Gå til innhold

Overvektig og inaktiv datter


miomio1365380748

Anbefalte innlegg

miomio1365380748

Jeg er så bekymret for datteren min på 16 år. Hun legger mer og mer på seg, og tilbringer mye av tiden på rommet sitt i sengen. Nå når det er ferie kan hun tilbringe hele dagene i sengen med pc og nettbrett. Jeg prøver å få henne med på tur, enten å sykle eller gå, men hun vil ikke. Jeg har snakket med henne om kosthold, men er livredd for å såre henne.

 

Jeg har sagt at hun MÅ begynne å trene, og hun sier "jada", men gjør det ikke. Vi har tredemølle hjemme, så hun trenger ikke gå ut en gang. Hun er sammen med venner innimellom, men når hun kommer hjem går hun rett på rommet og legger seg i sengen. Jeg er bekymret for helsen hennes. Resten av familien er aktive og trener regelmessig. Vi har et vanlig kosthold hjemme, godteri og brus i helgene. Jeg vet at hun "smugspiser" på skolen, hos venner, hos besteforeldre osv. Hun trenger å bli mer fysisk aktiv og hun trenger å gå ned minst 10 kg (aner ikke hvor mye hun veier), og hun trenger å bli flinkere til å stelle seg. Trenger råd! Er veldig bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ladytron

Jeg tror det er bedre at du lar dette ligge og lar være å mase på henne, hun vet jo allerede at du vil at hun skal være mer aktiv. Hun er bare 16 år, så det med vekten kan sikkert gå seg til hvis du gir det noen år.

Så lenge hun har venner og ikke sliter psykisk så ser jeg ikke noe stort problem med livsstilen hennes. Det er ikke så bra for helsen å være overvektig, men når man fortsatt er ung og frisk så er det sikkert ikke så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mase på en 16åring tror jeg skjeldent er en god idé, skal du få henne aktiv må du ihvertfall foreslå noe hun liker. Hvor moro er det for en tenåring å dra på sykkeltur med mor? Hva med f.eks. paintball, dra og bade, dra på et klatresenter, det er mye moro man kan finne på som krever at man er fysisk aktiv, men som man ikke tenker på som trening. For datteren din er sikkert trening et neagtivt ladet ord, noe hun forbinder med mas og tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg er ikke enig i at det ikke er så farlig siden hun er ung. Det er ganske drøyt å være over 10 kg overvektig som 16-åring og det blir ikke enklere å holde vekten når hun blir eldre.

 

Jeg synes foreldre må få lov å si ifra om sånt på en penest mulig måte, selv om det er tøft å høre for en 16-åring. Foreldre skal oppdra barn, og da må de noen ganger si ting barna ikke liker å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at det ikke er så farlig siden hun er ung. Det er ganske drøyt å være over 10 kg overvektig som 16-åring og det blir ikke enklere å holde vekten når hun blir eldre.

 

Jeg synes foreldre må få lov å si ifra om sånt på en penest mulig måte, selv om det er tøft å høre for en 16-åring. Foreldre skal oppdra barn, og da må de noen ganger si ting barna ikke liker å høre.

 

Hva skal hun gjøre da, binde 16åringen til tredemølla og sette på full fart. "Løp for faen, løp!!!! Jeg kommer tilbake om 45 min" Jeg tror det er lettere å lure en tenåring til å bevege seg enn å tvinge. Så bør hun jo så klart slutte å kjøre ungen rundt (dersom hun gjør det) og snakke med besteforeldre om å ikke gi henne noe å spise. Men jeg er spent på hvordan du tenker man skal få en 16åring til å begynne å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Jeg er ikke enig i at det ikke er så farlig siden hun er ung. Det er ganske drøyt å være over 10 kg overvektig som 16-åring og det blir ikke enklere å holde vekten når hun blir eldre.

Jeg synes foreldre må få lov å si ifra om sånt på en penest mulig måte, selv om det er tøft å høre for en 16-åring. Foreldre skal oppdra barn, og da må de noen ganger si ting barna ikke liker å høre.

Det er synd å si det, men siden hun er overvektig så har hun sikkert allerede fått kommentarer av barn/ungdommer som mener hun er for stor. Foreldrene trenger ikke å legge stein til byrden med å begynne å mase om at hun må ned i vekt. Synes heller de bør gå foran som gode eksempler i forhold til egen aktivitet, fornuftig kosthold og fortsette å være på tilbudssiden i forhold til å trene sammen med henne.

Jeg var selv overvektig i tenårene og er slank i dag. Familien min maste ikke, de bare kom med komplimenter når jeg gikk ned i vekt og sa ingenting hvis jeg la på meg. I dag kommenterer jeg aldri andres vekttap hvis ikke de snakker om det først.

Ei venninne hadde en mor som maste mye og tilbød henne økonomiske belønninger for å gå ned i vekt. Hun ville så gjerne, men klarte det ikke. I dag er hun fortsatt overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er sikkert klar over hva hun "trenger".  Alle tenåringer med sansene i behold vet i dag at man skal være tynn, sprek, pen,  skoleflink og sosial / populær.

 

For henne høres antakelig treningsmaset ditt ut som at "i tillegg til alle de andre tingene ved meg som mamma er misfornøyd med, synes hun jeg er feit".  Jeg sier absolutt ikke at det er deg og de andre i familien det er noe galt med, men det er ikke lett å være den ene "mislykkede" i en aktiv og (slik det ser ut for henne) prektig familie. Jeg har en 16-åring selv og vet at absolutt alt blir tolket negativt hvis det er mulig.  Du får henne ikke til å endre vaner med å mase om hva hun burde. 

 

Det er viktig at hun ikke får altfor dårlig selvbilde og / eller begynner å isolere seg fra venner.  Så pass på å støtte opp om absolutt alt hun gjør som er positivt, selv om det er nokså selvfølgelige ting (som å holde rommet sitt ryddig eller hjelpe til med husarbeid).  Det er vanskelig å ta tak i et slikt problem selv, hvis man har lav selvfølelse.  Da er det lettere å spise - delvis som trøst og delvis fordi man gir opp. 

 

Er hun eldst, slik at dere kjøper brus og godteri i helgene til flere enn henne?  Prøv å dreie innkjøpene over på de minst usunne varene - brus uten sukker, popcorn i stedet for potetgull, osv.  Ikke overtydelig, bare sakte, men sikkert.  Hvis hun ikke har yngre søsken, kan dere bestemme at dere ikke trenger å handle inn sånt i det hele tatt, nå som hun er ferdig med ungdomsskolen og ikke er noe barn lenger.  Kanskje er det også tid for andre forandringer, f.eks. at hun går eller sykler til ting hun har blitt kjørt til mens hun var yngre.

 

Det er svært vanskelig å få en 16-åring med på aktiviteter de ikke liker selv.  Min sønn spiller fotball og løper / trener timevis pr. uke av den grunn, men jamrer seg hvis han må mer enn ca. ti minutter.  Hun skal vel bytte skole nå - kanskje er det håp om å finne en treningsform hun liker i nærheten av den og / eller sammen med nye venner.  Noen tenåringsjenter foretrekker f.eks. spinning eller å trene innendørs på sentre.  Viser hun den minste interesse for noe sånt, må dere lage en avtale om at dere betaler hvis hun faktisk møter opp.     

 

Forsøk å støtte selvfølelsen hennes nå før hun skal begynne på vgs.  Hvis hun får en dårlig start i egne øyne til høsten, kan du fort få virkelig grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at det ikke er så farlig siden hun er ung. Det er ganske drøyt å være over 10 kg overvektig som 16-åring og det blir ikke enklere å holde vekten når hun blir eldre.

 

Jeg synes foreldre må få lov å si ifra om sånt på en penest mulig måte, selv om det er tøft å høre for en 16-åring. Foreldre skal oppdra barn, og da må de noen ganger si ting barna ikke liker å høre.

 

Jeg er så bekymret for datteren min på 16 år. Hun legger mer og mer på seg, og tilbringer mye av tiden på rommet sitt i sengen. Nå når det er ferie kan hun tilbringe hele dagene i sengen med pc og nettbrett. Jeg prøver å få henne med på tur, enten å sykle eller gå, men hun vil ikke. Jeg har snakket med henne om kosthold, men er livredd for å såre henne.

 

Jeg har sagt at hun MÅ begynne å trene, og hun sier "jada", men gjør det ikke. Vi har tredemølle hjemme, så hun trenger ikke gå ut en gang. Hun er sammen med venner innimellom, men når hun kommer hjem går hun rett på rommet og legger seg i sengen. Jeg er bekymret for helsen hennes. Resten av familien er aktive og trener regelmessig. Vi har et vanlig kosthold hjemme, godteri og brus i helgene. Jeg vet at hun "smugspiser" på skolen, hos venner, hos besteforeldre osv. Hun trenger å bli mer fysisk aktiv og hun trenger å gå ned minst 10 kg (aner ikke hvor mye hun veier), og hun trenger å bli flinkere til å stelle seg. Trenger råd! Er veldig bekymret.

 

Jeg er overbevist om at din datter vet at hun veier for mye og at hun vet hva du mener om livsstilen hennes. Jeg tror ikke det er til hjelp for henne at du maser, tvert i mot. Jeg ville lagt til rette for ok kosthold i hverdagen, ikke ha for mye usunn mat liggende i huset samt høre med henne om det er noe hun kan tenke seg å delta på i sommer slik at ikke altfor mye av sommeren blir helt passiv.

 

For en del ungdom kan dette være en del av løsrivelsen fra foreldrene. Gradvis blir de bedre til å se sitt eget beste, inklusive spise litt sunnere og bli mer aktive, men det kan ta noen år før de helt finner ut av det.

 

Dersom du er bekymret for hennes psykiske helse, slik at du lurer på om hun har en depresjon eller lignende, så bør dette tas tak i - men akkurat hva hun veier bør hun få styre selv så lenge det ikke er mer ekstremt enn det du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke enig i at det ikke er så farlig siden hun er ung. Det er ganske drøyt å være over 10 kg overvektig som 16-åring og det blir ikke enklere å holde vekten når hun blir eldre.

Jeg synes foreldre må få lov å si ifra om sånt på en penest mulig måte, selv om det er tøft å høre for en 16-åring. Foreldre skal oppdra barn, og da må de noen ganger si ting barna ikke liker å høre.

Enig i dette og 10 kg kan fort bli mer.

Jeg har ikke overvektige barn, men noen har blitt late, ( eller det jeg definerer som late) jeg går mine turer og håper de andre ser gleden og nødvendigheten av fysisk aktivitet og sunnhet.

Da jeg har fått et barn som prøvde seg med røykerus, nå tørr ikke vedkommende å gjøre dette i sammenkomster med familie da får fortjente kommentarer. Så lenge barn bor hjemme har man et ansvar for å påvirke i riktig retning.

Anonymous poster hash: b68a3...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg har fått et barn som prøvde seg med røykerus, ...

Anonymous poster hash: b68a3...076

 

 

Hva er røykerus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ei venninne hadde en mor som maste mye og tilbød henne økonomiske belønninger for å gå ned i vekt. Hun ville så gjerne, men klarte det ikke. I dag er hun fortsatt overvektig.

Dette skal man være forsiktig med ovenfor tenåringsjenter. I boken "Kaa" av Ole Gunnar Ballo ("Kaja") belønnet de døtrene om de holdt seg unna søtsaker en viss tid. Dette førte til alvorlig anoreksi hos Kaja som til slutt trengte både somatisk og psykiatrisk sykehusinnleggelse.

 

Dette gjelder jo ikke alle tenåringsjenter, men man bør tenke seg litt igjennom hvordan datteren ev. vil reagere på en slik belønningsstrategi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...