Gå til innhold

Bekymret for min sønn (frykter depresjon)


Lise1234

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 17 år som ikke har det så lett om dagen. Han har vært mye sint og innelukket, stengt seg inne på rommet, spiser lite, sover svært mye. Han er også mye mindre sosial og aktiv enn til vanlig og trener mindre og mindre. Han har alltid vært aktiv og utadvent. Og nå har jeg blitt så bekymret at jeg vurderer å kontakte psykolog og få han med på et par samtaler og se hva som kan gjøres/hva som er galt eller noe. Jeg har til nå gitt han masse pusterom og latt han komme til meg som han vil, jeg har ikke mast. Jeg har bare vært mamma, som vanlig, som selvsagt en gang i blant minner barna mine på at de kan fortelle meg alt og at jeg er her for dem.

 

Vi har kranglet mer i det siste også, fordi han blir så fort sint, for den minste ting. Han har også snakket nedlatende om seg selv og klaget på at alt bare er dritt. Jeg har prøvd å trøste, men da har han blitt så sint og skreket til meg. Han smeller også igjen døra si, og han var aldri sånn før. Når han først er sint, så er han veldig sint. For en stund siden spurte jeg om dette handlet om en jente, at det var kjærlighetssorg kanskje. Dette avkreftet han med en gang, så jeg tror ikke det er det. Jeg klarer ikke å tenke meg til hva som kan ha skjedd... dette begynte smått rett før sommeren. Det har gått i berg og dal baner hele sommeren, men rundt i midten av august til nå har det egentlig bare blitt verre. Han har flere dager på rad hvor han ikke vil på skolen og klager på at han er syk og ikke orker noe. Vi har vært hos legen også, men alt så bra ut der, så ikke noe som feiler han heller.

 

I dag morges måtte jeg vekke han (han pleier å ha på vekkerklokke selv) men han var allerede våken og bare lå i senga. Jeg sa at han måtte forte seg litt fordi han begynte å få dårlig tid, og da gikk han i oppløsning. Han skalv og gråt om hverandre. Jeg fikk så sjokk og så innmari vondt inni meg, for det så ikke ut som gutten min hadde det så bra. For første gang på lenge fikk jeg lov til å sitte nær han og klemme. Han sa flere ganger at han alt bare sugde og at han følte seg så utmattet hele tiden. Han sa også flere ganger at han var redd og ikke ville at jeg skulle gå.. med andre ord var han helt utafor. Stakkars. Vi pratet lenge etterpå og jeg lot han være hjemme fra skolen. Har nå vært i kontakt med skolen og gitt ham fri resten av uken, men har ikke gjort noe mer, fordi jeg er redd for å pushe for mye. Jeg ser at han er ganske sårbar nå og jeg vil bare være der for han, på en positiv måte. Jeg tenker at jeg kanskje kan gi det litt tid, før jeg evt snakker med han om å snakke med en psykolog eller en fastlege.

 

Når vi snakket istad, spurte jeg han om hva han selv følte, hvorfor han følte seg så "syk" osv. Han nevnte at han følte seg deprimert og at han har følt det lenge, men at det plutselig har blitt så mye verre. Han føler at han ikke kan stoppe de negative følelsene og at han stadig er kvalm og umotivert. Han er dog ikke redd for å komme seg ut, være alene, henge med venner og sånt, siden jeg først tenkte at han kanskje utviklet en angst, men nå tror jeg mer at han er deprimert.

 

Hva ville dere andre foreldre gjort i denne situasjonen? Jeg sitter her og kjenner på følelsene mine og kjenner at jeg blir veldig lei meg. Og redd, redd for gutten min. Redd for hva som kan skje, og masse spørsmål om hvorfor dette skjer og hva som skjer med han. Hvor ille er det egentlig.. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde kontaktet fastlege i dag. Du beskriver en prosess som har vart i flere måneder, da er det litt vel optimistisk å tro at ting skal ordne seg av seg selv ved å ta fri noen dager. Fastlegen kan henvise til psykolog, men det er viktig at henvisningen tydelig beskriver hvordan han har det.

Hvis dette fortsetter uten gode tiltak, så kommer han veldig fort på etterskudd på skolen.

Synes du skal kontakte fastlegens kontor nå klokken åtte og beskrive situasjonen.

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...