Gå til innhold

Grensesetting 17-20 år hjemmeboende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du hjemmeboende gutter i den alderen? 

 

Gjør de "som de vil"? Legger seg når de vil? Sover hvor lenge de vil? Dropper skole/jobb om de vil?

 

Hvis ikke, hvordan setter du grenser? Hva ville du gjort om de allerede hadde droppet skole/jobb? Hvordan få de i rett kjøl igjen?

 

Blir det konsekvenser om ungdommen ikke gjør som avtalt? Hvilke konsekvenser da?

 

 



Anonymous poster hash: ff0e2...760
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Har du hjemmeboende gutter i den alderen? 

 

Gjør de "som de vil"? Legger seg når de vil? Sover hvor lenge de vil? Dropper skole/jobb om de vil?

 

Hvis ikke, hvordan setter du grenser? Hva ville du gjort om de allerede hadde droppet skole/jobb? Hvordan få de i rett kjøl igjen?

 

Blir det konsekvenser om ungdommen ikke gjør som avtalt? Hvilke konsekvenser da?

 

 

Anonymous poster hash: ff0e2...760

 

 

Hvis han er syk må du sende han til lege. Hvis han bare er lat må du kreve at han enter jobber eller går på skole.

Anonymous poster hash: 9685e...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Høres enkelt ut.

 

Men hvordan gjør du det i praksis?Hva om guttene nekter?

Anonymous poster hash: ff0e2...760

 

Ungdom kan være i stand til å utvise sterk motkraft mot foreldres fornuftige forslag, noen av dem er svært vanskelig å "regulere".  De lar seg ikke uten videre disiplinere.

 

Dersom du har en ungdom med lav skolemotivasjon, så hadde jeg prioritert å få vedkommende på skolen hver dag. Jeg hadde droppet en del andre kamper, men akkurat det med skolen hadde jeg gjort hva jeg kunne for å få til. Det kan ofte innebære at foreldre må bruke mye energi på vekking med mer om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel vanlig med barn 18+ at man enten krever at de jobber eller går på skole eller så må de flytte ut, tror jeg. Jeg er ingen ekspert dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdom kan være i stand til å utvise sterk motkraft mot foreldres fornuftige forslag, noen av dem er svært vanskelig å "regulere".  De lar seg ikke uten videre disiplinere.

 

Dersom du har en ungdom med lav skolemotivasjon, så hadde jeg prioritert å få vedkommende på skolen hver dag. Jeg hadde droppet en del andre kamper, men akkurat det med skolen hadde jeg gjort hva jeg kunne for å få til. Det kan ofte innebære at foreldre må bruke mye energi på vekking med mer om morgenen.

Hva om  ungdommen vekkes til avtalt klokkeslett, men likevel nekter stå opp? Eller står opp, for å legge seg straks du har gått på jobb? 

Anonymous poster hash: ff0e2...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hva om  ungdommen vekkes til avtalt klokkeslett, men likevel nekter stå opp? Eller står opp, for å legge seg straks du har gått på jobb? 

Anonymous poster hash: ff0e2...760

 

Jeg tror ikke man kommer utenom å prøve å få til en allianse med ungdommen. Hva vil han selv? Hvordan ønsker han at dere skal samarbeide hjemme?

 

Jeg ville prøvd å finne ut av hva dere kan bli enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man kommer utenom å prøve å få til en allianse med ungdommen. Hva vil han selv? Hvordan ønsker han at dere skal samarbeide hjemme?

 

Jeg ville prøvd å finne ut av hva dere kan bli enige om.

Ja, vi har selvfølgelig også forsøkt få allianse med ungdommen. Alt går så bra når ungdommen har fordel av avtalen (= tid til spill/uteliv), men når han skal følge opp sin del av avtale (jobb/skole/husarbeid)- så bryter han det glatt (og får fravær). Han gir store løfter men følger de ikke.  

 

Hvordan ville du håndtert det?

Anonymous poster hash: ff0e2...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha fokusert på en dag - eller en uke av gangen. Vekke om morgenen, om mulig se at han kommer seg på skolen, tilby hjelp til skolearbeid osv. Tror det er viktig å prøve å unngå altfor mye drama, fungerer bedre å innse at dette er en slitsom fase for alle (dvs. ungdommen og foreldre), men at det forhåpentligvis vil gå bedre etter hvert. Moralisering er fristende, men fungerer dårlig i de fleste tilfeller.

 

Dersom man inngår avtaler, så tror jeg de ikke bør omfatte mer enn hva som er realistisk at kommer til å bli gjennomført. Hvis all erfaring tilsier at han ikke kommer til å gjøre noe særlig husarbeid, så hadde jeg gitt blaffen i å mase om det en periode, men heller latt være å rydde etter ham i håp om at han ordner opp selv etter hvert (dette fungerer jo best på rommet hans og dårlig på kjøkkenet).

 

Hvis han dropper ut av skolen, så ville jeg ha etablert kontakt med oppfølgningstjenesten umiddelbart. J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...