Gå til innhold

Ny samværsavtale for tenåring!!


Mecka

Anbefalte innlegg

Min datter på over 14 år har ikke på over 10 år hatt samvær med sin far etter gjeldende samværsavtale som er annenhver helg og 2 uker om sommeren og annen hver jul og nyttår.

Han har kun hatt sporadisk samvær med henne grunnet sin jobb. Han har også fartet mye utenlands ( noe det har blitt slutt på nå). Nå ønsker han 50/50 og det ønsker også min datter. Dette har jeg sagt ja til da dette er veldig etterlengtet fra vår datter. Problemet er bare at han nå ikke signerer på en slik avtale som går ut på annenhver uke og annenhver av ferier osv. Jeg vet årsaken og det er at han ikke klarer å innfri en slik samværsavtale grunnet sin jobb. Det blir da hennes stemor som hun får samvær med og at hun annenhver av disse ukene igjen vil kun ha samvær med henne og ikke sin far. Dette blir ikke riktig synes jeg, men jeg har sagt at det er ok så lenge det er ok for min datter. Alikevel signerer han ikke på en slik avtale. Det er nok fordi han føler på at han ikke har samvær med henne etter en ny avtale.

Da dette har pågått i over 10 år er jeg rett og slett drit lei av at samvær skal gå etter hans premisser. Jeg har sagt ifra at hvis han skal ha 50/50 så blir det annenhver uke. Annen avtale er uaktuelt. Barn trenger stabilitet og dette trenger også vår datter. Da får han rett og slett infinne seg i å skaffe seg en annen jobb.

Jobben hans er forresten ikke fast, men en prosjektstilling.

Eller så får han "legge seg flat" og innrømme at han ikke kan imøtekomme en slik avtale alikevel, men det tror jeg nok aldri han kommer til å innrømme.......

Noen som har vært i lignende sitasjon og/eller som kan komme med råd til meg????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saken er egentlig veldig enkel: Gjeldende avtale gjelder så lenge ny avtale ikke er inngått. Du går ikke med på noe annet enn annenhver uke, noe han ikke vil skrive under på. Dermed fortsetter dere som før.

Datteren din er 14 år, hun kan forklares dette. Det er vel ingenting i veien for at dere kan fortsette som før, og at datteren deres kan besøke far iblant utenom samvær når det passer? Med mindre det er snakk om milelang reise, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på over 14 år har ikke på over 10 år hatt samvær med sin far etter gjeldende samværsavtale som er annenhver helg og 2 uker om sommeren og annen hver jul og nyttår.

Han har kun hatt sporadisk samvær med henne grunnet sin jobb. Han har også fartet mye utenlands ( noe det har blitt slutt på nå). Nå ønsker han 50/50 og det ønsker også min datter. Dette har jeg sagt ja til da dette er veldig etterlengtet fra vår datter. Problemet er bare at han nå ikke signerer på en slik avtale som går ut på annenhver uke og annenhver av ferier osv. Jeg vet årsaken og det er at han ikke klarer å innfri en slik samværsavtale grunnet sin jobb. Det blir da hennes stemor som hun får samvær med og at hun annenhver av disse ukene igjen vil kun ha samvær med henne og ikke sin far. Dette blir ikke riktig synes jeg, men jeg har sagt at det er ok så lenge det er ok for min datter. Alikevel signerer han ikke på en slik avtale. Det er nok fordi han føler på at han ikke har samvær med henne etter en ny avtale.

Da dette har pågått i over 10 år er jeg rett og slett drit lei av at samvær skal gå etter hans premisser. Jeg har sagt ifra at hvis han skal ha 50/50 så blir det annenhver uke. Annen avtale er uaktuelt. Barn trenger stabilitet og dette trenger også vår datter. Da får han rett og slett infinne seg i å skaffe seg en annen jobb.

Jobben hans er forresten ikke fast, men en prosjektstilling.

Eller så får han "legge seg flat" og innrømme at han ikke kan imøtekomme en slik avtale alikevel, men det tror jeg nok aldri han kommer til å innrømme.......

Noen som har vært i lignende sitasjon og/eller som kan komme med råd til meg????

Du skriver at han ønsker 50/50-avtale, og at du krever at det i så fall må være annenhver uke. Hvordan har HAN tenkt at det skal deles 50/50? Hvordan ønsker 14-åringen at det skal være? Og hvor langt unna bor han?

Endret av Mirabell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt klart ifra at gjeldende avtale er gyldig frem til ny avtale er skrevet. Han krever 50% men hvordan han skal løse det aner jeg ikke og ikke får jeg noe svar på det heller. Datteren vår ønsker å være der annenhver uke,men sånn som han jobber betyr det at de får samvær bare 1 uke pr mnd

Altså sånn som avtalen pr i dag tilsier. Ved ny avtale så slipper han å betale bidrag og får halvparten av barnetrygden. Selvom han faktisk ikke har samvær med henne,men det er det hennes stemor og halvsøster som har. Dette har jeg sagt er ok da vår datter ønsker det selv og jeg mener at hun er stor nok til å bestemme dette selv. Hun forstår også at det ikke kan startes opp med ny avtale før det er i orden. Egentlig så bør jeg vel ikke klage for han betaler bidrag frem til ny avtale er skrevet og det burde jo være i hans interesse å kunne slippe å betale.....Blir bare så oppgitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...