Gå til innhold

Kontrollfreak


Madelenemie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja ok.

 

Jeg tenker fortsatt,

 

men det var ingen tivil! det var en klinkende klar avtale, avreise kl 07.00,

 

vekking kl 06.00

 

Hvordan skulle jeg gjette meg til feriemoduset andre er i?

 

 

Har man ferie, er det vanlig å ta det litt "manjana".

Anonymous poster hash: 7b90e...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    16

  • Trine

    16

  • Mrs D

    11

  • AnonymBruker

    11

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie

 

Du virker på meg som en ekstrem kontrollfreak med alle listene dine etc. Om det bare er deg selv du vil kontrollere har ikke betydning. 

Anonymous poster hash: f72ed...a15

 

Hei!

 

Det er fordi jeg trenger orden og struktur.

 

Når jeg jobber eller studerer er dette lettere på en måte, da får jeg en ytre struktur jeg mangler for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da må man jo være enig i om man faktisk har avtalt dette. Og akkurat det er jo litt uklart.

Anonymous poster hash: 7b90e...6c3

 

 

Jeg forstår ikke hva som er uklart. Mm skriver at de kvelden før avtalte avreise klokken 7 og at hun skulle vekke de andre klokken 6. Må slike avtaler være skriftlg for at de skal gjelde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg tror ikke du får en forståelse av det mannen din sier i forhold gjennom å google begrepet "kontrollfreak", siden begrepet brukes i så mange ulike situasjoner. I enkelte tilfeller brukes det humoristisk for å kunne si - på en artig måte - at en person trenger å "gire litt ned og slappe av litt mer - til å være litt mer easy going", mens i andre tilfeller brukes det til å karakterisere en person med nærmest sosiopatiske trekk. Det har ikke du, og jeg gjetter at mannen din har prøvd å bruke det på den første måten for å få deg til slappe av litt.

 

Det er dessuten en forskjell på å ha behov for kontroll og ha behov for å kontrollere, og jeg tror at du har litt av begge deler i deg. Det begrunner jeg i det du har beskrevet fra hverdagen din her inne. Du beskriver både å ha behov for kontroll for din egen del, men du har også beskrevet behov for å kontrollere andre innimellom. Et eksempel på dette kan være noe du skrev for en tid tilbake i forhold til det å stå opp om morgenen, også på ferie. Du liker å stå opp tidlig, og kunne ikke skjønne at de dere ferierte med ikke ville starte en utflukt på tidlig morgen forreksempel. Dersom jeg var ditt reisefølge ville jeg opplevd dette som et kontrollbehov og et urimelig ønske om å overføre egne preferanser, ønsker og behov på oss andre, og jeg ville ikke likt det. Men jeg ville sagt tydelig fra at dette var over kanten, og kanskje er det dét mannen din har gjort ad kameraet også?

 

Et annet eksempel er ditt behov for at din nåværende psykiater skal følge/ anvende samme system som din forrige psykiater. Ulike psykiatere har ulike måter å arkivere/ jobbe/ huske ulike pasienters utfordringer på, og når du ikke liker din nåværendes psykiaters system har du et behov for å endre dette på hans vegne. Jeg ville ikke hatt et tilsvarende behov, selv om jeg som deg kan tenke at en annen måte å jobbe på er bedre. Jeg har imidlertid ikke det samme behovet for at alt skal gjøres på min måte som jeg tror at du og andre med as ofte har, og kunne derfor lettere tilpasset meg personens arbeidssystem. Men PS; siden du har as er det større forståelse for at du har behov for kontroll, det er jo et kjennetegn mange med as har ikke sant, og av den grunn jeg mente (og mener fremdeles) at du kan høre om din psykiater kan tilpasse seg slik at du best mulig får nytte av timene hos han. I mitt hode overskygger behovet for god utnyttelse av timene behandlerens rutiner nemlig :)

 

Andre eksempler er, som anonymt nevnte, listene dine. En ting er at du og ungene dine med as har behov for lister, men innimellom har jeg tenkt at listene tar stor plass i familieorganiseringen, spesielt for de i familien som ikke har as. På bakgrunn av dette skjønner jeg at mannen din føler for å si fra når nok et kontrollverktøy (bilkamera) dukker opp.

 

Jeg er veldig direkte nå, men gir det jeg sier noen mening (og hjelp til å forstå hva mannen din mener) for deg? :)

Hei!

 

Jeg har tenkt og det viser seg etter nærmere utspørring at det brukes humoristisk om meg,

 

Jeg trappet ned på listene...jeg har dem nå på min mobil, da mine eldste kalte de psykopatlister, lenge siden, også ler de.

Men saken ble til at jeg vil jo ikke plage andre, så da tok jeg ned listene, fra skapene, og la dem inn på min mobil, med varsler.

 

Jeg syns ikke du er noe for mye direkte forresten, bedre med tydelige tilbakemeldinger.

 

Av disse punktene:

 

1• Du er aldri helt fornøyd med det du leverer fra deg.

2• Du blir ofte frustrert fordi du ville ha gjort oppgaven annerledes.

3• Du fokuserer på detaljene og føler stor stolthet eller smerter i å gjøre korrigeringer.

4• Du vil hele tiden vite hvor alle gruppemedlemmene er og hva de jobber med.

5• Du ber om hyppige oppdateringer om hvordan ting ligger an.

6• Du foretrekker å være i kopi-feltet på e-post.

 

Har jeg 1, 2 (jeg jobber best på egenhånd, så slipper jeg bli frustrert) 3 (stolthet er ikke problemet, men jeg misliker litt korrigeringer når jeg har en bestemt plan) 4, og 5. Men jeg har justert meg på punktene.

 

Problemet nå er jo at jeg desperat mangler struktur på dagene, jeg trenger jobb eller studier, så jeg har noe fast.

Da kan min trang til å organisere bli mer tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

det var en klinkende klar avtale, avreise kl 07.00,

 

vekking kl 06.00

 

Hvordan skulle jeg gjette meg til feriemoduset andre er i?

 

De var imidlertid hyggelige mot meg, de tar lett på tider, er relativt late og slurvete,

Jeg gikk over streken, pga av at jeg ble stresset med min minutt nedtelling, slik at jeg satte pris på min venninnes evne til å takle meg. Jeg vet jeg ikke takler så godt avtalebrudd, men like mye var likegyldigheten deres et problem for meg....

 

Vi som ikke var til stede da avtalen ble inngått, kan ikke vite hvem som burde ha jenket seg her.  Jeg er enig i at hvis man virkelig avtaler klart og tydelig at man skal opp kl. 6 og ber om å bli vekket da, så bør det følges.  På den annen side - hvis man snakker om at man bør komme av gårde "tidlig" og det viser seg at man er helt alene om å definere dette som kl. 7 og det er tydelig at de andre synes dette er helt fjernt, så kan man gi seg på det og bli enige om et realistisk kompromiss.  Men igjen - vi som ikke var der, kan ikke avgjøre hvem som var uklar på avtalen.

 

For meg er kontrollfreak-aspektet her at folk som synes det er litt sært å la reveljen gå kl. 06 i ferien, blir definert som relativt late og slurvete.  Jeg vet at aspergere har sine lister, systemer, tellekanter og rutiner, og det er normalt og naturlig for dem, og jeg bebreider dem ikke for det.  For oss andre kan sånt være greit en lang stund, f.eks. så lenge det fører til orden i skap og skuffer, men vi får kontrollfreak-følelsen når det går for langt.  Hvor grensa for "for langt" går, avhenger av hvem du treffer - det er store variasjoner i hvor ryddige folk er og hvor glade de er i å planlegge og å ha rutiner.  Poenget mitt er at vi kan være veldig annerledes enn deg uten at folk flest oppfatter oss som late og slurvete.  Noen av oss er nok objektivt sett rotehuer og makelige, mens andre oppfattes som helt vanlige.

 

Og så er det noe med retten til å bestemme over seg selv - greit for meg at noen vil ha krydderet sortert alfabetisk og stå opp kl. 06 i helger og ferier, men jeg liker ikke at de forlanger at jeg skal gjøre det samme eller dømmer meg som lat og slurvete hvis jeg lar det være.  Da får jeg lyst til å tenke "kontrollfreak" tilbake.

 

Du og de fleste av barna dine er på konstant jakt etter regler og rutiner og synes det er fint med alle områder der slike finnes, f.eks. regler for hvordan man oppfører seg høflig.  Verden hadde på mange måter vært enklere dersom alle var slik.  Men siden vi er utstyrt med fri vilje og en god porsjon egoisme, er det faktisk store variasjoner her også.  Du dømmer foreldrene nord og ned når du ser en trassig treåring eller en opprørsk sekstenåring - jeg har mange ganger prøvd å fortelle deg at det er litt drøyt.  Svært mange har opptil flere perioder i livet der de tester grenser og bryter regler.  Mange av dem blir utmerkede voksne allikevel, selv om du kanskje synes de er i lateste laget. 

 

Hvis du skal leve sammen med ikke-aspergere, bør du lytte til dem når de synes det går for langt.  Uansett hvilket begrep de bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

 

Det er ikke nødvendigvis sånn at alle tegn du lese om må passe for at du skal kunne betegnes som en kontrollfreak, noen av tegnene er nok. Man kan ha flere grader av kontrollbehov. Hvis du kjøper bilkamera for å dokumentere andres adferd, så vil jeg si det er et dårlig tegn. ;) Samme gjelder for det du kaller nazilister. Som asperger kan du sikkert gjemme deg litt bak behovet for forutsigbarhet i enkelte tilfeller, men det gjelder definitivt ikke det du skriver om bilkamera.

Anonymous poster hash: a5a95...414

 

Hei!

 

Neida det er sant, jeg glemte meg litt.

 

Ang bilkameraet, så er de nyttige i å dokumentere feks farlige forbikjøringer, dvs at farlige sjåfører blir tatt, særlig gjelder dette utanlandske sjåfører i trailere, m.fl.

Det er ganske vanlig å ha disse kameraene nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Jeg hadde blitt drittsur om noen hadde vekket meg klokka 6 i ferien så fremst jeg ikke skulle nå en buss, et tog eller et fly og derfor måtte opp. Det ville ikke vært mye forståelse å spore hos meg, det er i alle fall sikkert. Og det er hverken fordi jeg er lat eller slurvete.

Hei!

 

Ja men det var altså en avtale, da burde man ikke atale det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Ja, du har skrevet det allerede, men jeg er ikke enig med deg i det. I såfall finnes det veldig mange kontrollfreaker for det er mange som har et slikt kamera. Om en farlig forbikjøring ender med en ulykke så kan kameraet hjelpe til for å løse saken. Å bruke det for å dokumentere sinker er vel ikke like greit, tror ikke det måler hastighet.

Enig i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg tenker nok litt som din mann her; jeg anser både kameraet og sprayen som tegn på et noe overdrevent kontrollbehov.

 

 

Javel. Jeg har imidlertid justert mitt kontrollbehov ned mange hakk,

Men kameraet og sprayen er jo fornuftige å ha, og nå har jeg jo mye tid til å tenke ut nye systemer.

Men jeg misliker å bli sett på som kontrollfreak, det stemmer ikke helt, fordi jeg tåler feks rot, og jeg lukker øynene for mye som jeg egentlig ville kommentert, ha gjort annerledes osv...Dette fordi jeg tar hensyn. Som du vet var det ikke meg det var ubehagelig å være på kjøkkenet med, det var min mann som stresser andre, han korrigerer andre, jeg korrigerer ikke andre, jeg tenker sånn at jeg gjør det på min måte, andre på sin måte, og jeg liker ikke innblanding og tenker da at andre heller ikke liker innblanding.

Håper du skjønner hva jeg sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår ikke hva som er uklart. Mm skriver at de kvelden før avtalte avreise klokken 7 og at hun skulle vekke de andre klokken 6. Må slike avtaler være skriftlg for at de skal gjelde?

 

Det kan være at de andre har oppfattet det forskjellig. Det virker jo nesten slik.

Anonymous poster hash: 7b90e...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kan være at de andre har oppfattet det forskjellig. Det virker jo nesten slik.

Anonymous poster hash: 7b90e...6c3

 

 

Hvorfor tror du automatisk det? Vi har ikke annet å forholde oss til enn det mm skriver, siden vi ikke var til stede da. Jeg syns det er merkelig om mm bare skulle finne på noen klokkeslett i hodet, hun er ganske opptatt av tydelige avtaler. Det er mer sannsynlig at de avtalte et klokkeslett og at de andre, morgenen etter, fant ut at de var litt for trøtte til å stå opp så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

 

Har man ferie, er det vanlig å ta det litt "manjana".

Anonymous poster hash: 7b90e...6c3

 

Hei!

 

Det er helt greit for meg, men avtalebrudd er ikke ok, det er jo det det er i dette tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hvorfor tror du automatisk det? Vi har ikke annet å forholde oss til enn det mm skriver, siden vi ikke var til stede da. Jeg syns det er merkelig om mm bare skulle finne på noen klokkeslett i hodet, hun er ganske opptatt av tydelige avtaler. Det er mer sannsynlig at de avtalte et klokkeslett og at de andre, morgenen etter, fant ut at de var litt for trøtte til å stå opp så tidlig.

Hei!

 

Det var en helt tydelig inngått avtale, men så var de andre trøtte om morgenen, og ville sove litt til, men avtalen var alle inneforstått med. Det var også grunner til avreise på dette tidspunktet, de hadde vi også gått igjennom og de andre så fordelene av å starte tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor tror du automatisk det? Vi har ikke annet å forholde oss til enn det mm skriver, siden vi ikke var til stede da. 

 

Basert på hvordan de andre oppførste seg. Og en sak har alltid to sider.

 

Hvorfor er du så opptatt av å forsvare mm hele tiden?

 

Jeg syns det er merkelig om mm bare skulle finne på noen klokkeslett i hodet, hun er ganske opptatt av tydelige avtaler. 

 

 

Det går an å misforstå hvis ting ikke ble avtalt helt eksplisitt. Det kan en med aspergers veldig lett komme til å gjøre.

 

Anonymous poster hash: 7b90e...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

 

Det er helt greit for meg, men avtalebrudd er ikke ok, det er jo det det er i dette tilfelle.

 

Er slikt "avtalebrudd" i feriien kan ikke sies å være så veldig alvorlig. Om kan kommer av gåre et par timer senene overlever man nok!

Anonymous poster hash: 7b90e...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det var en helt tydelig inngått avtale, men så var de andre trøtte om morgenen, og ville sove litt til, men avtalen var alle inneforstått med. Det var også grunner til avreise på dette tidspunktet, de hadde vi også gått igjennom og de andre så fordelene av å starte tidlig.

 

Jeg syns det er dårlig gjort å bryte avtaler slik, man stjeler andres tid og det er ikke ok. Syns ikke det har noe med å være kontrollfreak å gjøre. Avtaler kan endres dersom det dukker opp noe uforutsett eller dersom man melder ifra om endringer i rimelig tid, men ikke fordi man er trøtt og ikke gidder stå opp. Sånt blir ihvertfall jeg stressa av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Basert på hvordan de andre oppførste seg. Og en sak har alltid to sider.

 

Hvorfor er du så opptatt av å forsvare mm hele tiden?

 

 

Det går an å misforstå hvis ting ikke ble avtalt helt eksplisitt. Det kan en med aspergers veldig lett komme til å gjøre.

 

Anonymous poster hash: 7b90e...6c3

 

 

Jeg er ikke opptatt av å forsvare mm, men når jeg er enig med henne i noe så er jeg jo ikke redd for å si det. Hvorfor er du så opptatt av å gå imot mm (og meg forsåvidt) hele tiden?

Det du sier er at det så klart må være hun med asperger sin skyld at det ble misforståelse, det kan ikke bare være at de andre var for trøtte til å bry med å stå opp. Alt tyder på at tidspunkt ble nøye avtalt og det var en god grunn til at de skulle dra så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke opptatt av å forsvare mm, men når jeg er enig med henne i noe så er jeg jo ikke redd for å si det. Hvorfor er du så opptatt av å gå imot mm (og meg forsåvidt) hele tiden?

Det du sier er at det så klart må være hun med asperger sin skyld at det ble misforståelse, det kan ikke bare være at de andre var for trøtte til å bry med å stå opp. Alt tyder på at tidspunkt ble nøye avtalt og det var en god grunn til at de skulle dra så tidlig.

 

Jeg sier bare at en sak alltid har to sider, og det kan virke noe uklart hva som ble sagt her. Men hva vet jeg.

Anonymous poster hash: 7b90e...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke vite hvordan de fleste bruker et sånt kamera så jeg forstår ikke hvorfor du skriver det. 

 

Av samme grunn som du sier at de bruker det for å overvåke andre.

 

Jeg kjenner flere som har slikt kamera, og de bruker det for å vise turer de har kjørt. Jeg tror ikke de jeg kjenner er så inn i hampen spesielle. Mitt inntrykk er at folk har dashboardkamera for å vise hvor de kjører. Bare for morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva som er uklart. Mm skriver at de kvelden før avtalte avreise klokken 7 og at hun skulle vekke de andre klokken 6. Må slike avtaler være skriftlg for at de skal gjelde?

 

Kan jo være at MM og resten ble enige om å starte tidlig uten å spesifisere tidspunkt. Så oppfatter MM det som opp klokka 6, og de andre som opp klokka 10. Er i så fall ikke første gang i verden noen har forskjellig oppfattelse og snakker forbi hverandre, Det er helt vanlig at det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...