    11

Skrevet

Det er da helt uten relevans for saken.

 

Det har du rett i. Det var ikke jeg som trakk inn vestkantfruer og Teslaer med kraftige motorer ;-)

Skrevet

Jeg deler ikke kritikken av å ligge i 130 km på 4 feltsveg sånn uten videre. Fordi det kommer helt an på forholdene og hvilken trafikk det er.

 

Ved lite trafikk er ikke faren altfor stor, men ved stor trafikk med mye biler som skifter filer, kan dette være farlig.

Det er fullt mulig å ligge i 130 der trafikken er liten for så å senke farten når trafikken blir tettere og når man har kommet seg forbi så kan den økes igjen.

 

Forøvrig er jeg også enig i at det er svært irriterene med de som ligger i venstre fil og surrer og sinker trafikken og ikke kjører fortere enn de som kjører i høyre fil. Jeg har alltid lurt på hva som rører seg i hode på disse tullingene. Det er nesten ikke mulig å ha så liten trafikkforståelse.

Disse er ikke så mye tryggere enn de som ligger i 130 der det er lite trafikk, fordi trafikken blir tett og avstanden til bilene kan bli altfor liten og de kan veldig fort kjøre inn i hverandre .

 

Men det er ikke så mange som kritiserer disse fordi de luller seg inn i tanken på at de kjører ikke fort, de holder jo fartsgrensen, selv om det tross alt går i 90 eller 100.

Skrevet

Jeg deler ikke kritikken av å ligge i 130 km på 4 feltsveg sånn uten videre. Fordi det kommer helt an på forholdene og hvilken trafikk det er.

 

Ved lite trafikk er ikke faren altfor stor, men ved stor trafikk med mye biler som skifter filer, kan dette være farlig.

Det er fullt mulig å ligge i 130 der trafikken er liten for så å senke farten når trafikken blir tettere og når man har kommet seg forbi så kan den økes igjen.

 

Forøvrig er jeg også enig i at det er svært irriterene med de som ligger i venstre fil og surrer og sinker trafikken og ikke kjører fortere enn de som kjører i høyre fil. Jeg har alltid lurt på hva som rører seg i hode på disse tullingene. Det er nesten ikke mulig å ha så liten trafikkforståelse.

Disse er ikke så mye tryggere enn de som ligger i 130 der det er lite trafikk, fordi trafikken blir tett og avstanden til bilene kan bli altfor liten og de kan veldig fort kjøre inn i hverandre .

 

Men det er ikke så mange som kritiserer disse fordi de luller seg inn i tanken på at de kjører ikke fort, de holder jo fartsgrensen, selv om det tross alt går i 90 eller 100.

 

Kritikken gikk vel mer på Madeleines ukritiske tiltro til at egne kjøreferdigheter er det eneste som betyr noe for trafikksikkerheten. Virker ikke som hun tar inn over seg alle de uforutsigbare elementene i trafikken, og i hvilken grad faren i møte med disse blir eksponensielt større med farten.

Skrevet

Kritikken gikk vel mer på Madeleines ukritiske tiltro til at egne kjøreferdigheter er det eneste som betyr noe for trafikksikkerheten. Virker ikke som hun tar inn over seg alle de uforutsigbare elementene i trafikken, og i hvilken grad faren i møte med disse blir eksponensielt større med farten.

Nå har ikke jeg lest hele tråden og alle svarene, men det startet ikke sånn.

Skrevet

Jeg deler ikke kritikken av å ligge i 130 km på 4 feltsveg sånn uten videre. Fordi det kommer helt an på forholdene og hvilken trafikk det er.

 

Ved lite trafikk er ikke faren altfor stor, men ved stor trafikk med mye biler som skifter filer, kan dette være farlig.

Det er fullt mulig å ligge i 130 der trafikken er liten for så å senke farten når trafikken blir tettere og når man har kommet seg forbi så kan den økes igjen.

 

Når man kjører veldig fort, når man en fart der bilen begynner å viberere og veigrepet svekkes veldig. Det har en del med dekktypen å gjøre, for noen dekk er fullstendig uegnet til høy fart. (Dekk er inndelt i ulike typer med bokstavkoder alt etter hvilken fartsgrense de kan brukes for.) Låner eller leier man bil, er det ikke alltid man vet hvilken dekktype som er på bilen. Derfor kan man ta mer sjanse enn man aner.

 

Det er godt mulig vi i Norge ikke har veier som egner seg for 130 eller mer. Veldig ofte har Tyskland 120 km/t -grense på motorvei med 3 felt i hver retning. Det ser ut til at de tar vekk mer og mer av fri-fart strekninger. Hvis man har opplevd å kjøre i et slikt midtfelt i høy fart, kan man oppleve at der kommer en "pedal-Anton" som plutselig dukker opp fra det store intet. Og de suser forbi i så stor fart av man selv nesten kjenner opplevelsen av parkering. Det oppleves ikke greit.

 

Opplevde alvorlig ulykke på motorveien i Tyskland. Biler lå strødd i hytt og pine, en av dem hadde kjørt ut over et jorde mange hundre meter før den stoppet. Flere alvorlig skadde. Jeg tror de gjør rett i å legge fartsgrense på 120 flere steder. Der er nok en grense for hvor høy fart motorveier kan ha uansett forhold.

Skrevet

Når man kjører veldig fort, når man en fart der bilen begynner å viberere og veigrepet svekkes veldig. Det har en del med dekktypen å gjøre, for noen dekk er fullstendig uegnet til høy fart. (Dekk er inndelt i ulike typer med bokstavkoder alt etter hvilken fartsgrense de kan brukes for.) Låner eller leier man bil, er det ikke alltid man vet hvilken dekktype som er på bilen. Derfor kan man ta mer sjanse enn man aner.

 

Det er godt mulig vi i Norge ikke har veier som egner seg for 130 eller mer. Veldig ofte har Tyskland 120 km/t -grense på motorvei med 3 felt i hver retning. Det ser ut til at de tar vekk mer og mer av fri-fart strekninger. Hvis man har opplevd å kjøre i et slikt midtfelt i høy fart, kan man oppleve at der kommer en "pedal-Anton" som plutselig dukker opp fra det store intet. Og de suser forbi i så stor fart av man selv nesten kjenner opplevelsen av parkering. Det oppleves ikke greit.

 

Opplevde alvorlig ulykke på motorveien i Tyskland. Biler lå strødd i hytt og pine, en av dem hadde kjørt ut over et jorde mange hundre meter før den stoppet. Flere alvorlig skadde. Jeg tror de gjør rett i å legge fartsgrense på 120 flere steder. Der er nok en grense for hvor høy fart motorveier kan ha uansett forhold.

Jeg kjenner godt til dekk, jeg kjører selv billøp. Dekk på vanlige biler er stort sett konstruert for langt høyere fart enn 130. Men dekkene kan selvsagt være slitt og da blir høy fart farligere. Men igjen, tilbake til det jeg sier, når forholdene er tilstedet så er det mye annet som kan være langt farligere enn dette selv innenfor fartsgrensene og det tror bilistene ikke er så farlig.

Skrevet

 

Det har vel også noe med hva hun har fortalt tidliger om at kom det brå lyder når hun er ute og kjører så slipper hun rattet, holder hendene for ørene og lukker øynene.

Anonymous poster hash: b7135...ba7

 

Hehe, det høres slettes ikke bra ut.

Skrevet

Jeg deler ikke kritikken av å ligge i 130 km på 4 feltsveg sånn uten videre. Fordi det kommer helt an på forholdene og hvilken trafikk det er.

 

Ved lite trafikk er ikke faren altfor stor, men ved stor trafikk med mye biler som skifter filer, kan dette være farlig.

Det er fullt mulig å ligge i 130 der trafikken er liten for så å senke farten når trafikken blir tettere og når man har kommet seg forbi så kan den økes igjen.

 

Forøvrig er jeg også enig i at det er svært irriterene med de som ligger i venstre fil og surrer og sinker trafikken og ikke kjører fortere enn de som kjører i høyre fil. Jeg har alltid lurt på hva som rører seg i hode på disse tullingene. Det er nesten ikke mulig å ha så liten trafikkforståelse.

Disse er ikke så mye tryggere enn de som ligger i 130 der det er lite trafikk, fordi trafikken blir tett og avstanden til bilene kan bli altfor liten og de kan veldig fort kjøre inn i hverandre .

 

Men det er ikke så mange som kritiserer disse fordi de luller seg inn i tanken på at de kjører ikke fort, de holder jo fartsgrensen, selv om det tross alt går i 90 eller 100.

Enig (selv om min dinosaurlignende bil gjør at jeg må forbli i høyrefeltet stort sett alltid ;-))

Skrevet

Jeg deler ikke kritikken av å ligge i 130 km på 4 feltsveg sånn uten videre. Fordi det kommer helt an på forholdene og hvilken trafikk det er.

 

Ved lite trafikk er ikke faren altfor stor, men ved stor trafikk med mye biler som skifter filer, kan dette være farlig.

Det er fullt mulig å ligge i 130 der trafikken er liten for så å senke farten når trafikken blir tettere og når man har kommet seg forbi så kan den økes igjen.

 

Forøvrig er jeg også enig i at det er svært irriterene med de som ligger i venstre fil og surrer og sinker trafikken og ikke kjører fortere enn de som kjører i høyre fil. Jeg har alltid lurt på hva som rører seg i hode på disse tullingene. Det er nesten ikke mulig å ha så liten trafikkforståelse.

Disse er ikke så mye tryggere enn de som ligger i 130 der det er lite trafikk, fordi trafikken blir tett og avstanden til bilene kan bli altfor liten og de kan veldig fort kjøre inn i hverandre .

 

Men det er ikke så mange som kritiserer disse fordi de luller seg inn i tanken på at de kjører ikke fort, de holder jo fartsgrensen, selv om det tross alt går i 90 eller 100.

Hei!

 

Jeg er helt enig med deg.

 

Jeg burde kanskje bruke andre ord enn "sinkene i venstrefil" osv...

 

For meg og også min man og maange andre, er det irriterende at andre skal "bestemme" hvor fort andre skal kjøre!

 

Jeg mener disse regelrytterne, gjør trafikken farligere, de som brenser opp andre ved å stenge trafikken i venstrefil.

 

Jeg kjører i ca 130 km /h i 100 sone, når andre vil kjøre fortere, selvsagt legger jeg meg i høyrefil og slipper forbi, det gjør enhver god sjåfør, det skaper flyt i trafikken, og videre trygghet for andre, de som sperrer, det er de som lager trafikkfarlighet, feks får det andre til å irritere seg, legge seg helt opp i baken på dem, kjøre forbi på andre siden osv...

Jeg skrev aldri at jeg råkjører, men jeg reagerer på den virkeligheten andre later som de lever i, man får følelsen av at jeg er spesiell som ligger i 130 i 100 sone, men jeg vet det er jeg ikke, mange kjører forbi meg, og jeg mener god trafikk kultur handler om å respektere at andre tar andre avgjørelser og vil kjøre fortere enn meg, deg sperrer ingen og irriterer meg aldri over de som kjører fort, derimot de som ligger kjører som pensjonister, syns jeg utgjør en større risiko i trafikken.

 

Og jeg vet jeg ikke er alene om den oppfattelsen.

 

Jeg vet også jeg er en god sjåfør, jeg hadde ikke fått sertifikat på buss, stor tilhenger osv... hvis jeg ikke kjørte aktsomt, kan manøvrere og lukeparkere med tilhenger, kanskje burde alle for å få sertifikat lære seg å lukeparkere på 5 -10 sekunder, det sier mye om trafikkferdigheter hvis man ikke klarer å rygge med tilhenger!

Skrevet

 

Det er vel fortsatt et mål å diskutere sak og ikke person?

Anonymous poster hash: fd712...8fd

 

Hei!

 

Ja det er et poeng.

 

Samt at når jeg har kjørt opp i Oslo på buss og større kjøretøy, så vil vel det si at jeg er flink på å manøvrere større kjøretøy. Da jeg kjørte opp på buss, fikk jeg følgende kommentar, "du kjører aktsomt, og er veldig god på å avpasse fart", jeg ble glad, for bussen jeg måtte kjøre opp på hadde rattgir og ikke gir i gulvet og jeg hadde kun kjørt en buss med annet type gir. 

 

Nå kjører jeg kun fartsgrensen nesten i byen, jeg syns trafikkbilde er til tider overveldende, så jeg tar andre forholdsregler, men på motorveien dreier det seg mer om bil, fart og kjøreflyt, det er ikke fare for at mennesker plutselig løper over på rødt lys, det blir litt som å kjøre på bane:-) 

BrukerErAnonym
Skrevet

 

Det er vel fortsatt et mål å diskutere sak og ikke person?

 

 

Slik har det vært fra og med side 2.

BrukerErAnonym
Skrevet

Jeg skrev aldri at jeg råkjører, 

 

Men hvis du kjører i 130 i 100 sone kjører du for fort, og får bot hvis du blir tatt.

BrukerErAnonym
Skrevet

det sier mye om trafikkferdigheter hvis man ikke klarer å rygge med tilhenger!

 

Det sier mye om kjøreferdigheter, men sier ingen ting om trafikkferdigheter.

Skrevet

Jeg kjenner godt til dekk, jeg kjører selv billøp. Dekk på vanlige biler er stort sett konstruert for langt høyere fart enn 130. Men dekkene kan selvsagt være slitt og da blir høy fart farligere. Men igjen, tilbake til det jeg sier, når forholdene er tilstedet så er det mye annet som kan være langt farligere enn dette selv innenfor fartsgrensene og det tror bilistene ikke er så farlig.

 

Sorry for å evt kuppe tråden, men jeg trenger faghjelp som ikke fakturerer i 1000-kroners klassen  :angry:

 

Jeg kjøpte en bil for noen måneder siden som har helårsdekk. Jeg er skeptisk da jeg bor i høyden og utenfor allfarvei. "Alle" sier at helårsdekk er ok, men jeg tenker at piggdekk er løsningen? Kommer til å kjøpe det uansett, men et argument fra en fagperson hadde vært fint  :wub:

Skrevet

Sorry for å evt kuppe tråden, men jeg trenger faghjelp som ikke fakturerer i 1000-kroners klassen  :angry:

 

Jeg kjøpte en bil for noen måneder siden som har helårsdekk. Jeg er skeptisk da jeg bor i høyden og utenfor allfarvei. "Alle" sier at helårsdekk er ok, men jeg tenker at piggdekk er løsningen? Kommer til å kjøpe det uansett, men et argument fra en fagperson hadde vært fint  :wub:

Jeg er så avgjort ikke fagperson, men jeg har kjørt på helårsdekk de siste årene. Har gått greit, har til og med kommet meg til fjells et par ganger om vinteren. Allikevel har jeg savnet piggdekkene mine når jeg vært på vei oppover kronglete og isete veier.

 

Kan du ikke vente til vinteren er godt i gang før du tar stilling til om du trenger piggdekk?

Skrevet

Men hvis du kjører i 130 i 100 sone kjører du for fort, og får bot hvis du blir tatt.

Nå er jeg oppriktig nysgjerrig. Overskrider du aldri fartsgrense på motorvei?

 

Når jeg kjører på E6, så danner jeg alltid kø dersom jeg holder fartsgrensen.

Skrevet

Sorry for å evt kuppe tråden, men jeg trenger faghjelp som ikke fakturerer i 1000-kroners klassen  :angry:

 

Jeg kjøpte en bil for noen måneder siden som har helårsdekk. Jeg er skeptisk da jeg bor i høyden og utenfor allfarvei. "Alle" sier at helårsdekk er ok, men jeg tenker at piggdekk er løsningen? Kommer til å kjøpe det uansett, men et argument fra en fagperson hadde vært fint  :wub:

Gode helårsdekk er like gode på snø som pigg, men er det bratt og mye is, så ville jeg nok ha valgt pigg, de griper bedre både oppover og nedover. Jo tyngre bil, jo viktigere er det med pigg. Jeg har en stooor Suv og der nytter det ikke med helårsdekk på den og det jeg merker det best er bremseeffekten, da må jeg ha pigg. Jeg kommer meg frem overalt med 4 hjulsdrift og helårsdekk, men nedover igjen blir det verre med helårsdekk.

Jeg bruker helårsdekk på sommerdekkene, så kan jeg drøye litt med å skifte over ved de første snøfallene, men når vinteren kommer for fullt så setter jeg på piggdekk..

 

Med andre ord kommer det helt an på hva slags føre det er i ditt området og hvor stor bil du har.

Skrevet

Jeg er så avgjort ikke fagperson, men jeg har kjørt på helårsdekk de siste årene. Har gått greit, har til og med kommet meg til fjells et par ganger om vinteren. Allikevel har jeg savnet piggdekkene mine når jeg vært på vei oppover kronglete og isete veier.

 

Kan du ikke vente til vinteren er godt i gang før du tar stilling til om du trenger piggdekk?

 

Hehe, nei jeg kan ikke vente på vinteren da det allerede er snø på "Heia"  :P Og jeg venter bare på svar fra en yrkessjåfør e.l. slik at jeg kan si "at en fagperson anbefalte meg osv.." Skeptisk til helårsdekk, serru  :)

Skrevet

Hehe, nei jeg kan ikke vente på vinteren da det allerede er snø på "Heia"  :P Og jeg venter bare på svar fra en yrkessjåfør e.l. slik at jeg kan si "at en fagperson anbefalte meg osv.." Skeptisk til helårsdekk, serru  :)

Kremmmt... det var nettopp yrkessjåfører som rådet meg til å kjøpe helårsdekk;-) Ble sagt at ingen yrkessjåfør med tilsvarende bil ville ha skiftet dekk to ganger i året.

 

Helårsdekk finnes for øvrig i mange ulike kvaliteter, så kanskje du skal sjekke hvordan dine dekk har klart seg på tester av vinterdekk?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...