Gå til innhold

Overaktiv blære / urinlekkasje


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei.

Jeg er en mann i førtiårene som i noen år har vært plaget med plutselig vannlatingstrang. Jeg rekker som regel frem til toalettet før urinen kommer men noen ganger i det siste har det gått galt. Det har begynt å renne (mer enn bare en liten skvett) slik at det kunne ha blitt oppdaget av andre.

Har vært til lege med problemet, undesøkelser er foretatt men kan ikke finne noe som er galt. Lege har foreslått tabletter og blæretrening for å kunne holde seg lengre. Lege har også foreslått at jeg vil kunne ha nytte av å bruke bind/bleie i tilfeller der en ikke er i umiddelbar nærhet til toalett. Har fått prøve på Tena og Attends for menn i forskjellige størrelser men føler meg ikke vel med dem, dessuten har de ikke gitt tilstrekkelig beskyttelse ved uhell. På apoteket anbefalte de Attends soft bind i størrelse 3 eller større ved mitt problem. Syntes beskyttelsen ser stor ut og vegrer meg litt for å bruke det. Kan du komme med noe gode råd angående beskyttelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Hei. Jeg skjønner at dette er en slitsom situasjon når det plutselig kan komme lekkasje som går igjennom ytterbukser.Du sier du har vært hos lege og at det er foretatt undersøkelser som ikke finner noe galt. Du sier ikke om du har vært hos urolog? Det vi vet kan hjelpe på overaktiv blære med plutselig vannlatingstrang/urgency er jo medisiner som du allerede er blitt anbefalt.Håper du har startet med de. hensikten med de medisinene er å dempe overaktiviteten i blæra. Det finnes forskjellige typer men virkningen er stort sett den samme.I tillegg er det viktig å gå på toalettet hver 2-3 time. Dette kan du få hjelp til hos en uroterapeut dersom det finnes på sykehuset der du bor. hensikten med blæretrening er at blæra ikke skal bli overfylt og at den må tømmes regelmessig uten for lange intervaller. Når det gjelder innlegg så er det ikke så mye annet enn det du allerede har prøvd. De to typene som finnes for menn er de du allerede har prøvd.. i tillegg finnes det truser med innesydd bind. De heter kylie inkontinenstruser. Det skal du få på blå resept. De skal absorbere opp til 300 ml.De finnes i alle størrelse fra S-XXL. Dersom du stikker innom en bandagistbutikk vil de kunne e vise deg forskjellige alternativ. Det som er viktig er at det er hjelp å få, og at du ikke trenger å ha det på denne måten.Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...