Gå til innhold

Gruer meg til resten av livet.


Trine

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron

Nå er det vel bare slabbedask som har en asperger-diagnose. Verken jeg eller Doolittle har det, meg bekjent i alle fall. Så argumentet om "asperger-sympatier" faller vel på sin egen urimelighet.

Kan du ikke skjønne at det ikke er "argumentasjon", men at hun forteller sannheten? Eller er sannheten borte for deg?

Det var Trine som skrev at folk med asperger var mye mer forståelsesfulle enn oss "NT-folk".

Jeg har aldri skrevet at hverken du eller Doolittle har asperger.

 

Det er ikke bare i forhold til arbeidslivet Trine har dratt fram at hvis det skal være slik så kan hun like gjerne ta selvmord. Det virker mer som en dårlig vane enn noe hun virkelig mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 357
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    86

  • Toga

    65

  • slabbedask

    52

  • Kjøter'n

    30

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det er ikke bare i forhold til arbeidslivet Trine har dratt fram at hvis det skal være slik så kan hun like gjerne ta selvmord. Det virker mer som en dårlig vane enn noe hun virkelig mener.

Har de ikke kommet til VITE, som i vitenskap, i studiet ditt? Det her er syltynn spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nok klart en trippel fulltidsjobb, vel. Ihvertfall basert på antall innlegg.

Kunne nok jobbbet en god del jeg, hadde jeg fått den rette jobben. Det er ikke det. Men nå snakker jeg om MEG. DA har jeg rett til å spekulere. Da har jeg rett til å basere det jeg skriver om på følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Selvsagt kan du ikke generalisere sånn. Asperger kommer i alle alvorlighetsgrader og det er variasjoner hva man sliter med, på samme måte som depresjon kan være alt fra grunnen til at folk tar livet sitt, til noe den kunnskapsløse klager på når dagens Paradise Hotel - episode ikke var så underholdende som forventet.

Jeg prøvde bare å se ting litt fra AnonymBruker sitt perspektiv. Det finnes sikkert en del unntak. Gjerne de som kunne fått en diagnose, men hvor det aldri har vært behov for utredning. Eller der det har blitt gjort spesielle intervensjoner, slik som hos ungene til Madelenemie.

 

Depresjon kommer i ulike grader, men at man har en dårlig dag eller en dårlig uke kan ikke klassifiseres som en depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Trine som skrev at folk med asperger var mye mer forståelsesfulle enn oss "NT-folk".

Jeg har aldri skrevet at hverken du eller Doolittle har asperger.

Jeg har ikke skrevet at du har skrevet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde bare å se ting litt fra AnonymBruker sitt perspektiv. Det finnes sikkert en del unntak. Gjerne de som kunne fått en diagnose, men hvor det aldri har vært behov for utredning. Eller der det har blitt gjort spesielle intervensjoner, slik som hos ungene til Madelenemie.

 

Depresjon kommer i ulike grader, men at man har en dårlig dag eller en dårlig uke kan ikke klassifiseres som en depresjon.

Poenget her er at du kan bare forholde deg til det som står eksplisitt i teksten. Hvis det står "jeg er deprimert", så kan ikke du vite om det er alvorlig, akutt-behandlings-trengende depresjon, eller noen som kjeder seg under Paradise Hotel. På såmme måte som du ikke kan VITE om at en utredning med f.eks. asperger som diagnose er korrekt. Du må bare forholde deg til det som står der, uten å få disse dype åpenbaringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Så vidt meg bekjent kan man ikke sykemelde seg selv. :P

Nei, det er sant ;) Får presisere litt da. Jeg gikk ikke til legen for å få sykemelding :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Poenget her er at du kan bare forholde deg til det som står eksplisitt i teksten. Hvis det står "jeg er deprimert", så kan ikke du vite om det er alvorlig, akutt-behandlings-trengende depresjon, eller noen som kjeder seg under Paradise Hotel. På såmme måte som du ikke kan VITE om at en utredning med f.eks. asperger som diagnose er korrekt. Du må bare forholde deg til det som står der, uten å få disse dype åpenbaringene.

Igjen, man kan se litt på konteksten rundt en person også. Det handler ikke bare om hva som blir sagt, men også hva som faktisk blir gjort. Å tro noe annet er naivt.

 

For eksempel hvis du hadde tatt meg i å skrive mange ting her som motsa hverandre, så hadde du sannsynligvis sluttet å tolke det jeg skrev om meg selv som sannheter om meg. Hvis jeg stadig truet med selvmord så hadde du etterhvert sluttet å ta det alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel hvis du hadde tatt meg i å skrive mange ting her som motsa hverandre, så hadde du sannsynligvis sluttet å tolke det jeg skrev om meg selv som sannheter om meg. Hvis jeg stadig truet med selvmord så hadde du etterhvert sluttet å ta det alvorlig.

Det stemmer, men det handler om mine egne følelser. Det er noe annet å ha de og de følelsene, og det å agere på dem. Det som har blitt gjort her, er å agere på dem, idet dere sier "jeg tror ikke noe på det du sier om selvmord". Kunne gjerne oversett denne feilen hadde det vært mindre alvorlige tema enn selvmord, men ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Det stemmer, men det handler om mine egne følelser. Det er noe annet å ha de og de følelsene, og det å agere på dem. Det som har blitt gjort her, er å agere på dem, idet dere sier "jeg tror ikke noe på det du sier om selvmord". Kunne gjerne oversett denne feilen hadde det vært mindre alvorlige tema enn selvmord, men ikke her.

Jeg mener personlig at det er unødvendig å trekke det fram så ofte. La oss si at det jeg egentlig svarte deg denne gangen var at: "Hvis ikke du slutter å skrive kritiske innlegg til meg nå så kan jeg like gjerne ta selvmord!"  Hadde du da gitt meg rett bare fordi at jeg gikk over til en mer følelsesladet argumentasjon?

 

DOL er jo generelt ikke så veldig glad i selvmordsinnlegg. Hadde det vært mer konkrete trusler så hadde de bare blitt fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener personlig at det er unødvendig å trekke det fram så ofte. La oss si at det jeg egentlig svarte deg denne gangen var at: "Hvis ikke du slutter å skrive kritiske innlegg til meg nå så kan jeg like gjerne ta selvmord!"  Hadde du da gitt meg rett bare fordi at jeg gikk over til en mer følelsesladet argumentasjon?

 

DOL er jo generelt ikke så veldig glad i selvmordsinnlegg. Hadde det vært mer konkrete trusler så hadde de bare blitt fjernet.

 

Jeg blir "skremt" om noen snakker om selvmord... ville nok hatt mine mistanker i det scenariet du skisserer, men jeg ville trukket meg.

 

Så sånn er det.

 

Nå skal det sies jeg ikke opplever at Trine er suicidal eller forsøker å fremstå slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Jeg blir "skremt" om noen snakker om selvmord... ville nok hatt mine mistanker i det scenariet du skisserer, men jeg ville trukket meg.

 

Så sånn er det.

 

Nå skal det sies jeg ikke opplever at Trine er suicidal eller forsøker å fremstå slik.

 

Skjønner, ikke noe galt i det da. Jeg ville nok ha sett an situasjonen litt, for eksempel basert på hva "jeg" hadde skrevet tidligere.

 

Har ikke opplevd henne som suicidal jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, ikke noe galt i det da. Jeg ville nok ha sett an situasjonen litt, for eksempel basert på hva "jeg" hadde skrevet tidligere.

 

Har ikke opplevd henne som suicidal jeg heller.

Føler ikke at jeg forstår folk via nettet. Kommunikasjon er mye mer enn ord, spesielt ord skrevet over et medium som er kjent for: http://en.wikipedia.org/wiki/Online_disinhibition_effect

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe med den "vil ikke, vil ikke, vil ikke" holdningen din som gjør at jeg ikke klarer å empatisere så mye med deg når det gjelder ditt forhold til arbeidslivet. Samt at hver gang noen utfordrer deg litt så drar du fram selvmordskortet.

 

Siden det virker som om mange her med asperger selv er på trygd så er det nok lett for at de forstår deg gjennom sine egne erfaringer. For meg som har vært i arbeidslivet på tross av både depresjoner og kroppslige plager så er jeg mer opptatt av muligheter enn når det passer å gi opp.

 

Jeg har vært i arbeidslivet i mange år på tross av både psykiske og fysiske plager som har fulgt meg gjennom hele livet, jeg forstår ikke hvordan det kan kalles å gi opp. De rådene jeg har fått her er ting jeg allerede har undersøkt og satt meg inn i for å se om det kanskje kan være noe jeg vil klare så den "vil ikke" som du snakker sånn om er ikke tilfelle. Heldigvis er det opp til NAV og legene å bestemme og ikke du, de forstår i det minste at ikke alle er like rustet for motgang, eller, kanskje dine plager ikke kan sammenlignes med mine og at du derfor har lettere for å være i jobb enn det jeg har.

 

Selvmordskort? Du er bra smålig syns jeg. Kan du fortelle meg hva vitsen med å leve er om man kun, og da mener jeg kun, skal jobbe? Ikke engang NAV mener at det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst! :ph34r:

Og selv om man er ufør, så kan man egentlig jobbe hvis man ikke trenger hjemmehjelp.

Så sånn er det.

"De "syke" har det godt!"

"Ja, de late av dem!"

Sånt som dette snakker folk om! Er det rart man blir mer og mer einstøing ettersom åra går.

 

Hadde de bare visst hvor mye jeg heller hadde vært frisk og jobbet, enn å vært hjemme. Haha...jeg tenkte på det selv etter noen utsagn i denne tråden, det er ikke rart jeg ikke orker å omgås folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Trine som skrev at folk med asperger var mye mer forståelsesfulle enn oss "NT-folk".

Jeg har aldri skrevet at hverken du eller Doolittle har asperger.

 

Det er ikke bare i forhold til arbeidslivet Trine har dratt fram at hvis det skal være slik så kan hun like gjerne ta selvmord. Det virker mer som en dårlig vane enn noe hun virkelig mener.

 

Du bør slutte å tolke og tro og heller bare se akkurat det som blir skrevet. At hunder er en form for terapi for meg som får meg til å komme meg gjennom dagene og at jeg ikke ville hatt noe liv uten dem er en sannhet og ikke en dårlig vane. At jeg blir så sliten av folk at jeg etter en dag på jobben (en halv dag også) er så sliten at jeg bare vil bort fra alt er en sannhet og ikke en dårlig vane. At jeg har en kropp som er fryktelig dårlig skrudd sammen er en sannhet og ikke en dårlig vane. At jeg trår rett på skjelettet hver gang jeg setter ned foten fordi fettputa er totalvrak er en sannhet og ikke en dårlig vane. At jeg har vestibulitt og stive muskler fordi jeg er ekstremt stressensitiv er en sannhet og ikke en dårlig vane. At jeg hver dag på vei hjem fra jobb gråt fordi jeg var så frustrert, stressa og sliten er en sannhet og ikke en dårlig vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i arbeidslivet i mange år på tross av både psykiske og fysiske plager som har fulgt meg gjennom hele livet, jeg forstår ikke hvordan det kan kalles å gi opp. De rådene jeg har fått her er ting jeg allerede har undersøkt og satt meg inn i for å se om det kanskje kan være noe jeg vil klare så den "vil ikke" som du snakker sånn om er ikke tilfelle. Heldigvis er det opp til NAV og legene å bestemme og ikke du, de forstår i det minste at ikke alle er like rustet for motgang, eller, kanskje dine plager ikke kan sammenlignes med mine og at du derfor har lettere for å være i jobb enn det jeg har.

 

Selvmordskort? Du er bra smålig syns jeg. Kan du fortelle meg hva vitsen med å leve er om man kun, og da mener jeg kun, skal jobbe? Ikke engang NAV mener at det er riktig.

 

Jeg synes du skal ta til deg kritikken mht  bruk av "selvmordskortet". Det hører ikke helt med i en diskusjon å komme med antydninger om selvmord når folk er uenig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...