Gå til innhold

Vanskelig å være tenåringsforeldre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vanskelig med trassige tenåringer. Hva gjør man når 16-åringen f.eks nekter å bruke solkrem? I fjor brukte han nesten ikke solkrem hele sommeren. Jeg maktet ikke kampene og har utallige ganger prøvd å forklare at det kan være farli8g og ikke smørre seg. Full protest om jeg prøvde meg. Han har lys hud, men blir likevel nesten aldri solbrent. Dette selv om han ikke bruker solkrem. Men han må vel bruke det likevel?? Skal han få bestemme selv eller skal jeg tvinge ham?



Anonymous poster hash: 9f45e...7d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan skal du evt. få tvunget ham da?  Få noen til å holde ham fast mens du smører ham? 

 

Prøv å få til et kompromiss.  Har han hår på armer og bein, slik min 16-åring har, beskytter det litt.  Er det noen steder han blir rød, prøv å få ham til å smøre seg litt akkurat der, gjerne med stift hvis han foretrekker det, mot at du lar være å mase mer.  F.eks. at hvis han lover å ta litt på nesa i starten av sommeren og på overkroppen de første gangene han drar og bader, skal du ikke blande deg inn i resten.

 

Ja, jeg vet dette ikke er ideelt, men du kan ikke gjøre mer enn å appellere til fornuften hans.  Det kan hende den dukker opp igjen om noen år. 

 

Man blir ofte mindre brent av å "bare" være mye ute, enn av å ligge rett ut og sole seg. Min fotballspillende sønn har ikke smurt armer og bein på flere år, de brunes gradvis når de begynner å spille i shorts.  Jeg prøver å få ham til å ta litt på overkroppen når det blir tid for badeturer, men de foregår ofte på kveldstid, så det er ikke samme behov som da han var smågutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tips. Så på Tv om noen som uttalte seg hvor viktig det var å smørre seg, så da fikk jeg frykt og dårlig samvittighet  fordi han smurte seg så lite i fjor. Føler ansvaret henger på meg, men ikke lett når de blir et hode større enn en og sterkere enn en. Men som sagt så blir han ikke lett solbrent, han blir bare gradvis brun i huden. Liker å være mye ute, men ligger ikke på stranda.



Anonymous poster hash: 9f45e...7d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er bare 11 og 13, men jeg har ikke vært inne på tanken å tvinge dem til å smøre seg med solkrem (eller en del andre ting de bør gjøre). Jeg sier de bør smøre seg, insisterer vel litt, men om de nekter får de selv svare for konsekvensene. Minstemann ble temmelig brent siste ferietur og har nok lært. Tror ikke de tar veldig skade av å bli brent noen få ganger, særlig ikke om de da lærer viktigheten av å smøre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg tvinger ikke på mine solkrem, men jeg holdt solkremen bort til dem og så at de smurte seg den første dagen vi var i sola i påska. Vet at hun ene "glemte" det en dag, men hun ble ikke brent. Eldstemann og yngste blir fort brent, de smører seg når de blir minnet om det, men glemmer det fort. Jeg synes ikke det er rart - an fint glemme det selv. De vil jo ikke bli brent, men synes det er kjedelig å smøre seg. Hun mellomste blir esten aldri brent, og det er da enda lettere for henne å glemme det. De vet godt om faren både med å bli brent og å få hudkreft, og de vet at det er "rett" å smøre seg.

 

Dette er absolutt ikke en av kampene jeg vil velge å ta med å tvinge dem til å smøre seg, men jeg minner dem jo på det, og de gjør det da av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har prøvd å fortalt han om farene mange ganger, men han er bastant på det ikke gjør noe siden han ikke blir brent. Når han er tørr og sår på hendene protesterer han også på håndkrem. Selv om jeg gir han kremmen og sier det etr viktig at han smørrer seg så nekter han. Han er veldig sta, så jeg sliter derfor veldig med å få ham til å gjøre det.



Anonymous poster hash: 9f45e...7d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det viktig for deg at han smører seg med håndkrem?

 

Synes du bør tenke litt over hva det er viktig/uviktig at barna/tenåringene foretar seg og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke mast så mye på det med håndkrem, men litt når han har vært tørr og sår.  Jeg føler jo et ansvar for at han må smørre seg med solkrem, p.ga faren for hudkreft. Han mener det ikke er nødvendig siden han har hud som nesten ikke blir brent. Jeg er litt usikker.  Er det nesten bare fare for hudkreft om de blir brent?



Anonymous poster hash: 9f45e...7d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

He, he. Bare vent til du får en "trassig" 22-åring, eller 32-åring... Gi ham en brosjyre om faren for hudkreft, og la hendene hans være så såre de vil.



Anonymous poster hash: af4c5...23f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Det med håndkrem synes jeg skal være hans ansvar. Det er jo ham selv det går utover. Informer ham om faren for hudkreft, og oppfordre ham til å smøre seg. Utover det kan du ikke gjøre noe. Du kan ikke tvinge en 16 -åring til å smøre seg, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med hårklipp? Det er vist moderne med litt langt hår på gutter nå. Men jeg liker det ikke. Så min 14 åring har kort hår. Så langt iallfall. :-)

Anonymous poster hash: 427bb...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hårklipp? Det er vist moderne med litt langt hår på gutter nå. Men jeg liker det ikke. Så min 14 åring har kort hår. Så langt iallfall. :-)

Anonymous poster hash: 427bb...ba5

Jeg pusher solkrem på mine, der har de ikke noe valg, men håret får de bestemme over selv. Jeg sier dog fra til guttungen når jeg synes han er drøyt langhåret og han er stort sett enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis ditt største problem med tenåringen er at han ikke bruker sol- og håndkrem, så er du en veldig heldig tenåringsforelder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at hvis ditt største problem med tenåringen er at han ikke bruker sol- og håndkrem, så er du en veldig heldig tenåringsforelder :)

Tenker det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Må innrømme at da jeg leste overskriften, trodde jeg det var alvorligere problemer enn dette. La han gjøre sine egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hårklipp? Det er vist moderne med litt langt hår på gutter nå. Men jeg liker det ikke. Så min 14 åring har kort hår. Så langt iallfall. :-)

Anonymous poster hash: 427bb...ba5

Håret at junior bestemt over siden han var temmelig liten. Men med større grad av "påvirkning" da han var yngre enn nå. Nå nøyer jeg meg med å overføre penger til bankkontoen hans etter at han har vært hos frisøren og betalt med kort! ;-) Det får da være måte på hva man skal bestemme over - vi har vel alle hatt en fortid med rare sveiser!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis ditt største problem med tenåringen er at han ikke bruker sol- og håndkrem, så er du en veldig heldig tenåringsforelder :)

I prinsippet enig, men jeg studerte sammen med ei som døde av hudkreft før hun rakk å fylle 26, så solkrem trenger ikke være bagatellmessig da.

 

Uansett er det lite annet å gjøre enn å prøve å appelere til sunn fornuft og håpe den kommer tilbake om ikke så lenge, slik laban også var inne på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vanskelig med trassige tenåringer. Hva gjør man når 16-åringen f.eks nekter å bruke solkrem? I fjor brukte han nesten ikke solkrem hele sommeren. Jeg maktet ikke kampene og har utallige ganger prøvd å forklare at det kan være farli8g og ikke smørre seg. Full protest om jeg prøvde meg. Han har lys hud, men blir likevel nesten aldri solbrent. Dette selv om han ikke bruker solkrem. Men han må vel bruke det likevel?? Skal han få bestemme selv eller skal jeg tvinge ham?

Anonymous poster hash: 9f45e...7d2

 

Hei!

 

Du skal ikke tvinge han.

 

Jeg har tenåringer som hater krem, de smører seg ikke, sånn er det.

 

Man kan oppmuntre, ikke gjøre noe mer.

 

Min erfaring er likevel at tenåringer også hører bare de får erfare at de blir hørt ;) og slipper mas.

 

(jeg har forresten fått et barn til, det er kult)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet enig, men jeg studerte sammen med ei som døde av hudkreft før hun rakk å fylle 26, så solkrem trenger ikke være bagatellmessig da.

 

Uansett er det lite annet å gjøre enn å prøve å appelere til sunn fornuft og håpe den kommer tilbake om ikke så lenge, slik laban også var inne på :-)

 

Neida, det er klart solkrem ikke er bagatellmessig, men det er ikke en eneste kveld med alkoholdrikking eller å krysse gata uten at man ser seg for ordentlig heller. Mennesker kan dø av så mangt og akkurat sjansene for at han dør av hudkreft som tyve-åring på grunn av at han ikke bruker solkrem i tenårene er nok ganske så små :) Som tenåringsforeldre er man mer veiledere enn overstyrere - jo nærmere barna kommer atten, nitten, tyve, jo mindre kan man forvente å sette ned foten på. Så får man heller krysse fingrene og håpe at de lærer av sine egne feil og håpe at de feilene ikke fører til mer enn litt solbrent hud og en dag eller to bakfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...