Gå til innhold

kolikk-smerter, 4 mnd - vente med fast føde ?


annemax

Anbefalte innlegg

Gutten min har hatt vondt i magen helt siden han ble født. Han er spesielt urolig om kvelden og ligger og vrir seg som en liten åme under amming og slepper og tar brystet mange ganger etter hverandre. Jeg prøver å ta ham opp for å rape mange ganger under måltidene på kvelden, det er det eneste jeg kan komme på kan hjelpe. Han gulper mer på kvelden også.

Han er 4 mnd og en 1 uke og jeg har sett en liten bedring de siste 2 ukene.

Jeg lurer litt på om jeg bør vente med å introdusere fast føde pga den vonde magen hans ?

Om natten våkner han hver 2 - 2,5 time og vil ha mat igjen... det virker nesten som han våkner fordi han har vondt i magen. Er det noen som har noen råd ?

( jeg har prøvd ammete, minifom, sukkervann og kutte ut melkeprodukter og kryddret mat, løk og kål og andre ting som kan gi vondt i magen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med å vri seg som en åme holder Daniel på med for tiden også...men han begynner å grine i tillegg (han er omtrent like jevngammel som din, 4 ½ mnd). Virker som han ikke ligger godt lenger når vi ammer. Men jeg har begynt å ta ham inn i sengen og amme liggende. Jeg liker ikke å ligge sånn, synes det er ubehagelig, men det ser ut til å bedre ammingen. Han roer seg og tar puppen iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å gi ham pumpemelk fra kopp eller flaske en dag eller to for å la ham glemme det negative ved ammingen?

Ellers hadde jeg en ubeskrivelig vellykket tur til kiropraktor med gullungen min da han hadde kolikk. Vi visste virkelig ikke vår arme råd, og etter en eneste time hos kiropraktoren ble livet snudd opp ned. Det hjalp ihvertfall enormt hos oss.

Det kostet ca 500,- tilsammen med oppfølgingstime etterpå.

Den kiropraktoren vi gikk til, holdt til på Stovnersenteret i Oslo, og han kan vi anbefale! (Ihvertfall hvis du bor heromkring.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Annemax. Det varierer når brysternærte barn vil ha behov for fast føde. Hvis barn i alderen 4-6 mnd. begynner å signalisere sult svært ofte og det ikke blir bedre etter noen økedøgn, kan tiden være inne for gradvis introduksjon av fast føde. Hovedregelen er da å introdusere svært små mengder av gangen. Kanskje er det økedøgn som er på gang hos deg, så se gjerne an situasjonen noen dager til. Dersom barnet vokser tilfredsstillende har det ellers ikke behov for fast føde før 6 mnd. alder. Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å vri seg som en åme holder Daniel på med for tiden også...men han begynner å grine i tillegg (han er omtrent like jevngammel som din, 4 ½ mnd). Virker som han ikke ligger godt lenger når vi ammer. Men jeg har begynt å ta ham inn i sengen og amme liggende. Jeg liker ikke å ligge sånn, synes det er ubehagelig, men det ser ut til å bedre ammingen. Han roer seg og tar puppen iallefall.

Jeg ligger ofte og ammer fordi da ligger han roligere og får mindre luft i magen. På soverommet er det halvmørkt og ikke fullt så spennende som i stuen..... men selve ammingen tar jo mye lenger tid på soverommet.. fordi han ofte da ligger å kosespiser i en evighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...