Gå til innhold

BMI utregning for ungdom


tante bassa

Anbefalte innlegg

Finnes det egne BMI-kalkulatorer for ungdom?

 

Ser at sønnen min på 13 år er blitt ganske så mager siste halvåret. 

 

Han spiser ikke så store måltider, men spiser ganske ofte synes jeg. I tillegg er han i mye aktivitet.

 

Han har så klart vokst en del i høyden denne sisten tiden, i tillegg har han faktisk gått ned et sted mellom 5-7 kg siden våren. 

 

Han har ikke gjort noe forsøk på å gå ned i vekt, for tykk har han i grunn aldri vært. Men kroppen har tydeligvis forandret seg mye nå. 

 

ser jo at mange andre gutter i den alderen også er lange og slanke, så er ikke bekymret for han. 

 

Han går i 8. klasse, og de skal visst veie og måle seg hos helsesøster i løpet av måneden. 

 

Vi har ikke mye fokus på kropp og vekt hjemme, og han er fornøyd som han er selv, og det er vel det viktigste. Så lenge han er sunn og frisk ellers  :)

 

Men selv kunne jeg godt tenkt meg å se hva en BMI kalkulator for ungdom vil si  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:)

 

Bruker sikkert flere kalorier på vekst, og når man er høyere. Tar seg sikkert opp.

Ja, det stemmer sikkert at de bruker energi på å vokse. 

 

Men det har skjedd så fort, det er vel derfor jeg har lagt merke til det.

 

Gutten trives, og synes det er bare hyggelig om andre foreldre spør om han ikke får mat hjemme  ;) Så det er ikke bare meg det er synlig for at han har endret seg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det egne BMI-kalkulatorer for ungdom?

 

Ser at sønnen min på 13 år er blitt ganske så mager siste halvåret. 

 

Han spiser ikke så store måltider, men spiser ganske ofte synes jeg. I tillegg er han i mye aktivitet.

 

Han har så klart vokst en del i høyden denne sisten tiden, i tillegg har han faktisk gått ned et sted mellom 5-7 kg siden våren. 

 

Han har ikke gjort noe forsøk på å gå ned i vekt, for tykk har han i grunn aldri vært. Men kroppen har tydeligvis forandret seg mye nå. 

 

ser jo at mange andre gutter i den alderen også er lange og slanke, så er ikke bekymret for han. 

 

Han går i 8. klasse, og de skal visst veie og måle seg hos helsesøster i løpet av måneden. 

 

Vi har ikke mye fokus på kropp og vekt hjemme, og han er fornøyd som han er selv, og det er vel det viktigste. Så lenge han er sunn og frisk ellers   :)

 

Men selv kunne jeg godt tenkt meg å se hva en BMI kalkulator for ungdom vil si   :)

Har ikke kalkulator, og de fleste utvikler seg jo i rykk og napp i den alderen. men pass litt på. Min venninnes sønn var på full veg inn i anoreksiaens klør før noen tok det på alvor. Han spiste relativt lite, men spiste. Han trente mer, gikk mye i vide treningsklær osv. Min veninne fikk sjokk da hun plutselig så han i bare underbuksen en dag.

Avgårde til helsesøster og fastlege osv.

Han var missfornøyd med kroppen sin, full av hormoner (14 år), og alle snakket om å spise sunt og å trene. Han ville ha muskler osv. Han fikk hjelp til å sette opp en matplan om hva han trengte av næring hver dag for å vokse og få muskler! Dette er nå omtrent et år siden og det går veldig fint. Han er tilbake på normalt matinntak, normal mengde trening osv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke kalkulator, og de fleste utvikler seg jo i rykk og napp i den alderen. men pass litt på. Min venninnes sønn var på full veg inn i anoreksiaens klør før noen tok det på alvor. Han spiste relativt lite, men spiste. Han trente mer, gikk mye i vide treningsklær osv. Min veninne fikk sjokk da hun plutselig så han i bare underbuksen en dag.

Avgårde til helsesøster og fastlege osv.

Han var missfornøyd med kroppen sin, full av hormoner (14 år), og alle snakket om å spise sunt og å trene. Han ville ha muskler osv. Han fikk hjelp til å sette opp en matplan om hva han trengte av næring hver dag for å vokse og få muskler! Dette er nå omtrent et år siden og det går veldig fint. Han er tilbake på normalt matinntak, normal mengde trening osv.

 

Lykke til!

 

Takk for svar. Viktig å være våken på dette ja, det er veldig stort fokus på kropp. Også for gutter. 

 

Nå er det faktisk veiing og måling på skolen/helsesøster i neste uka, eller uka deretter.

 

Det er jo det at han faktisk har gått ned i vekt siste halvåret som har gjort at jeg har reagert. Men gutten spiser i grunn greit, om enn litt lite til frokost, skolemat og middag. Men spiser desto mer til kvelds. Da kan han fort hive innpå mye mat.

 

Men jeg skal holde øyne åpne. Takk for innspill 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe greie på BMI, men jeg ser at mine to eldste, på 15,5 og 13 har forandret seg veldig i kroppen det siste året. Han eldste har vært litt kort, i forhold til de andre i klassen, men har vokst temmelig mye, og er nå litt forbi meg, altså ca 173. Han trener mye, spiser sunt, og har mye muskler. Veier 60 kilo.

 

Hun på 13 var muligens litt lubben et par år, sammenliknet med mange i klassen frem til sommeren. Hun fortalte meg nylig at hun hadde veid 58 kilo i vår/sommer. Nå er hun like høy som meg, 170, og veier 53-54. Hun har strekt seg veldig de siste månedene, trener mer, og har det mye bedre generelt sett enn tidligere.

 

Veksten går i rykk og napp, og jeg ser veldig tydelig den lengdeveksten på dattera, men også på sønnen. At noen da i tillegg går ned i vekt (som din sønn og min datter), vil jeg tro har med hormoner/pubertet å gjøre, at de forbrenner mer i perioder av ungdomstiden. Sikkert lurt å følge litt med, slik at det ikke utvikler seg til noe spiseforstyrrelser, men dersom det ser ut til at ungdommen har det bra og trives med seg selv og omgivelsene, og er frisk, tror jeg normalområdet er temmelig vidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe greie på BMI, men jeg ser at mine to eldste, på 15,5 og 13 har forandret seg veldig i kroppen det siste året. Han eldste har vært litt kort, i forhold til de andre i klassen, men har vokst temmelig mye, og er nå litt forbi meg, altså ca 173. Han trener mye, spiser sunt, og har mye muskler. Veier 60 kilo.

 

Hun på 13 var muligens litt lubben et par år, sammenliknet med mange i klassen frem til sommeren. Hun fortalte meg nylig at hun hadde veid 58 kilo i vår/sommer. Nå er hun like høy som meg, 170, og veier 53-54. Hun har strekt seg veldig de siste månedene, trener mer, og har det mye bedre generelt sett enn tidligere.

 

Veksten går i rykk og napp, og jeg ser veldig tydelig den lengdeveksten på dattera, men også på sønnen. At noen da i tillegg går ned i vekt (som din sønn og min datter), vil jeg tro har med hormoner/pubertet å gjøre, at de forbrenner mer i perioder av ungdomstiden. Sikkert lurt å følge litt med, slik at det ikke utvikler seg til noe spiseforstyrrelser, men dersom det ser ut til at ungdommen har det bra og trives med seg selv og omgivelsene, og er frisk, tror jeg normalområdet er temmelig vidt.

 

Ja, når jeg så på denne grafen som jeg fikk link til, så ligger han innen normalen  :) Men litt nedpå grafen da, men like fullt innenfor normalen. 

 

Gutten er frisk og i god form, og spiser jo ofte i løpet av dagen. Men da lite av gangen. Og veldig god matlyst på kvelden  :)

Han veide nok ca 56/57 før sommerferien, og da var han rundt 164 cm høy. Nå veier han 48/49 kg og er 172 cm høy.

 

Og som du sier - de vokser i rykk og napp. Og så lenge de er friske så må vel det være det viktigste.  :)

 

Takk for svar  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...