Gå til innhold

Hvor mye har du på brukskonto?

Anbefalte innlegg

Hun sier jo at hun åpner "lappene" hun får, for det har hun lært at hun skal, så legger hun dem i en hylle og kaster dem etter en stund. Om hun prøver å lese dem skjønner hun antagelig ikke hva det som står der egentlig betyr.

På lappene står det ikke særlig mer enn hva pengene gjelder, skatt og når neste utbetaling kommer.

To ganger i mnd og hver 14.dag er IKKE det samme. Deler du 52 uker på 2 sitter du igjen med 26 to-ukere iløpet av et år. 2 ganger pr måned ganger 12 måneder gir 24.

Hun kan bl.a motta uføretrygd den ene gangen og barnetrygd eller hva det enn måtte være den andre. Som det allerede har vært nevnt, det er tvilsomt at hun lyver - gjør i det minste et forsøk på å forstå hvorfor.

På HØY tid å tre ned fra den skyhøye hesten og ta seg en bolle!

Anonymous poster hash: 2bac6...047

Jeg har brukt 12 år på utredning i NAV-systemet, så jeg har prøvd det meste av tiltak. Man får ikke noen lapp når barnetrygda kommer, så det er neppe det ho mener. 

Jeg synes både du og Mrs. D omtaler Madeleinemie på en lite respektfull måte. Hun har en diagnose, og tenker ikke helt som oss andre, det er jo en kjent sak. Og det er også en av grunnene til at det er interessant å lese det hun skriver.

Ja, det har ho, men ho hiver seg stadig ut på diskusjoner om forbruk og har ikke snøring på hvordan dette fungerer for folk flest. Da må du regne med litt pes.

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• slabbedask

30

• AnonymBruker

27

• Madelenemie

23

• Nicklusheletida

14

Jeg har brukt 12 år på utredning i NAV-systemet, så jeg har prøvd det meste av tiltak. Man får ikke noen lapp når barnetrygda kommer, så det er neppe det ho mener. 

Ja, det har ho, men ho hiver seg stadig ut på diskusjoner om forbruk og har ikke snøring på hvordan dette fungerer for folk flest. Da må du regne med litt pes.

Jo takk, jeg også har mine 12 år ...

Hva med - i tillegg til å spekulere på magefølelse - å se på hva hun faktisk skriver? Uføretrygd kan være temmelig plankekjøring når man er autist. Våre 12 år er ikke for autister særlig representative kan du si ...

Hadde du i tillegg hatt grunnleggende kunnskap om autisme, så hadde du visst at de mangler mentaliseringsevne, evnen til å kunne sette seg i andres sko og se andres perspektiv. M.a.o, hun vet faktisk fint lite om hvordan "dette fungerer for folk flest" det er autisme per definisjon kan du si ... Men at hun og autister generelt kan legge mye energi i om ikke annet å forsøke å være som oss normale? Fint lite tvil om. Og at hun kanskje har det kjipt etter all flommen med misunnelse her i tråden? Tror jeg mer enn gjerne. Det kan for noen og enhver være verd å ta en titt på dokumentaren hun la ut her for litt siden: http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/400356-ok-dokumentar-om-autisme/

...

... min trygd og 1G går til mat,

...

... max utbetalt trygd pluss 1G, nå¨skal jeg pga av arbeidsforhold gå 50% ned i trygd

...

...

jeg tror jeg tjente 480 000 før jeg søkte uføretrygd, og derfor ble det beregnet maks.

barnetrygden er på en annen lapp/konto, og er ikke en del av dette.

...

På lappene står det ikke særlig mer enn hva pengene gjelder, skatt og når neste utbetaling kommer.

12 år??? Det var ekstremt. Har du en sykdom som nav tror du faker?

Anonymous poster hash: 68473...e6d

Jo takk, jeg også har mine 12 år ...

Hva med - i tillegg til å spekulere på magefølelse - å se på hva hun faktisk skriver? Uføretrygd kan være temmelig plankekjøring når man er autist. Våre 12 år er ikke for autister særlig representative kan du si ...

Hadde du i tillegg hatt grunnleggende kunnskap om autisme, så hadde du visst at de mangler mentaliseringsevne, evnen til å kunne sette seg i andres sko og se andres perspektiv. M.a.o, hun vet faktisk fint lite om hvordan "dette fungerer for folk flest" det er autisme per definisjon kan du si ... Men at hun og autister generelt kan legge mye energi i om ikke annet å forsøke å være som oss normale? Fint lite tvil om. Og at hun kanskje har det kjipt etter all flommen med misunnelse her i tråden? Tror jeg mer enn gjerne. Det kan for noen og enhver være verd å ta en titt på dokumentaren hun la ut her for litt siden: http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/400356-ok-dokumentar-om-autisme/

Jeg var litt for kjapp. "Andre" burde det i stedet ha stått.

Jeg har undervist temmelig mange autister opp gjennom årene, så jeg vet hvordan mekanismene er. Likevel, de har en utrolig evne til å lære - selv om de ikke forstår, og ho burde kanskje lært nå at ho har lite i tråder om økonomi å gjøre.

Du og jeg tolker det hun skriver forskjellig tydeligvis.

12 år??? Det var ekstremt. Har du en sykdom som nav tror du faker?

Anonymous poster hash: 68473...e6d

Nei. Med mine 6 år høyskoleutdanning som jeg trivdes med hadde jeg liten lyst til å se hvor det bar. Mine diagnoser lar seg ikke fake,

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg har undervist temmelig mange autister opp gjennom årene, så jeg vet hvordan mekanismene er. Likevel, de har en utrolig evne til å lære - selv om de ikke forstår, og ho burde kanskje lært nå at ho har lite i tråder om økonomi å gjøre.

Du og jeg tolker det hun skriver forskjellig tydeligvis.

Denne tråden handler ikke om sparetiltak for folk med middels inntekt.

Jeg skjønner uansett ikke hvorfor folk blir så provosert.

Det virker nesten som om Madelenmie er fritt vilt og alle kan ha en mening om alt vedr henne. En ting å kommentere direkte til henne på ting hun sier, men mange innlegg i tråden er mellom andre som diskuterer hennes økonomi, familiesituasjon, mann, diagnose etc etc med henne i tredjeperson. (Ja vet jeg bruker tredjeperson selv her). Må være underlig å se seg selv bli diskutert opp og ned i mente slik.

Nicklusheletida

Hvis du snakker om billige krepsehaler i lake fra Rema, sikkert, men mine unger ville neppe spist det - og er det nå så sunt? Hva er det i den laken?

Nei, dere har på ingen måte en gjennomsnittlig inntekt. Du kan påstå det så mye du vil, men frem du til forteller oss hva mannen din tjener i tillegg til din trygd på 28.000,- (det er en veldig stor trygd! du sa i alle fall at dine penger gikk til mat). Impulshander gjør jeg nok, litt mat og sikkert noe unødvendig også. Sminke bruker jeg nøyaktig kr. 0,- på. :) Dvs. nå i ferien unnet jeg meg en grisedyr nattkrem fordi jeg fikk den til nesten halv pris, hadde aldri vært aktuelt ellers. Sminke bruker jeg overhodet ikke, kun dagkrem og nå også nattkrem, i tillegg til vanlige ting som shampoo og slikt og da kjøper vi vanlige ting på Rema.

Jeg bruker stort sett klærne mine til de er utslitte / utvasket / fått flekker som ikke går bort osv. Arver en del fra en søster innimellom og det liker jeg godt. :) Jeg er nok ingen sløser nei.

Hvem er det som har sagt at du sitter med fasiten på hvordan livet skal leves og penger skal brukes? Og hvorfor skal du vite hva mannen hennes tjener? Det har da vi ingen ting med.

Jeg forstår ikke denne misunnelsen over andres økonomi, så lenge man har det helt ok selv. Jeg tror dessuten ikke at tallene som kommer frem her nødvendigvis er riktigere. Madelenemie er åpen på at dette er ikke noe hun styrer eller har oversikt over. Hun er dessuten flink og legger ned tid og omtanke i ungenes matpakke. Fortjener ros for det.

Denne misunnelsen som lyser lang vei på enkelte her irriterer meg. Husker da jeg selv var gift med en mann som tjente godt og satt godt i det, var det ikke måte på hvor mye dritt jeg fikk her inne en periode. Opplevde utrolig mye kvalmende smålighet.

Men det er ikke penger man blir lykkelig av. Nå som jeg er skilt og dere vet hvordan det står til med meg, så er det ingen som sier noe lenger. Men jeg var den samme jordnære personen den gangen  som jeg er nå. Det vet alle som kjenner meg.

Vær nå lykkelig for at du er frisk og slipper alle utfordringer som Madelenemie må slite med og unn henne den gode økonomien. 

?....... Madelenemie er åpen på at dette er ikke noe hun styrer eller har oversikt over. Hun er dessuten flink og legger ned tid og omtanke i ungenes matpakke. Fortjener ros for det....

Vær nå lykkelig for at du er frisk og slipper alle utfordringer som Madelenemie må slite med og unn henne den gode økonomien.

Liker

Kanskje det andre alternativet er bedre, jeg vet ikke. Man må være bra bevisstløs når man får penger hver 14. dag og ikke aner hvorfor.

Er det noe NAV gjør, så er det å sende brev så snart det er et vedtak av et eller annet slag på gang, ved endringer o.l.

Det er en papirmølle deluxe. Og når skal de begynne å bruke elektronisk kommunikasjon isteden for å sende alt på papir?

Hvem er det som har sagt at du sitter med fasiten på hvordan livet skal leves og penger skal brukes? Og hvorfor skal du vite hva mannen hennes tjener? Det har da vi ingen ting med.

Jeg forstår ikke denne misunnelsen over andres økonomi, så lenge man har det helt ok selv. Jeg tror dessuten ikke at tallene som kommer frem her nødvendigvis er riktigere. Madelenemie er åpen på at dette er ikke noe hun styrer eller har oversikt over. Hun er dessuten flink og legger ned tid og omtanke i ungenes matpakke. Fortjener ros for det.

Denne misunnelsen som lyser lang vei på enkelte her irriterer meg. Husker da jeg selv var gift med en mann som tjente godt og satt godt i det, var det ikke måte på hvor mye dritt jeg fikk her inne en periode. Opplevde utrolig mye kvalmende smålighet.

Men det er ikke penger man blir lykkelig av. Nå som jeg er skilt og dere vet hvordan det står til med meg, så er det ingen som sier noe lenger. Men jeg var den samme jordnære personen den gangen som jeg er nå. Det vet alle som kjenner meg.

Det er definitivt ikke pengene man blir lykkelige av. Klem.

Det er en papirmølle deluxe. Og når skal de begynne å bruke elektronisk kommunikasjon isteden for å sende alt på papir?

Det blir neppe på lenge, de er jo hysteriske for at ting skal sendes på e-post f.eks. Som om det ikke er enklere å snappe et brev fra postkassa enn å snappe opp e-postene mine. 

De bør benytte seg av de personlige sidene på nettet mye mer, systemet nå er latterlig. Sånn som banken gjør, når man logger på nettbank ligger jo brevene i en egen innboks.

Annonse

Tror du har misforstått noen av oss (regner med at jeg er i målgruppen for det du skriver). Det er ikke snakk om misunnelse i det hele tatt. Det er en påpekning av at Madeleinemie tror at en slik privatøkonomi hun har er normal/vanlig/noe de fleste i Norge har.

Jeg har stor respekt for Madelenemie og beundrer henne for mye. Det må likevel være lov til å påpeke feiloppfatninger om hva som er vanlig for en barne-/ungdomsfamilie i Norge når hun tror at hun og familien har et normalt forbruk. Og jeg tror ærlig talt at barna hennes vil få seg en stor overraskelse når de blir voksne og skal klare seg selv og ser hva ting koster i forhold til hva slags inntekt de kommer til å ha.

Jeg forstår ikke denne misunnelsen over andres økonomi, så lenge man har det helt ok selv. Madelenemie er åpen på at dette er ikke noe hun styrer eller har oversikt over.

Det går an å reagere på spinnville påstander om hva som er gjennomsnittlig inntekt, uten å være misunnelig. 

I denne tråden har det blitt antydet at en viktig grunn til at folk flest ikke kan bruke veldig mye penger på mat, er at de / vi bruker for mye penger på klær og sminke samt impulshandler for mye, f.eks. på salg.  Det må være lov å påpeke at også inntektens størrelse er en viktig variabel her.   

Men det er ikke penger man blir lykkelig av. Nå som jeg er skilt og dere vet hvordan det står til med meg, så er det ingen som sier noe lenger. Men jeg var den samme jordnære personen den gangen  som jeg er nå. Det vet alle som kjenner meg.

Laban og Påskelilje har skjønt hva jeg mener. Jeg er overhodet ikke misunnelig på MadeleneMie på noen måte, men hun har overhode ikke noen anelse om hva som er gjennomsnittlig inntekt for en normal barnefamilie i dette landet. Det er ikke bare jeg som har sagt dette til henne, det er mange andre også, men akkurat det tar hun ikke til seg, men fortsetter bare å si at de ikke har bedre råd enn andre.

Om du har fulgt med litt på alle innleggene hun har skrevet om alt hun bruker penger på så skjønner du også at det er helt feil.

Nicklusheletida

Tror du har misforstått noen av oss (regner med at jeg er i målgruppen for det du skriver). Det er ikke snakk om misunnelse i det hele tatt. Det er en påpekning av at Madeleinemie tror at en slik privatøkonomi hun har er normal/vanlig/noe de fleste i Norge har.

Jeg har stor respekt for Madelenemie og beundrer henne for mye. Det må likevel være lov til å påpeke feiloppfatninger om hva som er vanlig for en barne-/ungdomsfamilie i Norge når hun tror at hun og familien har et normalt forbruk. Og jeg tror ærlig talt at barna hennes vil få seg en stor overraskelse når de blir voksne og skal klare seg selv og ser hva ting koster i forhold til hva slags inntekt de kommer til å ha.

Jeg har ikke reagert på noe av det du skriver. Det er mer tonen i en del andre svar jeg reagerer på og som morsan påpeker diskutere en annen person negativt i steden for å svare vedkommende direkte.

Nicklusheletida

Laban og Påskelilje har skjønt hva jeg mener. Jeg er overhodet ikke misunnelig på MadeleneMie på noen måte, men hun har overhode ikke noen anelse om hva som er gjennomsnittlig inntekt for en normal barnefamilie i dette landet. Det er ikke bare jeg som har sagt dette til henne, det er mange andre også, men akkurat det tar hun ikke til seg, men fortsetter bare å si at de ikke har bedre råd enn andre.

Om du har fulgt med litt på alle innleggene hun har skrevet om alt hun bruker penger på så skjønner du også at det er helt feil.

Tror du bare skal akseptere det når hun sier at hun ikke har oversikt og greie på dette. Som flere andre har påpekt her nå, så er det mulig å vise litt respekt.

Ser at du og en annen også skriver at hun ikke har noe å gjøre i tråder som handler om vanlige folks økonomi. Selvsagt har hun noe i slike tråder å gjøre. Hva er "vanlige folk" ?

Nicklusheletida

En annen ting : Det er ikke sikkert at hun bruker så mye mer penger enn oss. Hun bruker dem annerledes. M liker seg best hjemme og da er det begrenset hvor mye penger det kan gå ifh. til andre som liker å være sosiale.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...