Gå til innhold

Barn i korps? Trenger råd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en jente som går i 2. og som har lyst til å melde seg på korps.
Vi har ikke all verdens råd, men ser at de fleste idretter også koster en del pga utstyr osv,

og felles dugnader der foreldrene gjerne må "kjøpe" ting...

Det jeg lurer på er hvordan det er i korps.

Får man låne/leie uniform? 

Får man låne/leie utstyr?
Hva pleier det evnt. å koste for leie av utstyr/uniform?
Og hva pleier man å betale for året for å være med i korps?

Hvor ofte pleier de å ha øvinger, 1-2 ganger i uken? Og begynner de med øvelsesweekender første året, eller er det senere? 
Hvor tidlig må de opp å 17. mai? Har hørt noen "skrekk"historier om de som må opp kl 4 pga de skal spille salutt om morgenen...

 

Og er det sånn at barnet kan "bytte" instrument i løpet av året om de finner ut at f.eks. trombone ikke var helt tingen? Hvor mye må de trene hjemme? Har hørt litt sånn skrekkeks. med unger som spiller tromme - at det blir en del bråk hjemme... men nå har hun litt lyst på tromme og. Jeg føler det er mest en gutteting, men det er visst flere i klassen som har lyst til å begynne med tromme av jentene... så tidene har vel endret seg. 

 

Jaja, en del spørsmål. Håper noen erfaringe korpsmammaer/-pappaer vil ta seg tid til å spørre,

da jeg ikke har noen i omgangskretsen som er erfaren med korps. 
 



Anonymous poster hash: f1ba2...1d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av dette må du nesten sjekke med deres lokale korps, det er store variasjoner i aktivitetsnivået.  Men det er vanlig at man får leie uniform og instrument, dette koster ikke spesielt mye hvis det ikke blir skadet eller mistet.

 

Hvis korpset har en webside, kan du kanskje finne ut hvor de tar hovedinntekten sin fra.  Noen har f.eks. ett eller to loppemarkeder i året, da er det mye jobb akkurat de to helgene, men så lever man på dette resten av året.  Andre steder kan ting komme mer overraskende hvis det byr seg et dugnadsoppdrag.

 

Når aspiranttiden er over (for aspirantene finnes det mange ulike løsninger) er det vel typisk med en spilletime pr. musikant eller gruppetime pr. instrument, og en samspilløvelse pr. uke.  Men noen har sikkert mer eller mindre.

 

17. mai har diverse lokale opplegg - hører dere korpset fra kl. 6 om morgenen, kan du jo tenke deg når de har møtt opp.  Men dette kan også handle om betalte oppdrag.  Der jeg bor, løper korpset rundt til diverse flaggseremonier i skolekretsen mellom 7 og 9, spiller Ja, vi elsker i med lynets hastighet og innkasserer firesifret beløp pr. flaggstang, før de går videre til flaggheisingen på skolen.  Andre steder foregår det helt annerledes.

 

Allerede mens mine klassekamerater gikk i korps rundt 1970 var det både jenter og gutter på trommer, så ikke tenk på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer fra korps til korps.

 

Hos oss var det slik at barna fikk låne instrument og uniform kostnadsfritt. Det som kostet var den faste avgiften; tross alt fikk barna en privattime i uka, i tillegg til en fellesøving. Tror vi betalte noe sånt som 3000 i året. Med tanke på hva de fikk syntes jeg ikke det var noe å si på det, men kjente til i hvertfall ett barn som måtte slutte fordi foreldrene syntes det ble dyrt. Største kostnaden for oss foreldre var dog dugnadene - først var det ett loppemarked i året, så var det to. Det var mye jobb....

 

Men korps er en utrolig fin ting å drive med, da, både musikalsk og sosialt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...