Gå til innhold

Konfirmasjon - bildevisning mm!!!!


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Jeg er (som alltid) ute i siste liten når det gjelder noe viktig som skal forberedes. Holder på med å scanne bilder som jeg skal sette sammen til en presentasjon. Trenger hjelp!

 

Skal ha følgende elementer i presentasjonen:

 

  1. Bilder (har da scannet papirbildene + har de nyeste digitalt)
  2. Noen filmsnutter (de får jeg til uka, kommer på dvd'er)
  3. Musikk, som er på en innspilt cd.

Er helt grønn på dette. Hvordan setter jeg dette sammen? Kan jeg bruke PowerPoint? Kan jeg legge inn en link til filmsnutter der? Og musikken - hvor putter jeg det, og jeg må da ha en høyttaler koplet til PC'en (eller spille den helt separat fra en cd.spiller ved siden av)???

 

Hvor lenge kan dette vare for at ikke gjestene sovner? Har jo vanvittig mange flotte bilder, og må selvsagt begrense meg! Dette blir jo en litt stor greie. Utenom det, og 1-2 taler (faren og jeg skal holde tale sammen) + en sang (som også skal skrives av meg) har vi vel ikke så mye program.

 

HJEEEEELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er (som alltid) ute i siste liten når det gjelder noe viktig som skal forberedes. Holder på med å scanne bilder som jeg skal sette sammen til en presentasjon. Trenger hjelp!

 

Skal ha følgende elementer i presentasjonen:

 

  • Bilder (har da scannet papirbildene + har de nyeste digitalt)
  • Noen filmsnutter (de får jeg til uka, kommer på dvd'er)
  • Musikk, som er på en innspilt cd.
Er helt grønn på dette. Hvordan setter jeg dette sammen? Kan jeg bruke PowerPoint? Kan jeg legge inn en link til filmsnutter der? Og musikken - hvor putter jeg det, og jeg må da ha en høyttaler koplet til PC'en (eller spille den helt separat fra en cd.spiller ved siden av)???

 

Hvor lenge kan dette vare for at ikke gjestene sovner? Har jo vanvittig mange flotte bilder, og må selvsagt begrense meg! Dette blir jo en litt stor greie. Utenom det, og 1-2 taler (faren og jeg skal holde tale sammen) + en sang (som også skal skrives av meg) har vi vel ikke så mye program.

 

HJEEEEELP!

Jeg bruker movie maker. Power point har jeg ikke brukt på mange år, men jeg tror nok det også går greit. Når jeg jobber i moviemaker åpner jeg programmet og henter inn det jeg skal bruke. Når jeg har fått ting på plass og er ferdig med prosjektet så lagrer jeg det som film.

Hvor lang film det bør være kommer an på hvor mye program det ellers er. Jeg brukte 5 min en gang og det var nok i forhold til hvor mye annen underholdning det var. Men en halv time hvis det kan bli litt latter og det ikke presses inn i en sprengt program burde gå greit.

Anonymous poster hash: 6259c...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er (som alltid) ute i siste liten når det gjelder noe viktig som skal forberedes. Holder på med å scanne bilder som jeg skal sette sammen til en presentasjon. Trenger hjelp!

 

Skal ha følgende elementer i presentasjonen:

 

  1. Bilder (har da scannet papirbildene + har de nyeste digitalt)
  2. Noen filmsnutter (de får jeg til uka, kommer på dvd'er)
  3. Musikk, som er på en innspilt cd.

Er helt grønn på dette. Hvordan setter jeg dette sammen? Kan jeg bruke PowerPoint? Kan jeg legge inn en link til filmsnutter der? Og musikken - hvor putter jeg det, og jeg må da ha en høyttaler koplet til PC'en (eller spille den helt separat fra en cd.spiller ved siden av)???

 

Hvor lenge kan dette vare for at ikke gjestene sovner? Har jo vanvittig mange flotte bilder, og må selvsagt begrense meg! Dette blir jo en litt stor greie. Utenom det, og 1-2 taler (faren og jeg skal holde tale sammen) + en sang (som også skal skrives av meg) har vi vel ikke så mye program.

 

HJEEEEELP!

 

Du kan bruke PowerPoint til dette, det er et kjempe godt verktøy. Dersom du har musikk kan du legge dette over så musikken begynner å spille når du setter i gang presentasjonen og fortsetter til presentasjonen er ferdig, (du må ha gode høytalere, test ut lyden og ha i bakhodet hvor mange gjester dere skal ha). Filmsnuttene legger du og inn, men jeg synes ikke du skal legge inn lenker dersom du kan unngå, hent dem heller inn hele (om det går). Bruk tid på å legge inn antall sekunder på hver slide slik at det ikke går for fort/for sakte. Du bør og sette presentasjonen til å spille automatisk.

 

Jeg synes 30 min er ALT forlenge til en slik presentasjon, vanskelig å si hvor jeg ville satt grensen selv- det avhenger helt av hvor lange filmsnuttene er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min?! Jeg tror dere er splitter pine gale! 5 min holder i lange baner! Vi hadde en bildevisning på power point og den rullet og gikk i bakgrunnen hele tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min?! Jeg tror dere er splitter pine gale! 5 min holder i lange baner! Vi hadde en bildevisning på power point og den rullet og gikk i bakgrunnen hele tiden. :)

Det er stor forskjell på en tale og en bildeframvisning da. 5 minutter er helt ok på en tale, men ALT for lite om en skal vise bilder, filmsnutter og snakke til/ mellom bildene. Gjetter vi fort holdt på 15-20 minutter, uten at folk gjespet av den grunn :)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min?! Jeg tror dere er splitter pine gale! 5 min holder i lange baner! Vi hadde en bildevisning på power point og den rullet og gikk i bakgrunnen hele tiden. :)

Helt enig! Tror gjestene har fått nok etter 5 minutter, spesielt hvis det er barn tilstede. Og folk er da forhåpentligvis så høflige at de ikke gjesper uansett ;) Jeg personlig hadde nok fått 'maur i rompa' etter 5-10 minutter, uansett hvor mye spennende det er å fortelle rundt bilder og filmsnutter...

 

Vi hadde bildevisning, laget i powerpoint, som gikk i bakgrunnen under hele selskapet :)

Endret av katjakai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Det er stor forskjell på en tale og en bildeframvisning da. 5 minutter er helt ok på en tale, men ALT for lite om en skal vise bilder, filmsnutter og snakke til/ mellom bildene. Gjetter vi fort holdt på 15-20 minutter, uten at folk gjespet av den grunn :)

5 minutter er altfor lite ja, 30 minutter er kanskje for mye. Havner vel på et sted i mellom der, tenker jeg. Dette blir jo et eget innslag som alle skal se på samlet, ikke noe som skal surre og gå i bakgrunnen. Men som du sier, annerledes enn en tale. Vet ikke helt om jeg skal si noe underveis.

 

Fikk tips i dag om et gratisprogram som heter photostory, som var enkelt å bruke og som funker greit. KJenner du til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Du kan bruke PowerPoint til dette, det er et kjempe godt verktøy. Dersom du har musikk kan du legge dette over så musikken begynner å spille når du setter i gang presentasjonen og fortsetter til presentasjonen er ferdig, (du må ha gode høytalere, test ut lyden og ha i bakhodet hvor mange gjester dere skal ha). Filmsnuttene legger du og inn, men jeg synes ikke du skal legge inn lenker dersom du kan unngå, hent dem heller inn hele (om det går). Bruk tid på å legge inn antall sekunder på hver slide slik at det ikke går for fort/for sakte. Du bør og sette presentasjonen til å spille automatisk.

 

Jeg synes 30 min er ALT forlenge til en slik presentasjon, vanskelig å si hvor jeg ville satt grensen selv- det avhenger helt av hvor lange filmsnuttene er. 

Takk for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg bruker movie maker. Power point har jeg ikke brukt på mange år, men jeg tror nok det også går greit. Når jeg jobber i moviemaker åpner jeg programmet og henter inn det jeg skal bruke. Når jeg har fått ting på plass og er ferdig med prosjektet så lagrer jeg det som film.

Hvor lang film det bør være kommer an på hvor mye program det ellers er. Jeg brukte 5 min en gang og det var nok i forhold til hvor mye annen underholdning det var. Men en halv time hvis det kan bli litt latter og det ikke presses inn i en sprengt program burde gå greit.

Anonymous poster hash: 6259c...d2d

Takk for gode råd! KJenner du til programmet Photostory? Fikk tips om det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter er altfor lite ja, 30 minutter er kanskje for mye. Havner vel på et sted i mellom der, tenker jeg. Dette blir jo et eget innslag som alle skal se på samlet, ikke noe som skal surre og gå i bakgrunnen. Men som du sier, annerledes enn en tale. Vet ikke helt om jeg skal si noe underveis.

 

Fikk tips i dag om et gratisprogram som heter photostory, som var enkelt å bruke og som funker greit. KJenner du til det?

Vi (mann og jeg holdt også sammen og vekslet på å snakke) hadde diverse storyer som ble illustrert med 4-5 bilder hver. Mellom historiene viste vi et par filmsnutter uten andre kommentarer enn en intro (slik at forsamlingen visste hva det handlet om/ kontekst). Den røde tråden var jrs personlighetstrekk, illustrert gjennom opplevelser fra oppveksten. Vi passet på å vise minst et bilde med hver av gjestene sammen med jr, sånn at alle ble "inkludert" i hans oppvekst og veg mot voksenlivet. Vi hadde ikke musikk på vår presentasjon.

 

Jeg kjenner ikke Photostory, jeg er Macbruker og bruker Keynote. På jobb har vi pc, og der bruker jeg Powerpoint, funker fint det :) Jeg ville brukt et verktøy jeg var bekvem med, sånn at presentasjonen ikke blir preget av at en er usikker på presentasjonsverktøyet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...