Gå til innhold

Leggetider i ferien - 12 og 14 år


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jada, jeg vet at det har vært oppe her før - men jeg orker ikke søke etter innlegg fra i fjor eller i forfjor...

 

Når omtrent er deres 12-14-15 åringer i seng? Vi er litt uenige her i huset...

 

Hun på 12,5 legger seg omtrent når vi sier det, alt mellom 22 og 2 (nyttårsaften altså) - men han på 14,5 vil gjerne være opp like lenge som oss voksne. Jeg synes det er helt greit, men mannen vil helst at han skal legge seg klokka 23. Jeg synes det er altfor tidlig for en ungdom i ferien, men mannen min mener han må få nok søvn.

 

Han sover til 9-10-11 - og det er da helt greit? En helt annen ting er at vi kanksje må begynne å skru kroppen litt mot skoletid  - men det er ennå noen dager til skolen begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ungdom på 15, og vi praktiserer ingen leggetider når det er ferie. Hun sover sine timer om natta uansett, og da synes jeg hun kan få lov til å kose seg oppe seint når vi andre gjør dette også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg vet at det har vært oppe her før - men jeg orker ikke søke etter innlegg fra i fjor eller i forfjor...

Når omtrent er deres 12-14-15 åringer i seng? Vi er litt uenige her i huset...

Hun på 12,5 legger seg omtrent når vi sier det, alt mellom 22 og 2 (nyttårsaften altså) - men han på 14,5 vil gjerne være opp like lenge som oss voksne. Jeg synes det er helt greit, men mannen vil helst at han skal legge seg klokka 23. Jeg synes det er altfor tidlig for en ungdom i ferien, men mannen min mener han må få nok søvn.

Han sover til 9-10-11 - og det er da helt greit? En helt annen ting er at vi kanksje må begynne å skru kroppen litt mot skoletid - men det er ennå noen dager til skolen begynner.

Guttungen har lagt seg når han vil i ferien, men jeg har bedthan pusse tenna når jeg går og legger meg, orker ikke flying i trappa når jeg har lagt meg. Han er på rommet sitt om kveldene, på nett eller glor på tv. Har jaga ham opp 11.30-12 på formiddagene så han ikke snur døgnet fullstendig.

Her begynner skolen i dag. Gruer meg til å få opp unga om en halvtime...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nesten-15åring får styre seg selv, bortsett fra at han ikke får lov til å snu døgnet, dvs. han må vise livstegn før ca. kl. 12.

Jeg tror ikke søvnunderskudd er noe stort problem akkurat i juleferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre på 10 og 12 våkner fortsatt ganske tidlig på morgenen, nesten uansett når de legger seg. Nyttårsaften føk de rundt til kl. 02, men var like fullt oppe kl. 08. 1. nyttårsdag.

 

Bortesett fra julaften og nyttårsaften praktiserer vi derfor ganske "strenge" leggerutiner, da de aldri på eget initiativ vil gå å legge seg. Dermed var de stort sett i seng rundt kl. 22 de øvrige dagene i ferien. Dermed blir det ikke fullt så vanskelig å komme inn i vanlig rytme etter ferien heller - det har enkelte ganger vært litt problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er hjemme hos meg så går jeg ofte og legger meg først i helgene nå, ungene er 13 og 15 år. :) Men de sitter sjeldent oppe særlig lenge etter at mora sjøl har forsvunnet nei. Nå har vi vært hos kjæresten min i jula og da har jeg sendt dem i seng rundt kl. 23 (ikke på nyttårsaften da!), men de ligger lenge og spiller og skravler etter det altså (de deler rom der). :) De står opp mellom 9-10 om morran stort sett så da ser jeg ingen grunn til å være superstreng på leggetid heller. Men når de har sovet til 11 så vekker jeg på dem så ikke døgnet snues helt rundt til de skal begynne på skolen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ungdom på 15, og vi praktiserer ingen leggetider når det er ferie. Hun sover sine timer om natta uansett, og da synes jeg hun kan få lov til å kose seg oppe seint når vi andre gjør dette også...

Sånn tenker jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen har lagt seg når han vil i ferien, men jeg har bedthan pusse tenna når jeg går og legger meg, orker ikke flying i trappa når jeg har lagt meg. Han er på rommet sitt om kveldene, på nett eller glor på tv. Har jaga ham opp 11.30-12 på formiddagene så han ikke snur døgnet fullstendig.

Her begynner skolen i dag. Gruer meg til å få opp unga om en halvtime...

Han eldste hos oss vil helst sitte i stua med oss helt til vi legger oss (og vi er nattugler). Hadde han vært lur, så hadde han gått opp tidligere, og bare ligget i senga og sett på tv eller spilt spill e.l. mye lenger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre på 10 og 12 våkner fortsatt ganske tidlig på morgenen, nesten uansett når de legger seg. Nyttårsaften føk de rundt til kl. 02, men var like fullt oppe kl. 08. 1. nyttårsdag.

 

Bortesett fra julaften og nyttårsaften praktiserer vi derfor ganske "strenge" leggerutiner, da de aldri på eget initiativ vil gå å legge seg. Dermed var de stort sett i seng rundt kl. 22 de øvrige dagene i ferien. Dermed blir det ikke fullt så vanskelig å komme inn i vanlig rytme etter ferien heller - det har enkelte ganger vært litt problematisk.

 

Gjør de det altså? Alle mine tre sover mye lenger i feriene, selv hun på 9,5. HUn hadde ny rekord i sove-lenge 1. nyttårsdag, da sov hun til 12.30, og i går sov hun til 12. I dag hadde hun imidlertid klokka på 9, for nå er det aksjon snu døgnet. De andre to tilpasser seg rimelig fort til normal døgnrytme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er hjemme hos meg så går jeg ofte og legger meg først i helgene nå, ungene er 13 og 15 år. :) Men de sitter sjeldent oppe særlig lenge etter at mora sjøl har forsvunnet nei. Nå har vi vært hos kjæresten min i jula og da har jeg sendt dem i seng rundt kl. 23 (ikke på nyttårsaften da!), men de ligger lenge og spiller og skravler etter det altså (de deler rom der). :) De står opp mellom 9-10 om morran stort sett så da ser jeg ingen grunn til å være superstreng på leggetid heller. Men når de har sovet til 11 så vekker jeg på dem så ikke døgnet snues helt rundt til de skal begynne på skolen igjen.

Jeg synes jo egentlig det er noe av kosen med ferie, at ungene kan være lenger oppe, men også kose seg litt ekstra på rommene når de legger seg. Hmmm, vi har ikke helt fått dette helt til. Men nå er det bare tre kvelder igjen, så er det skole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han eldste hos oss vil helst sitte i stua med oss helt til vi legger oss (og vi er nattugler). Hadde han vært lur, så hadde han gått opp tidligere, og bare ligget i senga og sett på tv eller spilt spill e.l. mye lenger ;-)

Ah. Er der Guttungen her tydeligvis er litt smålur. Han har vært sammen med oss, men trukket seg opp i 22.30-tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Er der Guttungen her tydeligvis er litt smålur. Han har vært sammen med oss, men trukket seg opp i 22.30-tida.

Haha :-)

 

Jeg måtte faktisk si det til ham direkte her en kveld. Da hadde han ikke vært i stua som han pleide, men på rommet. Og så kom han løpende ned i tolvtida og skulle spise kveldsmat. Og faren ble skikkelig irritert over at han ikke hadde lagt seg, og på toppen av alt skulle SPISE når det var midnatt. Jeg sa til ham dagen etter at det er lurere å komme ned tidligere og spise, og så bare bli værende på rommet hvis vi glemmer å "legge ham" og si god natt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :-)

Jeg måtte faktisk si det til ham direkte her en kveld. Da hadde han ikke vært i stua som han pleide, men på rommet. Og så kom han løpende ned i tolvtida og skulle spise kveldsmat. Og faren ble skikkelig irritert over at han ikke hadde lagt seg, og på toppen av alt skulle SPISE når det var midnatt. Jeg sa til ham dagen etter at det er lurere å komme ned tidligere og spise, og så bare bli værende på rommet hvis vi glemmer å "legge ham" og si god natt ;-)

For meg kan han gjerne spise kveldsmat rundt midnatt, det er flyinga i trappa og slamring med skapdører etter at jeg sjøl er i seng jeg ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg kan han gjerne spise kveldsmat rundt midnatt, det er flyinga i trappa og slamring med skapdører etter at jeg sjøl er i seng jeg ikke vil ha.

Jeg hadde tålt både nattspising og forsiktig tassing i trappa etter at jeg var i seng. Både jeg, min søster og min mor har alltid vært nattugler (muligens min søster er litt mer A-menneske nå) - og jeg kan ikke huske at det var noen uenighet omkring leggetider da jeg var ungdom - mamma lot oss nok legge oss omtrent når vi ville, bare vi var i hus, og vi sov lenge i helgene. Mannen min er derimot vokst opp i et A-menneskehjem, der en helst står opp med hanen og legger seg etter 21-nyhetene.... :-( Jeg har heldigvis klart å påvirke ham i rikitg retning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...