Gå til innhold

Konfirmasjonsgaver


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Enda et konfirmasjonsinnlegg fra meg!

 

Lurer på tre ting:

 

  • Vi er faddere til en konfirmant som ønsker seg penger. Hvor mye er vanlig å gi når en er fadder? Vet selvsagt at det er variasjoner.
  • Er det vanlig at søsken gir gave til konfirmanten? Altså at jentene mine gir gave til broren, eller er de bare med på gaven fra foreldrene?
  • Hvor mye er det vanlig å gi i gave fra foreldre? Holder selskapet utenfor. Han kommer til å få bunad når han blir voksen (noe han ønsker selv). Som jentene så vil det være noe nytt og noe gammelt/arv i den bunaden. Jentene kommer imidlertid til å få bunaden til konfirmasjonen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. 500-1000,-, jeg husker faktisk ikke hva guttungen fikk av sine faddere, men det var ikke spesielt mer enn fra andre givere.

 

2. Søstra her insisterte på å gi egen gave til broren, hun er to år yngre.

 

3. Vi ga 10.000,- fra mor og mors kjæreste og 10.000,- fra far og bonusmor. Guttungen har neppe noe ønske om bunad, jentungen er lovt bunad så vi må nok ta en diskusjon på dette med gave i forhold til bunaden, som jo kommer seg på mer enn 20.000,- tilsammen, bare den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 1200-1500

2. Ja, men bare en liten ting?

3. 10000

Alle svar må tas ned slingringsmonn og ymse forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. 1000-1500. (Ps. Vårt fadderbarn ønsket seg også kun penger, men uten å at hun skulle spare til noe stort (type Mac/ Scooter etc). Etter en prat med mor og far kjøpte vi derfor en anatomisk ryggsekk istedefor, noe hun fikk bruk for allerede første sommer. Pengegave fra resten utgjorde likevel en real slump penger, selv om vi som var faddere (og er tane/ onkel) altså ga noe annet.)
  2. Ja, en liten ting og et fint kort er vel ganske vanlig.
  3. 10- 15.000,-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

  1. 1000-1500. (Ps. Vårt fadderbarn ønsket seg også kun penger, men uten å at hun skulle spare til noe stort (type Mac/ Scooter etc). Etter en prat med mor og far kjøpte vi derfor en anatomisk ryggsekk istedefor, noe hun fikk bruk for allerede første sommer. Pengegave fra resten utgjorde likevel en real slump penger, selv om vi som var faddere (og er tane/ onkel) altså ga noe annet.)
  2. Ja, en liten ting og et fint kort er vel ganske vanlig.
  3. 10- 15.000,-

 

 

Det var mye. Ikke alle som har så god råd.

Anonymous poster hash: 42354...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

 

Enda et konfirmasjonsinnlegg fra meg!

 

Lurer på tre ting:

 

  • Vi er faddere til en konfirmant som ønsker seg penger. Hvor mye er vanlig å gi når en er fadder? Vet selvsagt at det er variasjoner.
  • Er det vanlig at søsken gir gave til konfirmanten? Altså at jentene mine gir gave til broren, eller er de bare med på gaven fra foreldrene?
  • Hvor mye er det vanlig å gi i gave fra foreldre? Holder selskapet utenfor. Han kommer til å få bunad når han blir voksen (noe han ønsker selv). Som jentene så vil det være noe nytt og noe gammelt/arv i den bunaden. Jentene kommer imidlertid til å få bunaden til konfirmasjonen.

 

Hei!

 

1)Vet ikke om man er fadder, tipper ca 1500 eller 2000 kr basert på hva våre faddere gir.

 

2) Våre jenter er opptatt av å gi gaver og vil gi også egne gaver, jeg syns behov hos barna må bestemme det.

 

3) Vi syns det er rimelig å gi kontanter som står i forhold til bunad, i snittpris mener min mann det ligger på 30 000 kr.

 

Man må vel da regne pris på bunad fra sitt distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

1)Vet ikke om man er fadder, tipper ca 1500 eller 2000 kr basert på hva våre faddere gir.

 

2) Våre jenter er opptatt av å gi gaver og vil gi også egne gaver, jeg syns behov hos barna må bestemme det.

 

3) Vi syns det er rimelig å gi kontanter som står i forhold til bunad, i snittpris mener min mann det ligger på 30 000 kr.

 

Man må vel da regne pris på bunad fra sitt distrikt.

 

Gir du 30.000 til barnet som ikke får bunad? Feks gutten.

Og barnet som får bunad får ikke penger  i tillegg til bunaden?

 

Forstår jeg deg riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gir du 30.000 til barnet som ikke får bunad? Feks gutten.

Og barnet som får bunad får ikke penger  i tillegg til bunaden?

 

Forstår jeg deg riktig?

 

Slik forstod jeg det ihvertfall.

Anonymous poster hash: 42354...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Ser det er store forskjeller her, særlig på gave fra foreldre til konfirmant.

 

Når det gjelder faddergaven, tror jeg kanskje vi lander på 1000 kr.

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye. Ikke alle som har så god råd.

Jeg burde lagt til at alle må gi i forhold til egen økonomi. Mitt svar er basert på det som har vært vanlig blant "mine" de siste årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...