Gå til innhold

Besøksgruppe/vennegruppe, aktiviteter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, har en seksåring i første klasse, og skal ha besøksgruppe hjemme. Av ulike grunner ønsker jeg å arrangere det så fort som mulig, første eller andre uka etter ferien nå. Vi/hun/gruppen har bare vært på en slik selv, da spiste de pannekaker, tegnet og så på film. Foreldrene kom kl.18 og ble servert fire kaker (!).

Jeg ser for meg at vi henter på SFO, spiser pizza (kanskje de kan få lage sine egne, dvs legge på fyll på småpizzaer før de stekes). Men hva så? Jeg har ikke lyst til å sette på en film. Samtidig skal vi "legge lista lavt".

Hva slags spill eller lek engasjerer fem barn i minst to timer? Vet dere om noen dessert som fem barn kan styre med og lage selv, slik at det kan holde dem litt i aktivitet?

Regner med at foreldrene bare blir glad hvis serveringen til dem består av kaffe/te og en kjøpekake, eller noe barna har laget, forrige gang var det jo litt "over the top".

Dette er barn (og foreldre) vi ikke kjenner godt fra før, og ikke pleier omgås, det er jo hele meningen også.

Holder det å si: "Nå skal alle leke med lego?"



Anonymous poster hash: 50c83...39b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hei, har en seksåring i første klasse, og skal ha besøksgruppe hjemme. Av ulike grunner ønsker jeg å arrangere det så fort som mulig, første eller andre uka etter ferien nå. Vi/hun/gruppen har bare vært på en slik selv, da spiste de pannekaker, tegnet og så på film. Foreldrene kom kl.18 og ble servert fire kaker (!).

Jeg ser for meg at vi henter på SFO, spiser pizza (kanskje de kan få lage sine egne, dvs legge på fyll på småpizzaer før de stekes). Men hva så? Jeg har ikke lyst til å sette på en film. Samtidig skal vi "legge lista lavt".

Hva slags spill eller lek engasjerer fem barn i minst to timer? Vet dere om noen dessert som fem barn kan styre med og lage selv, slik at det kan holde dem litt i aktivitet?

Regner med at foreldrene bare blir glad hvis serveringen til dem består av kaffe/te og en kjøpekake, eller noe barna har laget, forrige gang var det jo litt "over the top".

Dette er barn (og foreldre) vi ikke kjenner godt fra før, og ikke pleier omgås, det er jo hele meningen også.

Holder det å si: "Nå skal alle leke med lego?"

Anonymous poster hash: 50c83...39b

 

 

Jeg har aldri hatt noe opplegg da ungene mine var mindre og hadde vennegrupper. Henta på sfo litt tidlig, fikk dem til å gjøre litt lekser dersom det ikke var gjort, serverte middag (hadde pizzaverksted slik du beskriver et par ganger), og så lekte ungene fritt, både ute og inne. Var i grunnen veldig hyggelig og aldri noe trøbbel. Inviterte foreldra til en kopp kaffe i 18-tida, og gjorde neppe noe stort ut av det. Har vel bakt noe lettvint et par av gangene. Lot ungene bake boller en gang, men da var de bare 3 unger utenom Datra.

 

Legg lista lavt, det er ingen som ønsker å hoppe etter Wirkola. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom to runder med slike grupper.  Det er ikke meningen at du skal ha noe organisert opplegg, men det kan være lurt å ha noe i bakhånd (kort film, adjektivhistorie,...) hvis du trenger å samle troppene litt når det nærmer seg henting, f.eks. hvis støyen blir helt uakseptabel eller du oppdager at alle unntatt en har det morsomt. 

 

Her er noen ideer:

 

Egendefinerte småpizzaer er fint, det har jeg selv brukt.  Ang. dessert som tar litt tid, så finnes det vel ikke figurgele lenger, men det går an å lage vanlig gele i paiform el.l., slik at det blir et tynt lag.  Da må du lage den dagen før, og la alle trykke ut en figur hver etter tur (test med en av formene du har på forhånd, pepperkakefigurer av plast går fint).  Det går også an å la dem dele en dunk billig vaniljeis og sette fram raust med sauser på spruteflaske og annet pyntedill (hvis du ikke vet at noen i gruppa da vil velge å dekorere halve kjøkkenet).

 

Ikke forlang at alle skal gjøre det samme, si f.eks. at det ligger brettspill og puslespill på stuebordet og at datteren din har ditt og datt på rommet sitt, men de som vil, kan hjelpe deg med å lage boller eller muffins eller noe sånt, til foreldrene kommer.  La dem styre det meste selv, f.eks. lage fantasifulle bollefigurer.   

 

Foreldrene skal ikke ha noe festmåltid, bare kaffe / te og noe småtteri.   

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, har en seksåring i første klasse, og skal ha besøksgruppe hjemme. Av ulike grunner ønsker jeg å arrangere det så fort som mulig, første eller andre uka etter ferien nå. Vi/hun/gruppen har bare vært på en slik selv, da spiste de pannekaker, tegnet og så på film. Foreldrene kom kl.18 og ble servert fire kaker (!).

Jeg ser for meg at vi henter på SFO, spiser pizza (kanskje de kan få lage sine egne, dvs legge på fyll på småpizzaer før de stekes). Men hva så? Jeg har ikke lyst til å sette på en film. Samtidig skal vi "legge lista lavt".

Hva slags spill eller lek engasjerer fem barn i minst to timer? Vet dere om noen dessert som fem barn kan styre med og lage selv, slik at det kan holde dem litt i aktivitet?

Regner med at foreldrene bare blir glad hvis serveringen til dem består av kaffe/te og en kjøpekake, eller noe barna har laget, forrige gang var det jo litt "over the top".

Dette er barn (og foreldre) vi ikke kjenner godt fra før, og ikke pleier omgås, det er jo hele meningen også.

Holder det å si: "Nå skal alle leke med lego?"

Anonymous poster hash: 50c83...39b

 

Vi hadde vennegruppe rett før jul, så jeg lagde et slags juleverksted og lussekatter - men barna orket bare å holde på en liten stund, for de ville helst bare leke. På slutten satt de seg i sofaen og koste seg med film, lussekatter, pepperkaker og julebrus :)

Og foreldrene kom ikke inn, de kom bare og hentet barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...