Gå til innhold

Vil ikke gre håret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to jenter på 10 og 13 år, og jeg må mase hver eneste dag på at de skal gre håret. Hvis jeg ikke sier noe, går de gjerne på skolen med bustete hår, eller de grer bare litt av håret foran eller det ytterste bak.

 

Synes det er så rart at de ikke synes det er ubehagelig å ha bustete hår, eller at de er flaue over ikke å ha gredd seg.

 

Hun eldste liker godt hvis jeg grer henne, og gjerne fletter håret innimellom eller gjør noe annet spesielt. Og det kan jeg gjerne gjøre av og til, men jeg mener jo at de er store nok begge to til å ha ansvar for å gjøre det selv hver dag.

 

Noen gode råd om hvordan jeg skal få dem til å gjøre dette av seg selv?



Anonymous poster hash: 3c981...4b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hvis dere ikke grer håret ordentlig minst hver morgen og hver kveld så får jeg frisøren til å klippe håret deres helt kort til jul." :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis dere ikke grer håret ordentlig minst hver morgen og hver kveld så får jeg frisøren til å klippe håret deres helt kort til jul." :)

Stemmer for den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"Hvis dere ikke grer håret ordentlig minst hver morgen og hver kveld så får jeg frisøren til å klippe håret deres helt kort til jul." :)

Den ene av dem ble klippet forholdsvis kort med pannelugg da hun var 5 fordi hun ikke ville greie håret. Kan ikke tvinge så store jenter til det samme. Og det er vel ikke noe vits i å true med noe en ikke vil gjennomføre?

Anonymous poster hash: 3c981...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den ene av dem ble klippet forholdsvis kort med pannelugg da hun var 5 fordi hun ikke ville greie håret. Kan ikke tvinge så store jenter til det samme. Og det er vel ikke noe vits i å true med noe en ikke vil gjennomføre?

Anonymous poster hash: 3c981...4b8

 

Hvis du ikke har til hensikt virkelig å klippe dem adskillig kortere så er det ingen vits å true med det nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa jeg bestemte over håret til jentene mine til de lærte å gre seg selv. Så jeg sendte dem til friserdamen og lot de ha en forholdsvis kort frisyre til de var i alle fall 12 år. Så begynte interessen for utseende å melde seg og jeg lot de få bestemme frisyre selv.

 

Jeg ga de en mnd på seg før jeg skulle bestille time hos friserdame for å vise at de klarte å følge opp å gre håret. Men jeg mente det jo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den ene av dem ble klippet forholdsvis kort med pannelugg da hun var 5 fordi hun ikke ville greie håret. Kan ikke tvinge så store jenter til det samme. Og det er vel ikke noe vits i å true med noe en ikke vil gjennomføre?

Anonymous poster hash: 3c981...4b8

 

Jeg er enig i at særlig trettenåringen er altfor gammel til tvangsklipping. Har du prøvd å lukke øynene for hårstellet deres en periode? La dem ha ansvaret for det selv og evt. ta konsekvensene av floker etc. ?

 

Alternativt så ville jeg tenkt "pick your fights" med omhu. I så fall hadde jeg hjulpet til med en minimum av hårstell for å unngå flokekatastrofer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at særlig trettenåringen er altfor gammel til tvangsklipping. Har du prøvd å lukke øynene for hårstellet deres en periode? La dem ha ansvaret for det selv og evt. ta konsekvensene av floker etc. ?

 

Alternativt så ville jeg tenkt "pick your fights" med omhu. I så fall hadde jeg hjulpet til med en minimum av hårstell for å unngå flokekatastrofer ;-)

Ja, jeg har prøvd å lukke øynene. Da kan det gå flere dager på rad der 13-åringen greier bare det ytterste håret, og lar flokene innerst mot nakken og bak ørene vokse. Ikke alltid det er så veldig synlig, men jeg kan jo kjenne det da. Og når det er gått 3-4-5 dager, så greier jeg henne, og hun puster lettet ut.

 

Når det gjelder 10-åringen, så er hun vanvittig hårsår, og hater å bli gredd av meg. Jeg tror nok at det skjer 3-4 ganger i uka at hun går på skolen uten å ha gredd håret. Jeg går på jobb før hun går på skolen, og faren er nok ikke så obs på at hun skal ha gredd seg før hun går. Men hun kan gjerne bli gredd og flettet av venninner på ettermiddagen, og det hender hun steller seg på håret om morgenen også.

 

Jeg tenker også litt "pick your fights", og orker ikke lage baluba ut av dette, men synes jo det er litt flaut at de skal gå bustete og ustelt på skolen.

 

Må jo innrømme at innimellom er det akkurat som om de våkner, og grer seg flere dager på rad, men så glemmer de seg igjen. Tror det er en kombinasjon av giddalaushet og glemsomhet.

Anonymous poster hash: 3c981...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når det gjelder 10-åringen, så er hun vanvittig hårsår, og hater å bli gredd av meg. Jeg tror nok at det skjer 3-4 ganger i uka at hun går på skolen uten å ha gredd håret. Jeg går på jobb før hun går på skolen, og faren er nok ikke så obs på at hun skal ha gredd seg før hun går. Men hun kan gjerne bli gredd og flettet av venninner på ettermiddagen, og det hender hun steller seg på håret om morgenen også.

 

Har du tangle-teaser? Sånn hårbørste som er beregnet på langt hår og som ikke lugger? Den lugger mye mindre enn en vanlig børste i alle fall. Vi betalte 150,- for vår i en frisørsalong og jentungen bruker bare den. Jeg er ikke så begeistret for den, synes ikke den er så god å holde i da den ikke har noe håndtak, man holder i selve børsten. Nærmest et must om man er hårsår og langhåret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tangle-teaser? Sånn hårbørste som er beregnet på langt hår og som ikke lugger? Den lugger mye mindre enn en vanlig børste i alle fall. Vi betalte 150,- for vår i en frisørsalong og jentungen bruker bare den. Jeg er ikke så begeistret for den, synes ikke den er så god å holde i da den ikke har noe håndtak, man holder i selve børsten. Nærmest et must om man er hårsår og langhåret. :)

Ja, vi kjøpte den i fjor. Den funker best på 13-åringen, som har tykt hår, men ikke på 10-åringen som har tynt stritt hår. Hun synes den lugger, slik som de fleste børstene gjør. Tror faktisk at mormors eldgamle myke børster er noe av det hun KAN akseptere, så vi må muligens kjøpe inn en slik.

Anonymous poster hash: 3c981...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

 

Jeg har to jenter på 10 og 13 år, og jeg må mase hver eneste dag på at de skal gre håret. Hvis jeg ikke sier noe, går de gjerne på skolen med bustete hår, eller de grer bare litt av håret foran eller det ytterste bak.

 

Synes det er så rart at de ikke synes det er ubehagelig å ha bustete hår, eller at de er flaue over ikke å ha gredd seg.

 

Hun eldste liker godt hvis jeg grer henne, og gjerne fletter håret innimellom eller gjør noe annet spesielt. Og det kan jeg gjerne gjøre av og til, men jeg mener jo at de er store nok begge to til å ha ansvar for å gjøre det selv hver dag.

 

Noen gode råd om hvordan jeg skal få dem til å gjøre dette av seg selv?

Anonymous poster hash: 3c981...4b8

 

 

Bare la dem gå med bustete hår. Folk vil nok enten at det skal bli ny mote, eller så vil de synes det er dumt. Det er opptil dem hva de vil gjøre med håret. Hvis de dummer seg ut, så lærer de nok av seg selv hva som må gjøres. Når en tabber seg ut, så lærer en til neste gang. En lærer så lenge en lever! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som bestemmer, de skal børste håret på samme måte som de skal pusse tenner og vaske hender og de er gammel nok til å gjøre det selv. Her har de hver sin tangle teezer, lettere og mnorsommere å bruke. Ser de har fått noen fargerike varianter på glitter også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min på 15 grer seg ikke,han flyr med en såte dott i bakhue støtt....jeg har sagt at det ser rart ut,men nytter ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...