Gå til innhold

Hvordan håndtere en slik alvorlig sak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min på 14 år har ett par venninner som går i klassen hennes på niende trinnet. I fjor fortalte datteren min at den ene venninnen har hatt en del problemer og forsøkte ta selvmord. Som foreldre synes vi dette var svært alvorlige uttalelser. Vi spurte nærmere og fikk ikke mere svar fra datteren vår da hun mente vi ikke hadde noe med dette, og ga oss beskjed om at dette skulle vi ikke snakke med noen om. Vi gjorde ikke ytterligere undersøkelser, men pratet en del med datteren vår slik at hun skulle føle seg ivaretatt, da det mest sannsylig har påvirket henne på flere måter da hun har lett for å bekymre seg.

 

Så i går kom datteren vår hjem fra skolen og sa at den andre venninnen uavhengig av den forrige hadde forsøkt begått selvmord i skoletiden. Hun fortalte at hun hadde med en pose piller på skolen og hadde tatt disse. Hun ble hentet av sykebil og brakt til sykehus. Datteren min sier venninnen slet en del og hadde problemer, men ville ikke utdype og som sist sa hun kart i fra at dette ville hun ikke snakke mer om fordi vi ikke hadde noe med det. Datteren vår er synlig påvirket/fortvilet.

 

Vi foreldre snakket sammen og tok i dag kontakt med skolen da vi mener at dette påvirker alle, er snakk om forebygging og ivaretakelse av ungdommene rundt på skolen. Samt at vi ønsket en bekreftelse på at dette var tilfelle. Fikk tilbakemelding fra skolen som kunne bekrefte at det hadde vært en hendelse på skolen og at noe alvorlig hadde skjedd. Men at de ikke fikk lov å informere om dette. De ba oss bare ivareta vår egen datter og trygge vår datter at de det gjaldt nå fikk hjelp. Det var alt.

 

Hvordan skal vi foreldre forholde oss til en slike vanskelige saker, har skolen plikt å følge bedre opp her og hva bør vi voksne gjøre? Har vel også hatt en magefølelse på disse to venninnene til min datter har slitt på hver sin måte og har dessverre ikke synes det var helt greit at min datter var så mye sammen med disse av diverese grunner og negative påvirkninger (min datter er ei slik jente som gjerne vil hjelpe de som har det vanskelig).

 

Fikk også bekreftet fra andre voksenpersoner at den jenta i går var  langt inn for pumping, for deretter til barne og ungdompsykiatrien. Også at hun har foreldre som ikke er tilstede for barna. Hun hadde stakkar vistnok kommet full på skolen tidligere i år også. Dette er så vanskelig, og tenk dette er 14-åringer, de er jo barn.

 

Ønsker innspill



Anonymous poster hash: e9358...afe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det på de fleste ungdomsskoler er ungdom som sliter psykisk og at medelever vil bli eksponert for dette. Jeg kan ikke helt se hvordan skolen skal følge opp de andre elevene i etterkant av vanskelige episoder, annet enn at de forsøker å åpne for spørsmål fra elevene av generell karakter. Dersom den eleven det gjelder eller de pårørende ikke ønsker at skolen skal snakke åpent om det som har skjedd, så anser jeg det som korrekt fra skolens side å overholde sin taushetsplikt.

 

Jeg tror ikke du kan beskytte din datter mot å oppleve slike episoder. Snakk med henne om det i den grad hun ønsker, men respekter også hennes synspunkter på hva hun ønsker å fortelle om og hva hun mener er andre ungdommers privatsak.

 

Generelt sett mener jeg at noe av det viktigste man kan gjøre i forhold til ungdomsmiljøer er å oppfordre dem til å ta kontakt med helsesøster, sosiallærer eller tilsvarende dersom en medelev forteller dem om problemer de opplever som skremmende å vite om. De bør oppfordres til ikke å bære på slik informasjon alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...