Gå til innhold

Hvor mye i lommepenger til snart 15 åring?


Simone

Anbefalte innlegg

Hvor mye i lommepenger er naturlig å gi til ei jente på snart 15 år i mnd? Dette er penger utenom klær og busskort. Hva bør være av plikter for å få dette? Er det lurt å betale 1 gang pr mnd, hver 14.dag eller hver uke?

 

Synes ungdommen i dag bruker svært mye penger på fjas og tull, lite fornuft ute å går, men det er vel kanskje slik det er for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye i lommepenger er naturlig å gi til ei jente på snart 15 år i mnd? Dette er penger utenom klær og busskort. Hva bør være av plikter for å få dette? Er det lurt å betale 1 gang pr mnd, hver 14.dag eller hver uke?

 

Synes ungdommen i dag bruker svært mye penger på fjas og tull, lite fornuft ute å går, men det er vel kanskje slik det er for mange. 

 

Slik har det vel alltid vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn burde ikke lønnes for "plikter" i hjemmet. I hjemmet deltar man på like premisser. Ingen mottar lønn, alle bidrar for felles drift og hygge. Snart 15 år? På tide med lønnet arbeid utenfor hjemmet om det er fjas og tull som skal dekkes. 



Anonymous poster hash: 3547c...b90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det nevnes lønnet arbeid utenfor hjemmet her, men det er fryktelig vanskelig å få jobb når man er bare 15 år gammel. Da eldstejenta mi var 15 fikk hun 500 kr pr mnd som hun kunne bruke på hva hun ville selv. Etterhvert ble hun veldig flink å styre økonomien sin, og hun fikk selv oppretta konto i banken. Hun fyller 17 til sommeren og får nå 1000 kr pr mnd. Pengene brukes til klær hun ikke MÅ ha, og til annet hun ikke MÅ ha ;) Endel av det har hun valgt å bruke på kantina på skolen sin. Hun har selv valgt å spare opp en viss sum pr mnd til lommepenger i ferien osv. For to-tre år siden hadde hun null kontroll på pengene, men nå er hun veldig flink synes jeg :)

 

Jeg er tilhenger av at alle hjelper hverandre i hjemmet og at det ikke gir lønn.. jeg får heller ikke lønn for å holde hjemmet vårt ryddig, så hvorfor skal ungene få det? De har noen faste plikter, men superflinke skal jeg ikke skryte på meg at de er ;) De gjør stort sett det jeg ber dem om å gjøre, men jeg skulle gjerne sett at de selv SÅ hva som burde bli gjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å sammenligne lommepenger ett barn til et annet - kommer helt an på hva som dekkes utenom.

Min 16-åring (gutt) får fast overførsel på 400kr/mnd til konto. Utenom dette dekkes: busskort, linser, klær osv, frisør, toalettartikler etc (ikkeno sminke her. He he.), mobiltelefon, kulturskole, og også diverse ekstraordinære ting, type togbillett utenbys for å besøke venner, pizza levert på døra hvis jeg er ute en helgekveld, skikort, mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...