Gå til innhold

fartsgrense og valg


Anbefalte innlegg

 

Jeg råkjører ikke!

 

 

 

Jeg reagerer på hvordan du beskriver at du "må drive slalomkjøring for å komme forbi de som ligger i venstrefil jeg kommer forbi, jeg legger meg over i høyrefil og smetter inn foran regelrytterne i venstrefil".

 

Sånn sikk-sakk-kjøring på motorveien er livsfarlig, og din beskrivelse er nettopp råkjøring.

 

Jeg innrømmer gladelig at jeg som regel ligger mellom 110 og 120 på E6 mellom Oslo og Gardermoen når det er lite trafikk. Men jeg holder meg stort sett alltid under 120. Og jeg kjører aldri forbi i høyrefila. 

 

Jeg støtter deg for øvrig i at det er ganske vanlig å bli forbikjørt selv om man sjøl ligger i høy hastighet, uten at jeg synes det er spesielt ok. 

Fortsetter under...

  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    46

  • AnonymBruker

    16

  • Togli

    12

  • Captain Cheeseheart

    11

Som de andre sier, det er ikke nødvendigvis farten din jeg reagerer på. Det er din holdning til det. Du vil det, derfor gjør du det. Og fart er jo morsom, så hvorfor ikke? Dessuten reagerte jeg på din beskrivelse av en ulykke du hadde vært med på... en bil som snurret over din, eller hva det var... "Jaja, det var jo ikke din skyld, men du ringte ambulanse"... Det er altså HOLDNINGEN din, på samme måte som etter Utøya, som sjokkerer meg!

Jeg er veldig enig med det Bookworm skriver over her. Det er ikke nødvendigvis farten vi reagerer på - men den holdningen du har til at fordi DU synes det er gøy med fart og fordi DU har god og sterk bil, så har DU rett til å kjøre så fort du vil, så lenge du kalkulerer med at du ikke blir fratatt førerkortet.

 

Jeg kan også ligge litt over fartgrensen på gode veier, (f.eks. 90 i 80-sone, 110-115 i 100-sone), men det er som regel på kortere strekk, og ved forbikjøringer.

 

Jeg er enig med deg i at venstrefelt er for de som skal kjøre forbi eller som har høyere fart enn de i høyrefilen. At folk ligger i venstre fil og blokkerer, er irriterende. Men jeg er IKKE enig med deg i at venstre fil er for de som vil kjøre i 130 km/t. Det er ikke LOV i Norge å kjøre så fort, og årsaken er faglig begrunnet med risiko for ulykker, og økt sjanse for alvorlige skader desto høyere farten er.

 

At du som er SÅ regelbunden i andre sammenhenger (at alle ting inne må ligge på linje, du synes det er fælt å gå på rødt lys, osv), totalt velger å overse den viktige samfunnsregelen som fartsgrense er, er for meg helt uforståelig. Fartsgrensene er til for å beskytte førerene av bilene, men ikke minst beskytte de som helt uforskyldt kommer opp i en ulykke fordi andre kjører uforsiktig eller fort og/eller på andre måter ikke overholder hovedregelen i trafikken, nemlig at en skal kjøre hensynsfullt.

Annonse

Annonse

Jeg deler ikke kritikken av å ligge i 130 km på 4 feltsveg sånn uten videre. Fordi det kommer helt an på forholdene og hvilken trafikk det er.

 

Ved lite trafikk er ikke faren altfor stor, men ved stor trafikk med mye biler som skifter filer, kan dette være farlig.

Det er fullt mulig å ligge i 130 der trafikken er liten for så å senke farten når trafikken blir tettere og når man har kommet seg forbi så kan den økes igjen.

 

Forøvrig er jeg også enig i at det er svært irriterene med de som ligger i venstre fil og surrer og sinker trafikken og ikke kjører fortere enn de som kjører i høyre fil. Jeg har alltid lurt på hva som rører seg i hode på disse tullingene. Det er nesten ikke mulig å ha så liten trafikkforståelse.

Disse er ikke så mye tryggere enn de som ligger i 130 der det er lite trafikk, fordi trafikken blir tett og avstanden til bilene kan bli altfor liten og de kan veldig fort kjøre inn i hverandre .

 

Men det er ikke så mange som kritiserer disse fordi de luller seg inn i tanken på at de kjører ikke fort, de holder jo fartsgrensen, selv om det tross alt går i 90 eller 100.

Jeg deler ikke kritikken av å ligge i 130 km på 4 feltsveg sånn uten videre. Fordi det kommer helt an på forholdene og hvilken trafikk det er.

 

Ved lite trafikk er ikke faren altfor stor, men ved stor trafikk med mye biler som skifter filer, kan dette være farlig.

Det er fullt mulig å ligge i 130 der trafikken er liten for så å senke farten når trafikken blir tettere og når man har kommet seg forbi så kan den økes igjen.

 

Forøvrig er jeg også enig i at det er svært irriterene med de som ligger i venstre fil og surrer og sinker trafikken og ikke kjører fortere enn de som kjører i høyre fil. Jeg har alltid lurt på hva som rører seg i hode på disse tullingene. Det er nesten ikke mulig å ha så liten trafikkforståelse.

Disse er ikke så mye tryggere enn de som ligger i 130 der det er lite trafikk, fordi trafikken blir tett og avstanden til bilene kan bli altfor liten og de kan veldig fort kjøre inn i hverandre .

 

Men det er ikke så mange som kritiserer disse fordi de luller seg inn i tanken på at de kjører ikke fort, de holder jo fartsgrensen, selv om det tross alt går i 90 eller 100.

 

Kritikken gikk vel mer på Madeleines ukritiske tiltro til at egne kjøreferdigheter er det eneste som betyr noe for trafikksikkerheten. Virker ikke som hun tar inn over seg alle de uforutsigbare elementene i trafikken, og i hvilken grad faren i møte med disse blir eksponensielt større med farten.

Kritikken gikk vel mer på Madeleines ukritiske tiltro til at egne kjøreferdigheter er det eneste som betyr noe for trafikksikkerheten. Virker ikke som hun tar inn over seg alle de uforutsigbare elementene i trafikken, og i hvilken grad faren i møte med disse blir eksponensielt større med farten.

Nå har ikke jeg lest hele tråden og alle svarene, men det startet ikke sånn.

Jeg deler ikke kritikken av å ligge i 130 km på 4 feltsveg sånn uten videre. Fordi det kommer helt an på forholdene og hvilken trafikk det er.

 

Ved lite trafikk er ikke faren altfor stor, men ved stor trafikk med mye biler som skifter filer, kan dette være farlig.

Det er fullt mulig å ligge i 130 der trafikken er liten for så å senke farten når trafikken blir tettere og når man har kommet seg forbi så kan den økes igjen.

 

Når man kjører veldig fort, når man en fart der bilen begynner å viberere og veigrepet svekkes veldig. Det har en del med dekktypen å gjøre, for noen dekk er fullstendig uegnet til høy fart. (Dekk er inndelt i ulike typer med bokstavkoder alt etter hvilken fartsgrense de kan brukes for.) Låner eller leier man bil, er det ikke alltid man vet hvilken dekktype som er på bilen. Derfor kan man ta mer sjanse enn man aner.

 

Det er godt mulig vi i Norge ikke har veier som egner seg for 130 eller mer. Veldig ofte har Tyskland 120 km/t -grense på motorvei med 3 felt i hver retning. Det ser ut til at de tar vekk mer og mer av fri-fart strekninger. Hvis man har opplevd å kjøre i et slikt midtfelt i høy fart, kan man oppleve at der kommer en "pedal-Anton" som plutselig dukker opp fra det store intet. Og de suser forbi i så stor fart av man selv nesten kjenner opplevelsen av parkering. Det oppleves ikke greit.

 

Opplevde alvorlig ulykke på motorveien i Tyskland. Biler lå strødd i hytt og pine, en av dem hadde kjørt ut over et jorde mange hundre meter før den stoppet. Flere alvorlig skadde. Jeg tror de gjør rett i å legge fartsgrense på 120 flere steder. Der er nok en grense for hvor høy fart motorveier kan ha uansett forhold.

Nå har ikke jeg lest hele tråden og alle svarene, men det startet ikke sånn.

 

Det har vel også noe med hva hun har fortalt tidliger om at kom det brå lyder når hun er ute og kjører så slipper hun rattet, holder hendene for ørene og lukker øynene.

Anonymous poster hash: b7135...ba7

 

Det har vel også noe med hva hun har fortalt tidliger om at kom det brå lyder når hun er ute og kjører så slipper hun rattet, holder hendene for ørene og lukker øynene.

Anonymous poster hash: b7135...ba7

 

:wacko::blink::o

Anonymous poster hash: 95e7b...6d8

Når man kjører veldig fort, når man en fart der bilen begynner å viberere og veigrepet svekkes veldig. Det har en del med dekktypen å gjøre, for noen dekk er fullstendig uegnet til høy fart. (Dekk er inndelt i ulike typer med bokstavkoder alt etter hvilken fartsgrense de kan brukes for.) Låner eller leier man bil, er det ikke alltid man vet hvilken dekktype som er på bilen. Derfor kan man ta mer sjanse enn man aner.

 

Det er godt mulig vi i Norge ikke har veier som egner seg for 130 eller mer. Veldig ofte har Tyskland 120 km/t -grense på motorvei med 3 felt i hver retning. Det ser ut til at de tar vekk mer og mer av fri-fart strekninger. Hvis man har opplevd å kjøre i et slikt midtfelt i høy fart, kan man oppleve at der kommer en "pedal-Anton" som plutselig dukker opp fra det store intet. Og de suser forbi i så stor fart av man selv nesten kjenner opplevelsen av parkering. Det oppleves ikke greit.

 

Opplevde alvorlig ulykke på motorveien i Tyskland. Biler lå strødd i hytt og pine, en av dem hadde kjørt ut over et jorde mange hundre meter før den stoppet. Flere alvorlig skadde. Jeg tror de gjør rett i å legge fartsgrense på 120 flere steder. Der er nok en grense for hvor høy fart motorveier kan ha uansett forhold.

Jeg kjenner godt til dekk, jeg kjører selv billøp. Dekk på vanlige biler er stort sett konstruert for langt høyere fart enn 130. Men dekkene kan selvsagt være slitt og da blir høy fart farligere. Men igjen, tilbake til det jeg sier, når forholdene er tilstedet så er det mye annet som kan være langt farligere enn dette selv innenfor fartsgrensene og det tror bilistene ikke er så farlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...