Gå til innhold

Motivere tennåringen til å bry seg om skolen......?


sologsommer

Anbefalte innlegg

Hei, trenger hjelp. Hvordan motivere min 17 åring til å bry seg mere om skolen? Er på vg2, masse fravær, bor på hybel, lave/stryk karakerer. Lyver for meg ang, snus og fravær... Er ikke partyjente, hyggelig, har mange venner, jobber litt i helgene, litt komplisert forhold til pappan, men er lite motivert for skolearbeid..Jeg trenger noen gode råd. Hilsen alenemor til 3. NB: de to eldste har fikset skolen veldig bra, så dette med sisteman er nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det nødvendig at hun bor på hybel?

Nei, egentlig ikke. Får en times busstur... Har trua med at hybellivet antagelig er over ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt tro på at hun bør flytte hjem igjen og at dere da kan følge henne opp slik at fravær blir mindre, døgnrytmer bedre samt evt. hjelpe henne med noe av skolearbeidet en periode.

 

Hvis hun ikke vil flytte hjem nå, så hadde jeg stilt noen betingelser mht skolefravær for at hybelordningen skal fortsette. Antar at u støtter henne økonomisk, slik at du kan sette noen betingelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt tro på at hun bør flytte hjem igjen og at dere da kan følge henne opp slik at fravær blir mindre, døgnrytmer bedre samt evt. hjelpe henne med noe av skolearbeidet en periode.

 

Hvis hun ikke vil flytte hjem nå, så hadde jeg stilt noen betingelser mht skolefravær for at hybelordningen skal fortsette. Antar at u støtter henne økonomisk, slik at du kan sette noen betingelser?

Har tenkt det samme, og ja jeg støtter henne økonmisk, så kan klart sett noen betingelser. Takk for bekreftelse på samme tanke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort fravær handler bla  ofte om at de er trøtte om morgenen og dermed foretar noen dårlige valg. Det blir litt for fristende og enkelt å bli i senga, og dermed kommer de på etterskudd på alle måter.

 

Jeg har en nevø på omtrent samme alder og dersom han ble gitt ansvaret for å komme seg på skolen i tide selv, så hadde fraværet hans blitt skyhøyt. Jeg tror at det å få ned fraværet er en forutsetning for at skolearbeidet gradvis skal kunne gå litt bedre.

 

Det kan også være viktig å hjelpe henne å gjøre noen prioriteringer siden hun tydeligvis nå er ganske på etterskudd og gjør det svakt faglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...