Gå til innhold

Har seksåringen min sosialangst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har opplevd flere tilfeller der hun har trukket seg ut av lek og ikke vil være med.
Hun er veldig sta av personlighet samtidig som hun fort blir formærmet.

Og hun har veldig lett for å føle seg utenfor. Liker best å leke kun to og to. N år det er med en tredjemann er hun redd for at de skal "glemme" henne. Da føler hun seg utenfor og blir lei seg.
Dette har ført til at hun har fått en slags angst. F.eks. en gang ville hun plutselig ikke besøke venninnen hun hadde avtalt å besøke, fordi hun hørte at en annen venninne også skulle komme. Hun liker jo også denne andre venninnen, for hun hadde jo besøkt jenta mi en annen gang... men det virker som hun liker best å leke med de hver for seg. 

 

Jeg syns det er litt dumt hvis hun skal trekke seg ut av leken fordi hun kun vil leke med en om gangen. 
Et annet problem er at hun ikke tør å spørre andre om de vil leke med henne, men hun vil veldig gjerne leke. Så da blir det til at hun "gjemmer" seg i sandkasse eller på huskestativet, for da ser det ut som hun gjør noe og hun ser ikke så alene ut har hun sagt... - men da er det jo ikke sikkert andre barn tar initiativ til å leke med henne, da de ikke ser at hun ønsker selskap. 

Det er så vanskelig dette... 

Det går seg forhåpentligvis til, men når jeg ser henne hvor hun begynner å skjelve og gråte fordi hun ikke vil besøke denne venninnen likevel pga det plutselig kommer en tredjemann, så lurer jeg på om hun kanskje kunne trengt litt hjelp? Eller bør jeg se det an? En annen gang hun skulle på besøk til noen gikk det b ra da jeg fortalte at en tredje venninne skulle komme. Men da hun kom, så var der plutselig enda en hun kjente - og da tror jeg det ble for mye for henne. Plutselig ville hun ikke at jeg skulle gå, og hun trakk seg helt tilbake og begynte å gråte og ville ikke si hva det var... det tok en tid å roe henne før jeg endelig fikk lov til å gå. Da jeg spurte henne senere, sa hun at det var pga hun ikke visste at den fjerde vennen også skulle komme. 

Hun har alltid vært en forsiktig person fra hun var baby og trenger lenger tid enn andre for å føle seg trygg, 

og hun trenger lenger tid for å roe seg om hun blir lei seg eller sint.... 

I tillegg sliter hun med eksem, noe som sikkert også sliter litt på selvtilliten og energien hennes.

 

Hvordan lære henne bedre å takle "overraskelser", f.eks. at hun besøker noen - og det kommer en person til? Eller å leke sammen i grupper? Tror hun føler fort at andre har overtaket, jeg merket selv når hun prøvde å si noe i barnehagen, der stod det en gjeng jenter hun kjente, hun hadde noe morsomt å si som hun så gjerne ville dele, sa det flere ganger - men det virker som de ignorerte henne totalt... så da begynner jeg å tenke på om det er slike erfaringer som gjør at hun har det slik nå? 

 

hilsen frustrert mor



Anonymous poster hash: 40b86...99b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...